• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1369/11/04

دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه قم با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه قم با ایشان به جنگ جاری در منطقه ی خلیج فارس اشاره کردند و ضمن ابراز نگرانی عمیق جمهوری اسلامی ایران از کشتار ملت مظلوم و بی پناه عراق بر اثر تجاوزات امریکا و هم پیمانانش فرمودند: آقای بوش بخاطربمباران شهرهای عراق و کشتار مردم این کشور یک قاتل و جنایتکار است.

مقام معظم رهبری در این دیدار از حوادث جاری در منطقه خلیج فارس بعنوان یکی از مسائل مهم تاریخ انقلاب اسلامی یاد کردند و با اشاره به آشکارشدن خوی تجاوزگری بی پایان قدرتهای بزرگ جهانی به سرکردگی آمریکا فرمودند: آنها از آن طرف دنیا به اینجا آمده اند تا در مسئله ای که در جریان ارتباطات منطقه ای قابل حل است، دخالت کنند. آنها این دخالت را که نفس آن غلط است با قساوت و بی رحمی هرچه تمامتر انجام می دهند.حکومت عراق و سردمداران آن خود بشدت مورد اعتراض و سئوال هستند و در جرایم شریک می باشند. اما مسئله ما،‌ ملت و کشور عراق است که اینگونه درحال نابودساختن و ویران کردن آن هستند. این قدرتها چگونه به خود اجازه می دهند به سوی هر هدفی که میخواهند شلیک کنند؟ مگر مردم ساکن شهرهای بصره، حله، عماره،‌ بغداد ،‌ عتبات عالیات و دیگر شهرهای عراق چه گناهی کرده اند که باید جان و مال،‌ پالایشگاه، کارخانه وفرودگاه خود را ازدست بدهند؟ ملت عراق چند سال باید کار کند تا بتواند آنچه را کهاز او گرفته شده بار دیگر تأمین کند. این جنایتی است که بزرگتر از آن متصورنیست.

حضرت آیت الله خامنه ای بمباران شهرهای عراق را واضحترین جنایت امریکا و متحدین او نظیر فرانسه و انگلیس توصیف کردند و افزودند: وای بر بشریتی که این جنایتکاران، پرچمداران حقوق بشرش باشند و بخواهند فرهنگ غلطی را که فرآورده ی تمدن منحوس غربی است بر دنیا عرضه کنند. آنها در ریختن هزاران تن بمب بر سر شهرها، کودکان ، بیماران و مردم بی پناه و بی گناه غیرنظامی برای خود مانعی نمی بینند اما نشان دادن خلبان یک هواپیمای ساقط شده در تلویزیون را برخلاف فلان کنوانسیون دانسته و بر سر آن جنجال و اعتراض به راه می اندازند. این است فرهنگ غربی و فهم آن از حقایق بشری و حقاً نکبتی از سوی غربی ها برای دنیاست. آنها می خواهند باصدور این نحوه ی درک از مصالح و مفاسد بشری و اخلاق اجتماعی، فرهنگ غربی را به جهان بقبولانند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به این مطلب که عراق یکی از مراکز تمدن عظیم اسلامی است،‌ فرمودند: ملت عراق در طول سالیان متمادی زحمت کشیده و خانه،‌ مدرسه، خیابان ، فرودگاه و کارخانه درست کرده اند اما امروز یک دست جنایتکار به بهانه ی جنگ با رژیم عراق و درحالی که نیروهای نظامی آن رژیم دربرابرش ایستاده اند اقدام به کشتن نفوس طیبه و بی گناه غیرنظامیان می کند. این مسأله برای ما بسیار دردناک است. آقای بوش بخاطر بمباران شهرها و کشتار مردم بی پناه عراق یک قاتل و جنایتکار است.

رهبر مسلمین جهان به بیان حضرت امام رضوان الله تعالی علیه مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اشاره کردند وفرمودند: قدرتهای درگیر در جنگ خلیج فارس اعلام کرده بودند که ظرف مدت کوتاهی طرف مقابل را از بین خواهند برد اما اخبار منتشره نشان می دهد که مهاجمین خوشبخت تر و روسفید تر از طرفی که مورد حمله قرارگرفته نیستند و به یک اندازه خسارت دیده و یااز نیروهایشان کشته شده اند. به این ترتیب بار دیگر آشکار شد قدرت افسانه ای که ابرقدرتها در اذهان ملتها تصویر کرده بودند پنداری بیش نیست.

مقام معظم رهبری تجهیزاتی که امروز در عراق بر علیه نیروهای مهاجم بکارگرفته می شود را مولود سوء نیتها و خباثت قدرتهای استکباری خواندند و با تأکید بر عبرت آمیز بودن این مسأله فرمودند: این ابرقدرتها بودند که پایگاهها و سکوهای پرتاب موشک را بهمراه موشکها، هواپیماها، ضد هوایی ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته نظامی در اختیار رژیم عراق قراردادند تا با آن انقلاب اسلامی را بکوبد.

شرق و غرب،‌ پول،‌ سلاح، ‌تبلیغات و تکنیکهای نظامی را برای نابودی اسلام در اختیار رژیم عراق گذاشتند،‌اما به لطف خدا نه تنها نتوانستند اسلام و انقلاب اسلامی را نابودکنند بلکه امروزهمان امکانات علیه خود آنها بکار می رود و این خود حقیقتآ درس عبرت انگیزی است که باید با فهمیدن آن به قدرت الهی پی برد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری ازبیاناتشان سران رژیم عراق را مورد خطاب قراردادند و فرمودند: این آقایانی که امروز کشور عراق را به زیر پای مهاجمین متجاوز کشانده اند درمقابل ملت عراق چه حرفی برای گفتن دارند؟ شما به چه حقی ملت عراق را برای اشباع جاه طلبی های خود به یک جنگ ناخواسته واردکردید؟ مگر رئیس و مسئولین یک کشور حق دارند که برای ارضای جاه طلبی های خود تمام منابع حیاتی و انسانی یک کشور را در معرض تلف و فناشدن قراردهند؟ مگر شما قیم مردم عراق هستید که کویت را تصرف کرده و اینگونه، عراق و ملت مظلوم آن را هدف دشمنان خبیث قرارداده اید؟ این مسأله به هیچ وجه قابل دفاع نیست و هیچکس نمی تواند از آن دفاع کند و هرکس که از آن دفاع کرده و موضع آنها راتوجیه کند خود را فریب می دهد.

حضر ت آیت الله خامنه ای با اشاره به هشت سال دفاع مقدس ملت مسلمان ایران فرمودند: ما به مدت هشت سال از حیثیت، ناموس، دین، تمامیت ارضی، مردم، انقلاب، حکومت، نظام اسلامی و قرآن دفاع کردیم و چنین دفاعی،مقدس است. اما رژیم عراق که کار خود ر ابا یک تجاوز شروع کرد امروز چگونه میتواند بخاطر گرفتارکردن خود و ملت عراق در این کوره ی گداخته، وجدان خویش را راضی کند؟ منافع آنها با منافع آمریکا اصطکاک پیدا کرده و هردو به جان هم افتاده اند ودراین میان ملت عراق و منطقه متضرر شده و رژیم خبیث صهیونیستی از آن منتفع خواهدشد. رژیم صهیونیستی اسرائیل با سو ء استفاده از این فرصت بیش از پیش به تعقیب اهداف توسعه طلبانه ی خود پرداخته و سیل مهاجرت یهودیان را به سویسرزمینهای اشغالی سرازیر کردند. آنچه عراق انجام داده قطعاً به سود دشمنان اسلام،اسرائیل و به زیان ملت عراق و ملتهای مسلمان منطقه است. هرچند که اسرائیل با چشیدن طعم موشکها اکنون می‌تواند فشاری را که بر ملت مظلوم فلسطین وارد آورده تاحدودی درک کند.

مقام معظم رهبری موضع جمهوری اسلامی ایران را درقبال جنگ جاری در منطقه ی خلیج فارس بعنوان یک موضع صددرصد اسلامی و انقلابی مورد تأکید قراردادند وفرمودند: برخی درصددند کلمه ی بی‌طرفی را بصورتی غلط معنا کنند. ما از آغاز انقلاب تابحال علیه شرق و غرب که در برابر ما متحد شده بودند جنگیدیم. تا هنگامی که شرق و غرب در دنیا وجود داشت شعار انقلاب ما نفی شرق و غرب و مخالفت با هر دو بود. ماهرگز به نفع چپ با راست و به نفع راست با چپ اتحاد پیدانکردیم. طرفین درگیر درخلیج فارس ازنظر ما و همه ی انسانهای واقع بین به خاطر اهداف غلط، غیرالهی ونامقدس با هم می جنگند و جمهوری اسلامی هردو جناح را رد می کند. زیرا انگیزه ها وتعارض بین آنها مادی است. این جنگ، جنگ اسلام و کفر نیست که یکی الهی و دیگری مادی باشد. این موضع ملت ایران است و ما برای ملت مظلوم، مسلمان و بی پناه عراق که ازیکسو بخاطر قدرت طلبی و جاه طلبی و ازسوی دیگر بخاطر خوی تجاوزگری و درندگی پایمال می شود بشدت نگران و ناراحت هستیم.

بر پایه ی همین گزارش‌ حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار همچنین لزوم بررسی نیازهای اساسی و مهم حوزه های علمیه برای قرارگرفتن در مسیر پیشرفتهای علمی و رشد و شکوفایی طلاب را مورد تأکید قرارداده وفرمودند: برای استفاده از طلاب حوزه های علمیه در جهت توسعه، رواج و شناخته شدن اسلام لازم است. یک نظام فراگیر درسی و کاری کامل، شامل درس و تحقیق و پژوهش درحوزه ها ایجاد شود. همچنین باید در حوزه های علمیه درک مسائل جاری کشور و جهان وقدرت تحلیل و فهم مسائل در عالیترین سطح باشد. طلاب و روحانیون ما باید قادر باشند در فضای عمومی کشور بینش درست سیاسی و فهم مسائل جاری را در اختیار دیگران قراردهند و مردم را هدایت کنند. کج فهمی ، و سطحی فهمیدن مسائل برای حوزه های علمیه بسیار زیانبخش است. حوزه ها باید با خطر هدایتهای غلط و متکی بر تفکرات ناسالم و مشوب به اغراض و نیز تحجرها، کندفهمی ها و بدفهمی ها مقابله کنند.صدمه به حوزه و تلاشی آن صدمه به اسلام درخشان و جهانی است. این مسئله به نظام اسلامی و دیدگاه تمامی مسلمانان دنیا که امروز به جمهوری اسلامی چشم دوخته اند مربوط میشود.

رهبر انقلاب اسلامی ضرورت آشنایی کامل با معارف اسلامی، فهم مسائل جاری ودرک و تشخیص صحیح و به موقع نیازها توسط طلاب حوزه های علمیه را یادآور شدند وافزودند: امروز مردم پیرامون مسائل داخلی و منطقه ای و سیاستهای گوناگون جهانی از روحانیون سئوال می کنند. اگر ما بتوانیم تعداد زیادی روحانی، با معرفت وسیع دینی و آگاهی ها و هوشمندی های سیاسی در جامعه داشته باشیم،‌ آنها منشأ اثر و برکات زیادی خواهندشد و این مهم بدون رشد فکری و سیاسی و معنوی ممکن نخواهدشد.

حضرت آیت الله خامنه ای بر لزوم حفظ روحیه ی شور و نشاط سازنده و سالم درمیان طلاب و حضورنمایندگان طلاب در سطوح تصمیم گیری حوزه های علمیه تأکید کردند و فرمودند: طلبه باید منشأ نشاط و تحرک، ابتکار، نوآوری همراه با پایبندی به ضوابط حوزه و سنت احترام به استاد باشد زیرا در این صورت است که او در صفوف مقدم مسائل انقلاب حضورخواهد داشت. کسی که در حوزه مشغول درس خواندن است باید با شنیدن اذان حرب و جهاد در صف مقدم قرارگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان به بیان اهمیت فراگیری درسهای رسمی حوزه های علمیه و آموختن طریقه ی اجتهاد توسط طلاب پرداختند و تصریح فرمودند که طلاب باید در کنار درس خواندن در صحنه های رزم سیاسی و اجتماعی و نظامی شرکت کرده و در صحنه ی تبلیغ و آگاهی بخشیدن به مردم وارد شوند.

اینگزارش حاکیست پیش از بیانات مقام معظم رهبری حجةالاسلام والمسلمین فاکر گزارشی از فعالیتهای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه قم طی یکسال و نیم گذشته رابه استحضار رهبر انقلاب اسلامی رساند.