1398/04/10
| یادداشت |
فقه ابزاری برای اداره جامعه




فقه به معنای عام عبارت از آگاهی از دین است و شامل جمیع معارف اسلامی(۱) میشود اما فقه به معنای خاص، که ستون فقرات(۲) و بنیه اصلی حوزههای علمیه و به معنای وسیعتر، استخوانبندی زندگی اجتماعی و سیاسی است(۳) به «آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعهی متون دینی»(۴) تلقی میگردد.
منظور از فقاهت که یک علم بشمار میرود، همان روش و شیوه استنباط است(۵) یعنی «همین روش رد فروع به اصول، و استنباط از اصول و مبانی استنباط -[یعنی] کتاب و سنت و عقل و اجماع- و کیفیت این استنباط و تقابل میان ادله و ترتیب و نوبتبندی ادلهی مختلف، که اول به چه مراجعه کنیم؛ فرضاً اول به ادلهی اجتهادی(۶) مراجعه میکنیم، به ظواهر(۷) مراجعه میکنیم؛ اگر ظواهر تعارض داشتند، چهکار بکنیم؟ اگر ظواهری نداشتیم، چهکار بکنیم؟ نوبت اصول عملیه(۸) کی میرسد؟ کدام اصل بر کدام اصل دیگر مقدم است؟ و از این قبیل. این شیوهای که ما در علم اصول(۹) آن را میخوانیم، اسمش را "فقاهت" میگذاریم.»(۱۰)

در زمینه کاربرد و حیطه علم فقه در زندگی بشری دیدگاههای متفاوتی وجود دارد، عدهای آن را در حوزهی زندگی شخصی پذیرفته و دستهای دیگر بررسی مسائل اجتماعی را نیز در گرو فقه دانستهاند. در این میان حضرت آیتالله خامنهای دایرهی شمولیت علم فقه را وسیع و شامل تمام ابعاد و احوال زندگی انسان میدانند.


اصطلاح «فقه سیاسى» به عنوان واژهای نوپدید در عرصهی فقه، مشتمل بر مجموعهاى از مباحث فقهى است که با رفتار سیاسی و دانش سیاست مرتبط بوده و تکالیف شرعى زندگى سیاسى مؤمنان بلکه شهروندان را تعیین کرده و آیین اداره مطلوب را بر اساس منابع و ادله معتبر شرعى، تبیین و توصیه مىکند. پیشینه این فقه بنابر نظر رهبر معظم انقلاب به درازای تاریخ تدوین فقه است، ایشان میفرمایند: «فقه سیاسی در شیعه، سابقهاش از اولِ تدوین فقه است. یعنی حتّی قبل از آنکه فقه استدلالی در قرن سوم و چهارم تدوین بشود. نمونهاش را شما در روایات میبینید. همین روایت [کتاب] "تحفالعقول" که انواع معاملات را چهار قسم میکند، یک قسمش سیاسات است -امّاالسّیاسات- که خب، در آنجا مطالبی را بیان میکند. در این روایت و روایات فراوان دیگر، شاخصها ذکر میشود. بعد که نوبت به عصر تدوین فقه استدلالی میرسد -دوران شیخ مفید و بعد از ایشان- باز انسان مشاهده میکند که فقه سیاسی در آنجا وجود دارد؛ در ابواب مختلف، آن چیزهائی که مربوط به احکام سیاست و ادارهی جامعه است، در اینها هست. بنابراین سابقهی فقه سیاسی در شیعه، سابقهی عریقی است.»(۱۵)



۱) لزوم تخصص گرایی در فقه
با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی، در واقع حکومت فقه و نظامی برپایه فقه شکل گرفت.(۲۰) حکومت از نهادها و مسائل مختلفی شکل گرفته است و معلوم است که وقتی گستره فقه به وسعت اداره جامعه شد باید در تمام زمینهها برای کشف حکم خدا قیام نمود. برحسب همین نیاز رهبر انقلاب میفرمایند: «ما امروز در بسیاری از زمینهها احتیاج داریم که وارد میدان اجتهاد شویم و حکم آنها را از اسلام بگیریم.»(۲۱) «امروز خیلی از مسائل وجود دارد که فقه باید تکلیف اینها را معلوم کند، ولی معلوم نکرده است.»(۲۲)

۲) لزوم تحقیق در فقه حکومتی
مراد از فقه حکومتی، مباحثی در حوزه فقه که به حکومت و مسائل آن میپردازد، نیست، بلکه نگرشی است که فقیه، حاکمیت سیاسی شیعه را درنظر گرفته و در استنباط خود به رفع نیازهای حکومت عنایت دارد. مطابق این نگرش، در مباحث فقهى و بیان افعال مکلفان، میبایست انسانها به عنوان فردی از شهروندان حکومت اسلامی درنظر گرفته شوند، نه به عنوان مکلّفی جدا از اجتماع و حکومت. لذا فقه حکومتی نه به عنوان بخشی از فقه، بلکه به معناى نگرش حاکم بر کل فقه بوده و استنباطهای فقهی میبایست بر اساس فقه اداره نظام سیاسی بوده و تمامی ابواب فقه ناظر به ادارهی کشور باشد.

بیان این نکته الزامی است که این فرمایشات رهبری به منزلهی نفی دروس خارج متداول نظیر طهارت و صلات نیست، چرا که به فرموده رهبر انقلاب طلاب در این دروس با روش و شیوهی استنباط آشنا میگردند، «بعضی از طلبهها میگویند: آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟ فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما شیوهی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئلهی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئلهی مربوط به صلات است، گاهی مسئلهی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید.»(۲۹)
۳) لزوم جدیت در درس و اجتناب از سطحینگری در فقه
از توصیههای همیشگی رهبر معظم انقلاب در دیدار روحانیون تکیه بر جدیت در تحصیل و تعمیق نظام فکری آنان بوده است، «ما باید به فقه عمق ببخشیم. از سطحینگری در فقه بایستی پرهیز بشود. امروز فقه ما باید از فقه زمان شیخ و شاگردان شیخ و شاگردان شاگردان شیخ -که بزرگان دورهی ماقبل ما هستند- عمیقتر باشد. در مسائل، ما بههیچوجه نباید سطحی فکر کنیم.»(۳۰) «درس را جدّی بگیرید؛ درس فقه را جدّی بگیرید. ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند.»(۳۱)
۴)تحقق کرسیهای بحث آزاد فقهی
تضارب آرا و تشکیل کرسیهای آزاداندیشی یکی از بهترین راههای پیشبرد و تعالی علوم محسوب میگردد، حضرت آیتالله خامنهای با درک هوشمندانه این مسأله همواره جوامع علمی حوزوی و دانشگاهی را برای تحقق این مسیر تشویق و توصیه فرمودهاند: «مسائل جدیدی وجود دارد. در زمینهی اقتصاد، مسائل تازهای وجود دارد. مثلاً ما بانکداری اسلامی را به وجود آوردهایم. امروز مسائل تازهای در زمینهی پول و بانکداری وجود دارد؛ اینها را بایستی حل کرد؛ باید اینها را در بانکداری اسلامی -بانکداری بدون ربا- دید. [چه کسی] باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. [ولی] نیاز ما به کرسیهای بحث آزاد فقهی در حوزهی قم -که مهمترین حوزههاست- برآورده نشده است.»(۳۲)
۵) انتشار مجلات تخصصی فقه
از دغدغههای دیگر رهبر معظم انقلاب در فضای فکری حوزه تهیهی مجلهای با رویکرد فقهی بوده است. «من با جمعی از برادران این نکته را مطرح کردم و گفتم که ما یک مجلهی فقه نداریم! ما یک مجلهی علمی فقه لازم داریم که مباحث فقهی را با زبان علمی فقه -یعنی زبان عربی- بیان کند. اگر کسی هم خواست فارسی بنویسد، مینویسد؛ اما زبان اصلی مجله باید عربی باشد. محققان یک مجلهی فقه تهیه کنند و در آن مقاله بنویسند؛ یکی از فضلای آبرومند هم یکی از درسهایش را تعطیل کند و بیاید مسؤولیت این مجله را به عهده بگیرد. مگر فایدهی این مجله برای پیشبرد فقه اسلام، کمتر از فایدهی آن درس است؟»(۳۳)
۶) بهره گیری از روایات و فقه عامه
اتحاد جامعه مسلمین و تقریب بین مذاهب اسلامی که از آرمانهای امام راحل و از خطوط اصلی جمهوری اسلامی است تا جایی جلوهنمایی کرده است که رهبر معظم انقلاب استفاده از روایات اهل عامه را با قیود و شروطی در فقه شیعه جایز و بلکه مطلوب دانستهاند. «ما دهها هزار حدیث از طرق عامه [اهل سنت] داریم که بعضی از این احادیث بسیار خوب است. در زمینهی اخلاقیات و معارف، احادیثی بسیار قوی، متقن و قابل استناد وجود دارد، منتها وقتی به احکام میرسیم، نمیتوانیم به آنها تکیه کنیم. چرا؟ به خاطر اسنادش که هیچ اعتباری ندارد. در حالی که یقیناً در رجال اهل سنت، کسانی هستند که اگر ما دست به کار شویم، میتوانیم آنها را که موثقند پیدا کنیم. ای بسا هزاران حدیث فقهی از طرق اهل سنت برای ما احیا شود و مورد استفادهمان قرار گیرد. امروز این احادیث برای ما قابل استفاده نیست. گرچه فقها، بخصوص قدما، نقل کردهاند، منتها چون اسنادش را نمیدانیم قابل استناد نیست و نمیتوانیم مورد استفاده قرار دهیم.»(۳۴)
۷) لزوم موضوعشناسی دقیق

۸) نواندیشی فقهی در مسائل بانوان
وقتی سخن از فقه زنان مطرح میشود، مراد مباحثی است که در فقه درباره زنان بیان میشود و با عنوان احکام النساء در لسان فقها رد و بدل میگردد. در حوزه فقه زنان و تفاوت احکام میان زن و مرد، فقها قریب به ۶۰ مورد اشاره کردهاند که برخی از آنها در زندگی امروزه به عنوان چالشی برای بحث تبعیض میان زن و مرد از نگاه اسلام مبدل گشته است. متفکران و روحانیون بر اساس وظیفه اصلی خویش وظیفه دارند که بر اساس برداشتی صحیح و تبیین دقیق نگاه اسلام به این جریان، پاسخی درخور به این مطالبه اجتماعی داشته باشند. «ما در اسلام قوانینی داریم که تبیعیض بین زن ومرد را مشاهده میکنیم، مثل قانون ارث. ممکن است از نظر کسانی، این تبعیض مورد تردید قرار گرفته شود. البته همه شما مطمئناً مؤمن و متدین و پایبند به احکامید، اما من میگویم شما از کجا میدانید که در [همین] مسأله ارث دیدگاه مترقی و فکور و عمیقی پیدا نشود که نشان بدهد اتفاقاً این، هیچ ظلم نیست. یا همین طور در قضیه طلاق و قصاص و قضایای دیگر که وجود دارد. بالاخره قرآن است، سخن خداست، حکم الهی است، حکمت نبوی است، شوخی که نیست. نمیشود به آسانی گفت که: ما اینطور میگوییم. نه پشت این آیات، حکمتهایی وجود دارد. به من توصیه میشود که به حوزههای علمیه بگویید روی این گونه مسائل کار کنند.»(۳۹)
۱) بیانات در اوّلین جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلى جدید ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
۲) دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
۳) دیدار طلاب حوزههای علمیه با رهبر انقلاب ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
۴) بیانات در آغاز درس خارج فقه ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
۵) بیانات در دیدار جمعی از دانشآموزان و دانشجویان ۱۳۷۴/۰۸/۱۰
۶) ادله اجتهادی: وقتی مجتهد بخواهد حکمی صادر کند، در درجه اول به ادله قطعی استنباط احکام (قرآن، سنت، اجماع و..) رجوع میکند و اگر حکم آن مساله را در این ادله یافت، بر طبق آن حکم کند و الا در مرحله دوم به سراغ ادله ظنی (امارات) رفته و با تمسک به آنها حکم را استنباط میکند. به این ادله قطعی یا ظنی، ادله اجتهادی میگویند.
۷) ظواهر: منظور از لفظ ظاهر، لفظی است که در یک معنا ظهور دارد و احتمال اینکه در معنایی دیگر استفاده شود بعید است.
۸) اصول عملیه: اصطلاحی در اصول فقه است، به معنی قوانینی که در موارد بروز شک در تعیین حکم شرعی، تکلیف مکلف را روشن میسازد.
۹) علم اصول: اصول فقه یکی از شاخههای علوم اسلامی است و به دانش پیرامون قواعد و ابزار استنباط احکام فقهی اطلاق میشود.
۱۰) بیانات در آغاز درس خارج فقه ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
۱۱) بیانات در آغاز درس خارج فقه ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
۱۲) بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزهی علمیهی قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
۱۳) صحیفه امام خمینی ج۲۱ ص۲۸۹
۱۴) ولایت فقیه امام خمینی، ص۹
۱۵) بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
۱۶) بیانات در مراسم هشتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) ۱۳۷۶/۰۳/۱۴
۱۷) منظور مسائل مختلف طرح شده در ابواب مختلف فقه است.
۱۸) بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
۱۹) خطبه های نماز جمعه ی تهران ۲۳/۰۴/۱۳۶۸
۲۰) بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
۲۱) بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۷۹/۱۱/۲۷
۲۲) بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳۷۴/۰۹/۱۳
۲۳) بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
۲۴) بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳۷۴/۰۹/۱۳
۲۵) بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳۷۴/۰۹/۱۳
۲۶) پیام به جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم ۱۳۷۱/۰۸/۲۴
۲۷) بیانات در آغاز درس خارج فقه ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
۲۸) بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
۲۹) بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
۳۰) بیانات در آغاز درس خارج فقه ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
۳۱) بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
۳۲) بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
۳۳) بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزهی علمیهی قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
۳۴) بیانات در دیدار اعضای بنیاد دائرة المعارف اسلامی ۱۳۷۳/۱۲/۰۸ به نقل از کتاب منشور حوزه و روحانیت ج۴ ص۲۰۸
۳۵) بیانات در دیدار با آقای قرائتی ۱۳۷۷/۰۲/۰۷
۳۶) بیانات در دیدار ۱۳۷۵/۰۲/۱۳
۳۷) بیانات در دیدار روحانیون خوزستان در حوزه علمیه اهواز ۱۳۷۵/۱۲/۱۸
۳۸) بیانات در آغاز درس خارج فقه ۱۳۷۱/۰۶/۲۹ به نقل از کتاب منشور حوزه و روحانیت ج۴ ص۲۱۴
۳۹) بیانات در دیدار نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی ۱۳۸۰/۰۷/۱۴