• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1369/09/19

دیدار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در سالگرد تشکیل شورایعالی انقلاب فرهنگی، در دیدار اعضای این شورا با ایشان ضمن ارائه رهنمودهایی از مشکلات فرهنگی به عنوان عامل بسیاری از معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یادکردند و لزوم حرکت درجهت تحول کامل فرهنگی در کشور را مورد تاکید قرار دادند.

مقام معظم رهبری در این دیدار اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی جامعه را یادآور شدند و فرمودند: نظام جمهوری اسلامی ایران براساس یک بنیان فرهنگی استقرار یافته است لذا یک مجموعه برگزیده و صاحب نظر با عنوان شورایعالی انقلاب فرهنگی وظیفه ی سنگینی را برای حل مشکلات فرهنگی کشور برعهده دارد و از آن،‌ دگرگونی بنیادین در فرهنگ جامعه برمبنای تفکر و روحیه ی انقلابی مورد انتظار است.

رهبر انقلاب اسلامی به بیان ضرورت بازنگری در مسائل فرهنگی و ازمیان برداشتن موانع و حل مشکلات پرداختند و فرمودند: باید در همه ی شئون جامعه و بطور اخص در دانشگاهها روز به روز به فرهنگ انقلابی نزدیکتر شده و کار و تلاش فرهنگی بصورتی انقلابی وبا کمال و سلامت انجام پذیرد. ما برای کار در زمینه ی فرهنگ عمومی میدان باز و گسترده ای را پیش روی داریم و برای اجرای توسعه ی صحیح اقتصادی به تلاش فرهنگی نیازمندیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان مثمر ثمر بودن محققین و جستجوگران علمی را منوط به برخورداری آنان از فرهنگ، وجدان و عشق به کار و نیز محور قرارنگرفتن منافع شخصی و راحت طلبی در تلاش و کار علمی آنان دانستند و افزودند:‌پیشبرد صحیح طرحهای اقتصادی و به ثمر رساندن آنها ازطریق واگذارکردن این طرحها به یک مجموعه ی سالم،‌با سواد، آگاه به کیفیت کار و برخوردار از وجدان کار، ‌امکانپذیر است. ما باید به شیوه های اصولی تزریق آگاهی و وجدان کار در مجموعه یاداری خود پی برده و در طرحهای توسعه ی اقتصادی کشور با بالابردن فرهنگ عمومی جامعه،‌ فرهنگ کار،‌ وجدان و معلومات مربوطه به کار را در نظر بگیریم زیرا پیشرفت در توسعه اقتصادی بدون بالابردن و گسترش فرهنگ عمومی امکان پذیر نخواهدبود.

حضرت آیت الله خامنه ای به این مطلب که فرهنگ اسلامی اساس جامعه ما را تشکیل داده و توسعه ی اقتصادی یک وسیله محسوب می شود اشاره کردند و در پایان سخنانشان ضمن تاکید بر اهمیت نقش شورایعالی انقلاب فرهنگی برای حل مسائل فرهنگی خطاب به اعضای این شورا یادآور شدند که از صاحبنظران و شخصیتهای انقلابی جهت همکاری در کارهای اساسی فرهنگی بیش از پیش دعوت به عمل آمده و از آنان استفاده شود.

براساس این گزارش پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی گزارش کوتاهی از فعالیتهای این شورا در حل مشکلات فرهنگی کشور را ارائه کرد و طی آن از اقدامات مربوط به ایجاد تغییراتی در نظام آموزشی دوران متوسطه و نیز بررسیهای بعمل آمده در خصوص فرهنگ عمومی جامعه به عنوانکارهای اساسی و بنیانی انجام شده در شورایعالی انقلاب فرهنگی نام برد.