• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1369/07/11

دیدار جمعی از آزادگان و اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمع زیادی از آزادگان سرافراز و مقاوم و نیز طبقات مختلف مردم با ایشان طی بیانات مبسوطی بهتلاش استکبار جهانی و صهیونیزم بین المللی برای خدشه دار کردن صلابت و قدرت انقلاب و جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و شرکت فعال مردم در انتخابات مجلس خبرگان را یک تکلیف شرعی دانستند.

در این دیدار که به مناسبت آغاز هفته ی وحدت انجام شد مقام معظم رهبری همچنین با استناد به قانون اساسی، از شورای نگهبان بعنوان دستگاه تضمین کننده ی حقانیت و اسلامیت نظام نام بردند و تصریح فرمودند که اهانت ناشی ازعصبانیت، به شورای نگهبان که رسمی ترین، اطمینان بخش ترین و مورد اعتمادترین دستگاههای نظام جمهوری اسلامی است را تحمل نخواهند کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلخ کامی دشمنان اسلام از پیروزیهای بزرگ ملت مسلمان ایران فرمودند:چشانده شدن شهد پیروزی به ملت ما ثمره ی فداکاری امام عظیم الشأن و فقیدمان در نوشیدن کاسه ی زهر به هنگام پذیرفتن قطعنامه است. در سایه ی این فداکاری، آزادگان ما به وطن بازگشتند و شرایط به حق جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شد. اما این امربرای دشمنان ما که خبرگزاری ها و رادیوهای خارجی را در اختیار خود دارند تلخ بود.لذا آنها تلاش می کنند تا این پیروزی را خدشه دار و قدرت ملت و نظام اسلامی را ضعیف وانمود سازند. دشمنان ما اکنون برای رسیدن به این هدف تمام توجه خود را بر روی انتخابات مجلس خبرگان متمرکز کرده اند تا صلابت و قدرت ناشی از انقلاب را بشکنند و ادعا کنند که ملت در دفاع از آرمانهای خود مردد شده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم مأیوس ساختن دشمنان اسلام در جریان برگزاری انتخابات دومین دوره ی مجلس خبرگان فرمودند: ملت ایران باید در این انتخابات و در صحنه ی عمل مشت محکمی به دهان تمامی بدخواهان خود در سراسر دنیا بکوبد. شرکت در انتخابات خبرگان برای آحاد مردم انقلابی وظیفه شناس ایران یک واجب شرعی و لازم است تا دشمن بداند که جمهوری اسلامی ایران با عنایات الهی و به برکت اسلام، ملت و پیروزیهای بدست آمده، همچنان قدرتمند و با صلابت به راه خود ادامه خواهد داد.

ایشان به ذکر مسائل مربوط به مجلس خبرگان پرداختند و افزودند: حقایق روشن است. شورای محترم نگهبان بر اساس مصوبه ی مجلس خبرگان به مسئولیت خود عمل کرده است و در این مسایل هیچ ایراد واشکالی به آن وارد نیست. این شورا دستگاهی است که قانون اساسی آن را وسیله ی تضمین حقانیت و اسلامیت نظام قرار داده است. تضعیف این دستگاه حرکت اسلامی این نظام راکه براساس قوانین است زیر سؤال خواهد برد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به این مطلب که فقهای شورای نگهبان منصوبین امام رضوان الله تعالی علیه هستند فرمودند:اعضاء محترم این شورا شخصیت های برجسته و مورد قبولی هستند که بدگویی نسبت به آنها کار خلافی است. ما نمی توانیم نظاره گر آن باشیم که رسمی ترین، اطمینان بخش ترین و مورد اعتماد ترین دستگاههای نظام جمهوری اسلامی بخاطر عصبانیت یک یا چند نفر مورد اهانت قرار گیرد. اگر بدگویی هایی که طی چند روز اخیر از برخی تریبون ها نسبت به شورای نگهبان انجام شد تکرار شود اینجانب بر اساس مسئولیت خود آن را تحمل نخواهم کرد.

رهبر انقلاب اسلامی خود را موظف به دفاع از تمامی ارگانهای قانونی کشور دانستند و فرمودند: اینجانب وظیفه دارم از تمامی ارگانهای قانونی این کشور که مورد تهاجم قرار گیرد دفاع کنم. شورای نگهبان به این دلیل که بر اساس تقوی بنا نهاده شده ارگان مقدسی است که اعضاء فقیه آن مجتهد مسلم و عادل هستند. وشهادت امام خمینی قدس سره الشریف بر اجتهاد و عدالت آنها کافی است و این شورا کارخود را صحیح و بر طبق وظیفه انجام داده است.

مقام معظم رهبری با بیان این نکته که امتحان ندادن بعضی از کاندیداهای مجلس خبرگان دلیلی بر بدی آنان نیست فرمودند:این دسته از افراد از جمله علمای محترم، ارزشمند و خدمتگزاری هستند که عمر خود رادر راه انقلاب صرف کرده اند. ارزش آنها در جای خود محفوظ است و اینجانب وظیفه یخود میدانم که برای سلامت و بقای عمر آنان و حفظ برکاتشان دعا کنم و هیچ کس حق اعتراض به این افراد را ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای پذیرفته نشدن برخی از نامزدهای مجلس خبرگان در امتحانات شورای نگهبان را یک مسأله عادی توصیف کردند و فرمودند: مجتهد نبودن نباید برای کسانی که میتوانند مسئولیت های سنگینی را درامور اداره ی کشور عهده دار شوند مستمسکی برای تضعیف آنان قرار گیرد. برخی ازکارهای بزرگ وجود دارد که ارزش آن اگر از عضویت در مجلس خبرگان بیشتر نباشد یقیناکمتر نیست و مجتهد نبودن نقیصه ای قابل ایراد گرفتن نیست و از ارزش ایمانی،انقلابی و شأن افراد در انقلاب و مسئولیتهای مهم آنان نمی کاهد.

معظم له در ادامه ی بیاناتشان از حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بعنوان یک مجتهد مسلم و متفکر سطح بالای اسلامی نام بردند و افزودند: سمت ریاست جمهوری با آنکه بالاترین شأن را در اداره ی امور کشور دارد، ‌شرطش اجتهاد نیست. مجتهد نبودن موجب زیر سؤال رفتن شخصیت، عظمت و ارزش افراد نمی شود. بنا بر این شأن کسانی که درامتحان حاضر نشدند یا کسانی که اجتهاد آنان به تأیید نرسید محفوظ است.

حضرت آیت الله خامنه ای از تقید امام به قانون بعنوان یکی از خصوصیات برجسته ی آن بزرگوار یاد کردند و متذکر شدند: مطمئناً اگر امام در میان ما بودند هرگز به نقض قانون آنهم در سطح وسیع انتخابات خبرگان راضی نمی شدند. ما هم به تکلیف خود درجهت پایبندی به قانون عمل خواهیم کرد. ما موافق نیستیم کسانی که روش و خط مشی امام را نمی شناسند حرفی را به امام نسبت دهند. ممشای امام را اهل بصیرت و خبره می دانند و من همه را به دنبال کردن این خط صحیح توصیه میکنم.

مقام معظم رهبری بااشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه و اختلاف در صفوف یکپارچه ملت ایران، همگان را به هشیاری توصیه کردند و فرمودند: در حالی که ما دنیای اسلام رابه وحدت دعوت میکنیم ضرورت دارد که جناح های مختلف در جمهوری اسلامی احترام یکدیگررا حفظ کنند و با هم باشند و حفظ حیثیت، آبروی نظام اسلامی و وحدت را بر همه چیز مقدم بدارند. رهبر انقلاب اسلامی انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را نه یک رقابت انتخاباتی بلکه انتخاب اصلح دانستند و فرمودند: رقابتها و نزاعهایی از این قبیل از آن دموکراسی های غربی که از خدا و دین بی خبرند، میباشد. اینگونه برخوردها که عده ای مرتکب آن میشوند با اهداف اسلامی سازگار نیست. مشی اسلامی انتخاب اصلح است و مردم باید با چشم باز و بصیرت کامل فرد اصلح و مورد اطمینان را انتخاب کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان این بخش از سخنانشان تخطی و تخلف از وحدت و حفظ حیثیت نظام اسلامی را تخطی از انقلاب خواندند و این مسأله را برای مردم و بویژه جوانان پرشور و انقلابی که احساس مسئولیت میکنند غیرقابل تحمل دانستند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان که به مناسبت هفته وحدت ایرادفرمودند: به بیان تلاش ممتد استعمار و استکبار برای ایجاد اختلاف میان مسلمین اشاره کردند و اظهار داشتند در شرایطی که دشمنان اسلام در اعماق دل مسلمانان حقد و کینه فراوانی را به وجود آورده بودند انقلاب اسلامی پرچمی را برافراشت که مسلمانان مذاهب مختلف آن را پرچم اسلا م و نبی اکرم(ص) دانسته و به همین خاطردوستی و محبت خود را نسبت به آن ابراز میدارند. انقلاب اسلامی در داخل و خارج بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کرد، آنان رابه یکدیگر نزدیک ساخت، عصبیت های متقابل راکاهش داد، صفوف نمازهای جمعه را در تهران با حضور رؤسای نهضت های اسلامی و چهره های موجه ملتهای مسلمان بر پا داشت و تمامی نقشه های دشمنان را خنثی کرد.

مقام معظم رهبری عالم نمایان، دین فروشان درباری و قلم به مزدها را برای اسلام خطرناک خواندند و فرمودند: ریزه خواران سفره ی سلاطین و سرسپردگان درباری که چهره ی علمای دین را به خود گرفته اند از هر چیز برای اسلام خطرناکتر هستند و ضرر عالمی که تقوی و وجدان بیدار نداشته باشد از هر دشمنی برای اسلام بیشتر است. اما علمای اسلام انقلابی به برکت اسلام، پیامبر عظیم الشأن و هفته ی وحدت بر تفرقه افکنیهای دشمنان فائق آمده اند.

ایشان وحدت جهانی اسلام را حصار مستحکمی که مانع دست اندازی دشمنان به حریم اسلام و مسلمانان خواهد شد دانستند و فرمودند: کسانی که شعار وحدت و برادری اسلامی را سر میدهند دوست مسلمانان هستند و خیر، عزت و افتخار آنان را می خواهند. منظور ما از وحدت قرار گرفتن شیعه و سنی در کنار یکدیگراست.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان هدف از تأسیس دارالتقریب بین المذاهب در جمهوری اسلامی ایران را همکاری میان مذاهب اسلامی در سطح جهان و انجام مباحث علمی و فقهی توصیف کردند و فرمودند: اگر مسلمانان با هم صمیمی و هماهنگ باشند وآلت دست دشمنان واقع نشوند یقینا اسلام سربلند و مسلمین عزیز خواهند شد.

بنا برهمین گزارش در این دیدار جمعی از خانواده های معظم شهدا و جانبازان و نیز آزادگان مقاوم و سرفراز از استانهای همدان و کردستان و شهرهای محلات، کاشان، ممسنی،الیگودرز، فردوس و طبس، کبوترآهنگ، خرم آباد، بروجرد،‌کرمان و نجف آباد و همچنین گروهی از جانبازان جنگ تحمیلی از شهرهای تهران و کرج بهمراه مسئولین بنیادمستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، جمعی از پرسنل حفاظت و اطلاعات نیروهای نظامی و انتظامی و دفتر فرماندهی کل قوا، جمعی از مردم رجائی شهر کرج و مسئولین آموزش نیروی مقاومت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشتند.