• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1399/02/20
کارگر نمونه از شرکت دانش‌بنیان مازرون فوم؛

بزرگ‌ترین مطالبه‌ی کارگر ایرانی امنیت شغلی و کار با کرامت است

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به مناسبت هفته‌ی کارگر و پیگیری تحقق شعار سال (جهش تولید) ارتباط تصویری از هفت مجموعه‌ی تولیدی فعال در نقاط مختلف کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برقرار شد. در این ارتباط، مدیران و تعدادی از کارگران نمونه‌ی واحدهای تولیدی از وضعیت تولید، دستاوردها، مسائل و مشکلات این واحدها گزارشهایی بیان و همچنین راهکارها و پیشنهادهایی برای حل این مسائل و تحقق شعار سال مطرح کردند.

مهندس
مصطفی بازیار، کارگر نمونه‌ی سال، از شرکت دانش‌بنیان مازرون فوم که در جمع مهمانان شرکت اَورند پیشرو حضور داشت یکی از افرادی بود که در این دیدار نکات مورد نظر خود را بیان کرد. متن صحبتهای این کارگر نمونه به شرح زیر است:

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif با اجازه از محضر رهبر معظم انقلاب، خدمت جناب‌عالی، وزرای محترم، و همه‌ی کارگران و کارفرمایان گرامی و همینطور مردم خوب کشورم عرض سلام و ادب و احترام دارم. در آغاز سخن مایلم هفته‌ی کارگر را به حضرت‌عالی، جامعه‌ی کار و تولید و دست‌اندرکاران، تبریک و تهنیت عرض کنم و بی‌نهایت خرسندم در سالی که با فرمان حضرت‌عالی سال جهش تولید نام گرفته است، برای بزرگداشت مقام کارگر -البته با روش خلاقانه و سازگار با شرایط- خدمت حضرت‌عالی رسیده‌ایم. ابتدا خودم را معرفی کنم؛ اینجانب مصطفی بازیار از «شرکت دانش‌بنیان مازرون فوم»، از استان سرسبز و شهیدپرور مازندران هستم. با ده ثبت اختراع، که چهار اختراع آن به عنوان محصولات دانش‌بنیانی، در حال حاضر در چهار شرکت مجزای زیرمجموعه‌ی گروه صنعتی مازرون فوم‌ در حال تولید هستند. این اختراعات موجب ارتقای تولید، افزایش صادرات و افزایش اشتغال‌زایی در استان شده است که به موجب آن پنج سال به عنوان کارگر نمونه‌ی استانی و برگزیده‌ی ملی سی و یکمین جشنواره‌ی امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه، انتخاب گردیدم. من به عنوان کارگر از سوی همه‌ی کارگران سپاسگزارم از حضرت‌عالی که همواره اهتمام ویژه نسبت به کارگران داشته‌اید و در همه‌ی سالهای گذشته بارها این عنایت آشکار شده و این ارتباط محفوظ مانده است.

تأکیدات حضرت‌عالی بر مواردی همچون، اقتصاد درون‌زا و متکی بر ظرفیتهای داخلی، تقویت تولید داخلی، عدم واردات بی‌رویه و غیرضروری، رونق تولید، مقاوم‌سازی اقتصاد و در آخر تأکید بر توسعه‌ی بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان یک راهبرد مهم برای اشتغال‌زایی و همچنین نامگذاری سال‌های قبل بر حول اقتصاد و مباحث اقتصادی و مطالبه‌ی انجام اقدامات مؤثر در این عرصه از دستگاه‌های مختلف، نشان‌گر توجه دقیق حضرت‌عالی بر وضعیت معیشتی مردم و حمایت راهبردی از جامعه‌ی کارگری است؛ زیرا همگان میدانند که واردات به منزله‌ی ایجاد اشتغال برای خارجی و در درازمدت ضربه‌ای بر بنیان‌های اقتصادی کشور خواهد بود. بزرگ‌ترین خرسندی و مطالبه‌ی دائم کارگر ایرانی امنیت شغلی، درآمد مستمر و کافی و کار با کرامت و شایسته است. جامعه‌ی کار و تولید، صمیمانه شما را به پاس عدالت‌طلبی، دغدغه‌داشتن برای محرومان و پاسداری از عزت و امنیت کشور بسیار دوست دارند. با توجه به ضرورت بیان دغدغه‌ها و مطالبات کارگران، اجازه میخواهم به دلیل ضیق وقت عرایض خود را -که مکتوب کرده‌ام- تقدیم حضور دارم.

* مسئله‌ی اول پایین‌بودن حقوق و دستمزدهاست
حقوق و دستمزدها متناسب با هزینه‌ها افزایش پیدا نمیکند. گرچه برای تعیین حدأقل دستمزد زحمات زیادی کشیده میشود ولی در نهایت حدأقل حقوق مصوب نیاز ما را برای داشتن زندگی آبرومندانه اصلاً پوشش نمیدهد. امید داریم با تحقق جامعه‌ی تولیدمحور ان‌شاءالله هم کارگر شأن و منزلت واقعی خودش را پیدا کند و هم از حیث مادیّات، زندگی شایسته‌تری حاصل شود.

* مسئله‌ی دوم کمبود امنیت شغلی است
درواقع در تغییر و تحولات اقتصادی و فناوری، اولین گروهی که شغل خود را از دست میدهند کارگران هستند. امیدواریم وزارت کار تدابیری برای بهبود امنیت شغلی کارگران به‌ویژه برای کارگران با قراردادهای موقت بیاندیشد.

* مسئله‌ی بعدی رکود کسب و کارها بویژه در شرایط بیماری کرونا است
ویروس منحوس کرونا پیامدها و تبعات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی زیادی داشته است. بر اقشار مختلف، بر کسب و کارها تأثیر گذاشته و باعث تعطیلی خیلی از مشاغل شده است. خوشبختانه وزارت کار به موقع تدبیر کرد و با برقرار مقرری بیمه‌ی بیکاری به افرادی که در این شرایط به صورت غیرارادی بیکار شده‌اند، اقدام حمایتی خیلی خوبی را به عمل آورد. یقیناً اگر این حمایت صورت نگیرد، نیروی کار بسیاری تعدیل میشود؛ که این اقدام درواقع حمایت از کارگران و کارفرمایان و باعث پایداری بنگاه‌ها است.

* مسئله‌ی بعدی هزینه‌ی سنگین تأمین مسکن و عدم توانایی اقشار آسیب‌پذیر برای مسکن‌دارشدن است
از دولت محترم انتظار میرود با روش‌های خاص برای برخورداری کارگران از مسکن ارزان‌قیمت و مناسب تلاش نماید. اینجا جایی است که بانکها بایستی وام ارزان‌قیمت در اختیار تعاونی‌های مسکن کارگری قرار دهند و در این صورت تعاونی‌ها میتوانند نقش بسیار خوبی ایفا کنند. کلاً تعاونی‌ها ظرفیت زیادی دارند، هم برای ایجاد اشتغال هم برای تأمین مسکن کارگران که با حمایت بانکها از این ظرفیتها بهتر و بیشتر میتوان استفاده نمود. البته امیدهایی به واسطه‌ی برخی اقدامات وزارت کار در بخش مسکن ایجاد شده و خبر داریم که تلاش میشود از ظرفیتهای شهرک صنعتی استفاده شود و یا اینکه قرار شده با همکاری وزارت راه حدود دویست هزار مسکن برای کارگران احداث شود. امیدوارم این نوع برنامه‌ها در قالب حرف نماند و عملی شود.

* چند پیشنهاد دیگر هم دارم که خدمت شما عرض میکنم
مورد اول

یکی از راهکارهای شناخته‌شده در دنیا برای توانمندسازی معیشتی کارگران، سهیم‌کردن کارگران در سود و سهام بنگاه‌های تولیدی است؛ این موضوعی است که رئیس جمهور محترم در برنامه‌ی هفته‌ی کارگر سال گذشته هم بر آن تأکید داشتند. در این زمینه ما قانون گسترش سهام کارگری و مالکیت عمومی واحدهای تولیدی کشور مصوب ۱۳۵۴ را داریم که در حاشیه قرار گرفته است و همین‌طور آئین‌نامه‌ی نحوه‌ی واگذاری سهام واحدهای تولیدی. اگر این قانون به‌روز شود و آئین‌نامه‌ها هم اصلاح شود، در نهایت کارگران سهامدار میشوند و بنابراین منابع درآمدی برای کارگران در دوران بازنشستگی ایجاد میشود.

مورد دوم
نرخ بالای بیکاری در کشور؛ اکثر بیکاران فاقد مهارت‌های مورد نیاز بازار کار هستند. اگر منابع لازم در اختیار سازمان آموزش فنی حرفه‌ای قرار گیرد، این سازمان میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. اگر نظام آموزش‌های رسمی ما در کنار آموزش‌های نظری برنامه‌ی آموزش عملی و مهارتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان داشته باشد، آن وقت پس از فارغ‌التحصیلی امکان بدست آوردن شغل مناسب فراهم‌تر میشود. واقعیت هم این است در جامعه‌ی ما فرهنگ کار تضعیف شده است. ما ملتی بودیم که صدها و شاید هزاران سال پیش با ابتدایی‌ترین ابزارها، هزاران کیلومتر قنات در زیرزمین حفر میکردیم. امروزه هم باید برنامه‌ریزی شود تا فرهنگ کار، سخت‌کوشی، رزق و کسب و کار حلال دوباره احیا شود. واقعیت این است فشار زندگی بر دوش ما کارگران زیاد است و در عین حال ما کارگران به حدأقل قانعیم.

من در پایان از حضرت‌عالی تشکر و قدردانی میکنم و به نمایندگی از جامعه‌ی کار و تولید از شما سپاسگزار هستیم.

امیدواریم ثمره و نتیجه‌ی همدلی و همراهی مردم و اجرای برنامه‌ی معقولانه در زمینه‌های مختلف، توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی کشور و بهتر شدن کیفیت زندگی آحاد مردم ایران از جمله کارگران شریف کشور باشد.

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

رهبر انقلاب: علیکم‌السّلام و رحمةالله.