• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1370/09/20

دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان ضمن رهنمودهایی که خطاب به اعضای این شورا ایراد فرمودند بر لزوم تربیت و آموزش دانشجویان در زمینه های علمی ، تحقیقی و رشد استعدادهای علمی همراه با سالم سازی معنوی و روحی آنان برای تبدیل دانشجویان به انسانهای عالم، صالح و انقلابی تأکید کردند.

در این دیدار که در هفتمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و در آستانه ی سالروز وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفت مقام معظم رهبری پس از استماع گزارش عملکرد یکساله گذشته این شورا که توسط آیت الله محمدی یزدی نایب رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد ضرورت پرداختن به مسائل اساسی و مهم فرهنگ عمومی کشور را خاطر نشان ساختند و فرمودند: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با پشتکار، علاقمندی و شور و نشاط فعالیتهای خود را دنبال کند و به انقلاب فرهنگی در بعد فرهنگ عمومی کشور نیز توجه لازم داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای از تربیت صحیح دانشجو و ایجاد صلاحیت های کاری در آنان به عنوان حدفاصلی فعالیت دانشگاهها یاد کردند و فرمودند: در تربیت دانشجو باید به عناصر اصلی و تفکیک ناپذیر علم، تحقیق و کارآئی های علمی و سالم سازی معنوی و روحی توجه شود و برای این منظور قدرت و ظرفیت کامل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی تبدیل دانشجو به انسانی متدین و عالم در محیطهای دانشگاهی را هدف مهم و اساسی نظام اسلامی دانستند و فرمودند: دانشگاههای ما به عنوان دستگاههای انسان ساز جمهوری اسلامی باید انسانهائی شایسته ی اهداف عالی اسلام و انقلاب تربیت کنند که نسبت به انقلاب، دین، کشور، استقلال ملی و آرزوهای بزرگ ملت مسلمان ایران حساسیت داشته باشند.

مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم احیای روحیه انقلابی ودینی در دانشگاهها فرمودند: دانشگاه در ایران از آغاز همانند جریان روشنفکری بر مبنای ضدیت با دین تأسیس شد اما دین اصیل و عمیق بطور طبیعی در دانشگاهها ومحیطهای روشنفکری راه خود را باز کرد و امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهمترین وظیفه ی خود باید چگونگی پرورش دانشجو از لحاظ دینی، انقلابی، آگاهیهای سیاسی و روحیه و نشاط دانشجویی را مورد بررسی قرار دهد.

رهبر انقلاب اسلامی از تهاجم فرهنگی به عنوان یک واقعیت روشن و انکار ناپذیر یاد کردند و ضمن توصیه به مسئولان کشور برای مقابله با آن فرمودند: انقلاب فرهنگی و اصل فرهنگ ملی و اسلامی ما در معرض تهدید دشمنان قرار دارد. امروز آرایش تهاجمی فرهنگی بسیار خطرناکی علیه انقلاب به وضوح مشاهده می شود زیرا جهان اسلام بیدار و هوشیار شده است. ازاینرو تهاجم فرهنگی دشمن با گذشته تفاوت بسیار دارد و شکل جدیدی پیدا کرده است و برای مقابله با آن باید با شناخت و آگاهی کامل عمل کنیم .

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره تلاش هایی که برای حذف شخصیت و ارزش روحانیت معظم در محیطهای سیاسی و دانشگاهی بعمل می آید فرمودند: مبنای کار حوزه های علمیه بر تحقیق، دقت نظر،ابتکار، تجدید نظر و مبناسازی استوار است و آموزش و تعلیم و تعلم در حوزه ها همواره بر مبنای تحقیق و تفحص صورت می گرفته است. روحانیون پرچمدار دین و نمایندگان اسلام هستند و باید اهتمام لازم برای حفظ ارزش علمی و معنوی آنان درمحیطهای دانشگاهی و دانشجویی بعمل آید.

مقام معظم رهبری لزوم بهره گرفتن از مراتب علمی، اجتهادی و فقاهت روحانیت در محیطهای دانشگاهی را مورد تأکید قراردادند و در پایان سخنانشان افزودند: دانشجویان طبقه‌ای استثنای و در مسیر علم و دانش هستند و باید با حفظ روحیه انقلابی و افزودن بر آگاهی و بینش سیاسی، بازیچه ی دست سیاست بازان قرار نگیرند.