• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1370/04/10

دیدار کارگزاران نظام با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان عالی رتبه و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی با ایشان که به مناسبت عید سعید غدیر انجام شد طی سخنانی به بیان ابعاد حدیث غدیر از نظر فضائل امیرالمؤمنین علی(‌ع) و اصل حاکمیت ارزشهای اسلامی درحکومت پرداختند و تصریح کردند که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی فرهنگ سیاسی رایج بین قدرتمندان جهان را زیر سئوال برده و ارکان قدرت آنان را هدف یک تعرض عمومی قرار داده است.

مقام معظم رهبری در این دیدار عید بزرگ اسلامی غدیر را به تمامی مسلمانان و حق جویان عالم بویژه ملت عظیم الشأن ایران تبریک گفتند و با بیان فضائل علی بن ابی‌طالب (ع) فرمودند: اثبات اینکه فضائل و ارزشهای امیرالمؤمنین (ع) به حکومت منتهی می شود یک بعد بسیار مهم مسئله غدیر است. در آنروز بزرگ مشخص شد که بر اساس وحی الهی و بینش پیامبر اسلام (ص) حکومت تابع ارزشهاست و این خود یک اصل اسلامی است . رهبر انقلاب اسلامی به مقترن شدن ولایت علی ابن ابی‌طالب (ع) به ولایت نبی اکرم (ص) در روز عید غدیر اشاره کردند و افزودند: تعبیر از حکومت به ولایت درس دیگری از حدیث غدیر است. و این به معنای آن است که اسلام هیچ عنوانی برای حکومت بر مردم منهای مفهوم ولایت قائل نیست. از دیدگاه اسلام آنکسی که ولی و حاکم مردم است یک سلطان نیست بلکه این حق یا سمتی است که به جهت ولایت و سرپرستی امور مسلمین مورد توجه قرار می گیرد. مفهوم استبداد،‌ خودسری و یا به میل خود و به ضرر مردم تصمیم گرفتن به هیچ وجه در معنای ولایت اسلامی که خود ناشی از ارزشهاست وجود ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از عدالت به معنای خاص آن بعنوان یکی از شرایط ولایت نام بردند و افزودند: ولایت توأم با عدالت آسیب ناپذیر است زیرا به محض تحقق یک عمل خلاف و خارج از محدوده اوامر و نواهی اسلامی و انجام کوچکترین ظلم، کج رفتاری خلاف شرع، تبعیض و ترک وظیفه ، شرط عدالت از ولی سلب شده و او از منصب خود عزل می شود و این روش که خیر انسانیتْ، مصالح جامعه و حفظ ارزشها را تأمین می کند در هیچ سیستم حکومتی دنیا و طریقه ضمانت و نظارت مردمی دیده نمی شود.

مقام معظم رهبری حاکمیت انسانهای پارسا، مؤمن، مخالف با شهوات نفسانی، عامل به صالحات و حسنات و مراعات کننده اوامر و نواهی الهی را به عنوان تعبیر دیگری از ولایت اسلامی یاد کردند و فرمودند: قدرت طلبانی که امروز زمام امور دنیا را در دست دارند و در وجود خود تحقق پارسایی، دوری از شهوات و بی اعتنایی به زخارف دنیا را عملی نمی بینند چگونه می توانند حکومت خود را براساس همان ولایتی بنا نهند که اسلام گفته است و از همین روست که با اسلام،‌ انقلاب و نظام اسلامی مخالفت می کنند. انقلاب و نظام جمهوری اسلامی یک تعرض عمومی به فرهنگ ضد اسلام حاکم بر قدرتمندان جهانی و ارکان قدرت آنها محسوب می شود. و این انقلاب و نظام اجزاء فرهنگ سیاسی رایج بین قدرتمندان عالم را زیر سئوال برده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مغایرت فرهنگ سیاسی اسلام با فرهنگهای حاکم بر جوامع بشری در ارتباط با وضع حکومت و قدرت سیاسی و رابطه آن با مردم اشاره کردند و افزودند: آنچه که از اصل ولایت در اسلام ناشی می شود و ما در زندگی پر برکت امام بزرگوارمان (رض) مشاهده کردیم بسیار مفید، زیبا،‌ درخشنده وبرای انسانها جاذبه دار است و اگر ملتها بخواهند راه سعادت را بیابند باید به همان ولایتی که اساس آن ارزشهایی نظیرعدالت،‌ علم و دین اسلام است بازگردند و رهبر و حاکم خود را از میان پارساترین،پاکترین و بی اعتناترین انسانها به مادیات دنیا که قدرت را سرمایه ی شخصی خود درنظر نمی گیرند انتخاب کنند و این رشحه ای از ولایت اسلامی می باشد که دموکراسی جاری در جهان کنونی از آن بی نصیب است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان شناخت اصل ولایت فقیه از سوی مردم مسلمان ایران را به برکت اسلام، واقعه غدیر خم،زندگی امیرالمؤمنین (ع) و حکومت کوتاه آن حضرت دانستند و آرزو کردند که ملت پرافتخار ایران همواره قدردان مفهوم ولایت و شایسته ملت و اهل ولایت بود نباشد.

بر اساس همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور طی سخنان کوتاهی عید سعید غدیر را به محضر رهبر انقلاب تبریک گفت و با اشاره به دفع حملات و تهاجمات دشمنان و خنثی شدن توطئه های استکباری در سایه محور ولایت اظهار داشت: ما به برکت سرمایه عظیم ولایت توانسته ایم مشکلترین راهها که در تاریخ اسلام بی سابقه است را طی کنیم و امروز نیز دوران بسیار مشکل بازسازی که نمودار دیگری از دوران سخت تثبیت انقلاب است را بر اساس اجتماع و وحدت امت بر محور ولایت فقیه می گذرانیم.

رئیس جمهوری از برگزاری مراسم باشکوه حج ابراهیمی بعنوان یک پیروزی دیگر که در سایه رهنمودهای مدبرانه مقام معظم رهبری بدست آمده است یاد کرد و گفت: حضور در حج امسال برخلاف انتظار کوته نظران، عزت و اعتبار اسلام و انقلاب را بخوبی نشان داد و با مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران خلیج فارس، برخورد عطوفانه با خیل آوارگان عراقی و برخورد پدرانه در قبال مسائل منطقه اثبات شد که در ایران برای اسلام تلاش می شود و ماتمامی این دستاوردها را از ثمرات ولایت فقیه و روز مبارک غدیر می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی لزوم قدرشناسی ملت مسلمان ایران بخاطر برخوردار بودن از نعمت بزرگ رهبری اندیشمندانه را یادآور شد و در پایان سخنانش ضمن گرامیداشت یاد شهدای عالیقدر انقلاب اسلامی، جانبازان، آزادگان، اسرا و مفقودان را مورد تجلیل و تکریم قرار داد.

بنابراین گزارش در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، گروهی از اعضای شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان قوه قضائیه، مشاورین و معاونین رئیس قوه قضائیه، معاونین و مشاورین رئیس جمهور،‌ وزراء، رؤسای ستاد فرماندهی کل قوا،ستاد مشترک ارتش و ستاد کل سپاه و مشاورین نظامی فرماندهی کل قوا، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهان و معاونین نیروهای سه گانه ارتش و سپاه،فرماندهان و معاونین نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، گروهی از رؤسای سازمانهای وابسته به نهاد ریاست جمهوری و معاونین وزارتخانه ها و رؤسای سازمانهای وابسته به وزارتخانه ها، استانداران، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در مراکز استانها، نمایندگان ولی فقیه و مسئولین عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی، رؤسا و مسئولان بنیاد شهید انقلاب اسلامی،‌ کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی،‌ سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حج و اوقاف و امور خیریه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد 15خرداد، نهضت سوادآموزی، رؤسا و معاونین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، روحانیت و روحانیون مبارز تهران، رؤسا و اساتید دانشگاهها، حجت الاسلام والمسلمین فلسفی، جامعه وعاظ تهران، مسئولین روزنامه های کثیرالانتشار و خبرگزاری جمهوری اسلامی، ستاد برگزاری نمازجمعه و جمعی از خانواده های معظم شهداء، جانبازان، مفقودین و اسرا حضور داشتند.