• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1399/02/16
گزارشی از رزمایش همدلی مردم ایران در شرایط کرونا:

ایران، همدل شد

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif با شروع ماه مبارک رمضان و با تاکید رهبرانقلاب بر انجام یک رزمایش همدلی و مواسات در سراسر کشور، کمیته‌ ‌امداد امام خمینی رحمه‌الله‌علیه برحسب ماموریت همیشگی خود در عرصه‌ی کمک‌رسانی عاجل به نیازمندان کشور به پویش «ایران همدل» سایت KHAMENEI.IR پیوست. در گزارش نخست این پویش اعلام شده است که مبلغ ۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی دریافت شده است. از جناب‌ آقای مرتضی بختیاری، رئیس کمیته‌ی امداد امام خمینی رحمه‌الله‌علیه درباره‌ این پویش و نحوه‌ مصرف این کمک‌های مردمی پرسیده‌ایم و اقدامات کمیته امداد در این پویش را جویا شدیم. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

* اثرات سوء کرونا بر روی زندگی و معیشت افراد محروم و مشخصاً افراد تحت پوشش چیست؟
* شیوع ویروس منحوس کرونا در کشورمان همانند بسیاری از نقاط جهان موجب بروز مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف از سلامت جامعه گرفته تا مسائل اقتصادی، اجتماعی و... شده است. جامعه‌ی ۴.۵ میلیونی مددجویان کمیته‌ی امداد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرایط زندگی و معیشتی، دچار خسارت‌هایی شده‌اند که در ادامه به آن اشاره می‌شود:
۱. از بین رفتن درآمد خانواده‌ها به‌دلیل کسادی و رکود ناشی از شیوع کرونا در کشور که به‌طور ویژه کسب‌وکارهای کوچک و اقشار محروم را بیش از دیگر بخش‌های جامعه متأثر کرده است.
۲. آسیب و خسارت به طرح‌های اشتغال مددجویان که در این زمینه یک پایش ملی برای ارزیابی خسارت‌ها در حال انجام است تا با ارائه‌ی تسهیلات جدید و دیگر اقدامات، طرح‌های خسارت دیده جبران شود.
۳. هزینه‌های ناشی از تأمین اقلام بهداشتی و ضدعفونی که در شرایط فعلی بار مضاعفی بر دوش امداد و مددجویان گذاشته است.
۴. فوت اعضاء و در مواردی سرپرستان خانوار که به نوعی نان‌آور خانه بوده‌اند موجب بروز چالش‌های جدید در جامعه‌ی هدف کمیته امداد شده است.
۵. افزایش هزینه‌های معیشت عمومی خانوار در اثر کرونا و تورم اقلام مصرفی.
۶. افزایش هزینه‌های درمانی بیماران صعب‌العلاج و سالمندان تحت حمایت.
۷. بروز آسیب‌های روانی به خانواده‌ها در اثر بیماری یا فوت اعضاء و همچنین فقر مضاعف ناشی از کرونا.
۸. اختلال در برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مددجویان به‌دلیل تعطیلی مراکز فرهنگی و اقامتی و اردوگاه‌های مددجویی امداد.
۹. عدم امکان حضور مستمر مددکاران در منازل مددجویان به‌دلیل ضرورت اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و بروز خلل در انتقال احتیاجات که تا حد زیادی از طریق سامانه‌ی آنلاین کمیته‌ امداد مرتفع شده است.
۱۰. ریزش طبقات آسیب‌پذیر جامعه به قشر ضعیف که نیازمند دریافت خدمات کمیته‌ امداد هستند. از جمله چالش‌های این نهاد حمایتی در شرایط پساکرونا خواهد بود.

* نیازهای دارای اولویت افراد تحت پوشش در این شرایط چیست؟
* در این خصوص چندین مورد توسط همکاران ما در کمیته احصاء شده که جزو نیازهای دارای اولویت است. اولین مورد، تأمین اقلام بهداشتی مقابله با کرونا برای خانواده‌های تحت حمایت است. همچنین جبران خسارت به مشاغل و کسب‌وکارهای غالباً خرد مددجویان که بیشترین آسیب را در شرایط کرونا متحمل شده‌اند از اولویت‌های کار ماست. ارائه‌ی کمک‌های نقدی برای جبران بخشی از هزینه‌های تحمیل شده ناشی از کرونا و بسته‌های غذایی برای حمایت از خانواده‌های مددجو در طول ماه مبارک رمضان هم جزو موارد مهم است.

همچنین همکاران ما در کمیته به‌دنبال فراهم کردن زمینه‌ی استفاده دانش‌آموزان تحت حمایت از اپلیکیشن‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش از طریق تأمین گوشی تلفن همراه هوشمند یا تبلت برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی هستند.

خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی به خانواده‌های آسیب‌دیده به‌ویژه موارد دارای فوتی و حمایت نقدی و سبد غذایی ویژه برای این خانواده‌ها هم از کارهای اولویت‌دار کمیته امداد است. همچنین ما برای هزینه‌های اجاره‌خانه و یا ودیعه‌ی مسکن در شرایط کرونا و پساکرونا هم در حال تدارک هستیم.

*  توضیح سازوکار جمع‌آوری کمک‌ها اعم از کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم را بفرمایید.
در ابتدا یک پویشی توسط کمیته امداد راه‌ افتاد که در ادامه بنا شد به ‌منظور هم‌افزایی بیشتر به پویش «ایران همدل» بپیوندیم. شماره حساب‌ها، شماره کارت امداد، اپلیکیشن سکه و آپ، کدهای دستوری اپراتورها و دیگر روش‌های غیر حضوری برای جذب کمک‌های مردمی نیز استفاده شده است. برای این کار از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌ی ملی از طریق نشر اخبار پویش، تولیدات تلویزیونی به‌ویژه در ایام ماه رمضان، حضور مدیران امداد در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی به‌ منظور اعلام روش‌های کمک و تشویق مردم به پیوستن به پویش «ایران همدل» هم داریم انجام می‌دهیم.

طرح «اطعام مهدوی» و همکاری و جذب کمک‌های نهادهای انقلابی و خیّریه برای مشارکت در طبخ و توزیع غذای گرم با هدف بیش از ۵ میلیون بسته غذای گرم در ماه مبارک رمضان برای نیازمندان که تاکنون حدود هزار آشپزخانه در سراسر کشور به این طرح پیوسته‌اند از کارهای دیگر کمیته امداد است.

همچنین یک تفاهم‌نامه برای جلب همکاری وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی همچون وزارت ارتباطات، سازمان بهزیستی، هلال‌احمر، خیریه‌ها، مراکز نیکوکاری، خیّران و... برای پیوستن به پویش «ایران همدل» و کمک به محرومان با استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی هر دستگاه انعقاد شده است.

*  سامانه و شرایط میزان مبالغ و کمک‌ها و نحوه‌ هزینه‌کردها را هم توضیح دهید.
* الحمدلله در حال حاضر چهار هزار مرکز نیکوکاری تحت نظارت کمیته امداد نیز در سراسر کشور ضمن جمع‌آوری کمک‌های مردمی، به توزیع این کمک‌ها میان نیازمندان شناخته شده در هر محله اقدام می‌کنند و علاوه بر این، دفاتر کمیته امداد در استان‌های مختلف، ضمن اعلام شماره حساب‌های استانی، به جذب مشارکت‌های مردمی اقدام می‌کنند. علاوه بر این، چندین راه با استفاده از فناوری‌های جدید برای این کار در نظر گرفته شده تا مردم بتوانند راحت کمک‌هایشان را به مقصد برسانند. خیّران و مردم نیکوکار می‌توانند با پیوستن به پویش «ایران همدل» کمک‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۰۰۰، شماره حساب ۰۱۰۳۳۳۳۳۳۳۰۰۰، شماره حساب بانک ملی ۳۳۳۳ و یا از طریق کد دستوری #۱۸۸۷۷ به کمیته امداد واریز کنند. همچنین کمیته امداد برای جذب کمک‌های مردمی با اپلیکیشن‌های سکه و... همکاری داشته و از طریق سامانه‌ی پیامکی و ارسال عدد ۱ به سرشماره ۸۸۷۷  به جذب کمک‌های مردمی اقدام می‌کند.


*  اگر یک مقایسه‌‌ای بین پویش «ایران همدل» امسال با پویش «افطاری ساده» که سال گذشته برگزار شد بکنیم، میزان کمک‌ها چقدر فرق کرده است؟
* سال گذشته در سی روز ماه مبارک رمضان کمیته امداد با اجرای طرح «افطاری ساده» ضمن توزیع ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار وعده غذای گرم میان نیازمندان اعتباری معادل ۷ میلیارد تومان جلب کمک‌های مردمی داشته و در هفته اول ماه رمضان امسال از طریق پویش «ایران همدل» تاکنون بیش از ۷ میلیارد تومان رسیده که رقم قابل توجهی به‌شمار می‌رود و تاکنون بیش از یک میلیون وعده غذای گرم میان نیازمندان توزیع شده که انتظار می‌رود با توجه به حجم کمک‌ها این رقم به بیش از ۵ میلیون وعده غذای گرم تا پایان ماه مبارک رمضان برسد.