• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1370/04/18

دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفرای ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار وزیر و مسئولان وزارت امورخارجه، سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی با ایشان ضمن ارائه رهنمودهایی به آنان از فراست، ابتکار عمل، پرکاری، دقت و پایبندی شدید به اصول و آرمانها به عنوان وظایف عمومی دستگاه دیپلماسی کشور درجهت تطبیق اصول سیاست خارجی متکی بر عزت، حکمت و مصلحت با شرایط و اوضاع پیچیده ی امروز جهان یاد کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار به تشریح سیاست موذیانه و خباثت آمیز دشمنان اسلام پرداختند و فرمودند: دستگاه سیاسی و تبلیغاتی دشمنان ما در تلاش است که با سیاستی زیرکانه و موذیانه در صحنه های گوناگون به ملتهای مسلمان و جهان سوم اینگونه القاء و تفهیم کند که جمهوری اسلامی ایران با رفتار،‌ گفتار و منش خود به تخطئه و مخدوش کردن دوران نورانی و پربرکت حیات امام پرداخته است.آنها با طرح این ادعای دروغین،‌ شخصیتهای انقلابی را به بازنگری در آرمانهای انقلاب و امام زدایی متهم کرده و سعی دارند برای افکار عمومی دنیا اثبات کنند که ایران،‌خود درحال تخطئه دوران گذشته می باشد. هدف از این سیاست خباثت آلود و تبلیغ گسترده آن قانع کردن مخاطبان انقلاب اسلامی به عدم تقلید از راه امام،انقلاب و نظام اسلامی ایران است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دلبستگی ملتها به سالهای حیات پرفروغ امام و نیز دستیابی ملت ایران به اوج عزت اسلامی در این دوران را خاطرنشان ساختند و افزودند‌: الگوی زندگی سیاسی، اقتصادی و مشی کلی انقلاب ما منطبق بر همان منش، افکار بلند و رفتار نمونه امام امت «قدس سره »است و امروز ملت ایران و مسئولین نظام همواره با جان و دل بدنبال همان راه حق امام خود هستند و هرگز از آن جدا نخواهند شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از بیاناتشان لزوم ترمیم سریع ضایعات ناشی از جنگ تحمیلی و استفاده از تمامی امکانات قابل دسترسی و مجاز برای این منظور را یادآور شدند و با تأکید بر اهمیت ارتباطات جهانی، داشتندیپلماسی فعال،‌ برخوردهای حکیمانه در سطح بین المللی و اعلام همکاری در چارچوب ضوابط خاص جهت بازسازی کشور فرمودند: وزارت امور خارجه پیشاهنگ حرکت دیپلماسی و ارتباطات لازم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.‌این امر که کار بسیار ظریفی است و توان زیادی را نیز می طلبد برای دوران بازسازی ضرورت دارد. و انجام این مهم تنها با توکل،‌قدرت ایمان،‌ پایبندی شدید به موازین دینی و انقلابی،‌مراقبت کامل از رفتار،‌ کردار و سخن گفتن، ناظر دانستن خدا در همه حالات و استمداد از او همراه با بکارگیری هوشمندیها و هوشیاریها امکانپذیر است.

مقام معظم رهبری عزت،‌ حکمت و مصلحت را یک مثلث الزامی برای چارچوب ارتباطات بین المللی جمهوری اسلامی ایران توصیف کردند و در تبیین این اصول فرمودند: ما بر اساس اعتقاد و ایمان به توحید که خاصیت و شاخصه تفکر اسلامی است و نیز بر مبنای دل بستن به خدا و محبت و خدمت به بندگان او برای خود عزت قائل هستیم و ابرقدرتی، تکبر،‌‌ استکبار و فخرفروشی را در روابط بین المللی رد می کنیم. ملت ما از ذخایر فراوان فرهنگی برخوردار است و پرونده بسیار درخشانی در علم و سیاست جهانی و صحنه های گوناگون دیگر دارد. اما ما قصد فخرفروشی نداریم و ارتباطاتمان را براساس روابط و علایق انسانی،‌ عزت اسلامی و توحیدی و سربلندی ملت ایران بنا می نهیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فرمودند: هیچ کس حق ندارد در برخورد با دیگران کمترین اهانت به ملت سرفراز و بزرگ ایران را تحمل کند. ملت ما ذلت پذیر نیست و نشان داده که دارای قدرت حضور در تمامی صحنه های مختلف جهانی است.

رهبر انقلاب اسلامی لزوم برخورد منطبق با موازین،‌ منطق و خرد و نیز پرهیز از اظهارات نسنجیده در سیاست خارجی و ارتباطات جهانی را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: برخورد حکیمانه در ارتباطات و معاشرتهای دیپلماسی ضرورت دارد. وزارت امورخارجه از لحاظ نیروی انسانی انقلابی و مؤمن یک دستگاه پر ذخیره است و ما به تلاش و تفکر و خردمندی نیروهای حزب اللهی و عناصر مؤمن و برخوردار از تجربه های سیاسی در این وزارتخانه امیدوار هستیم. آنان در تجربه جنگ خلیج فارس و قعطنامه 598از خود شخصیت، تدبیر و هوشمندی بالایی نشان دادند اما باید این باور را داشته باشند که ضرر ناشی از کار و سخن ناسنجیده در دستگاه دیپلماسی عمیق تر،‌ عمومی تر وچشمگیرتر از هر ارگان دیگری است.

مقام معظم رهبری رعایت مصلحت انقلاب را بعنوان یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به سفرا و کارداران کشورمان گوشزد کردند و ضمن توصیه به آنان در امساک و پرهیز از تجملات شخصی فرمودند: تلاش، کار و جهاد ما در دنیا برای بوجود آوردن حاکمیت خدا در زمین است و هدف آن است که انسانها نورانیت پیدا کنند و متخلق به اخلاق الهی شوند لذا انتظار داریم نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی تحت تأثیر ناشی از فضیلت امساک از تجملات و خرجهای اضافی، در نفس خود نورانیت بوجود آورند و مصلحت انقلاب را بر هر گونه منافع و مصلحت شخصی مقدم بدانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم گسترش معلومات و آگاهیهای سیاسی فرمودند: جمهوری اسلامی ایران در زمینه ی مسائل جهانی قادر به انجام ابتکارات سیاسی فراوانی است. ما می توانیم در آسیا، خاورمیانه، مجموعه کشورهای اسلامی و دیگر مجموعه های جهانی بصورتی فعال حضور داشته باشیم و در هدایت این مجموعه ها به سمت صحیح و منطقی مؤثر بوده و ایده ها و ابتکارهای نوینی را درمجامع جهانی مطرح کنیم. رهبر انقلاب اسلامی نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران را حامل پیام نور و رسالت توحید خواندند و در پایان سخنانشان لزوم رعایت تقوا،تدین،‌ ورع، ایمان، توکل به خدا را به آنان خاطرنشان ساختند.

بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری آقای دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان دراظهارات کوتاهی، رشد و توسعه فعالیتهای سیاسی در وزارت امورخارجه را مرهون نظارت،‌ هدایت و حمایت رهبر انقلاب اسلامی دانست و نقش رئیس جمهوری در پیشرفت سیاست خارجی را بسیار با اهمیت توصیف کرد.

وی تحولات جهان امروز را در تاریخ معاصر بویژه پس از جنگ دوم جهانی بی سابقه خواند و ضرورت استفاده از رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در پیشبرد اهداف سیاسی جمهوری اسلامی در برخورد با جهان خارج را یادآور شد.