• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1397/02/29
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات ۷-۹:

تفسیر برائت(۳) | امکان ندارد مشرکان با مسلمانان کنار بیایند

تفسیر سوره برائت مشتمل بر دروس تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۱ است که به تازگی توسط انتشارات دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در ایام ماه مبارک رمضان بخشهایی از این کتاب را به صورت خلاصه منتشر میکند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif بخش سوم؛ تفسیر آیات ۷-۹
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_2.gif امکان ندارد مشرکان با مسلمانان کنار بیایند
نمیشود میان مشرکان و رسولِ‌خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) عهد و پیمانی باشد؛ چه‌اینکه اینها نمیتوانستند در نهایت باهم کنار بیایند و اگر عهد و پیمانی بسته میشد، موقّت و برای جهاتی زودگذر بود.
علاوه‌براین، طبیعت ایمان و شرک، کنار‌آمدنی نیستند؛ لذا مشرکان با شما کنار نمی‌آیند؛ همان‌طوری‌که حقیقت ایمان با شرک، و شرک با ایمان کنار نمی‌آید؛ گرچه موقّتاً ممکن است مشرکان با شما عهد ببندند، ولی در سر فرصت بر شما می‌تازند. پس این، مقابله‌به‌مثل و کاری عقلایی است.
آری، اسلام در راستای پیشرفت در مسیرش از تاکتیکهای مختلف بهره میجویَد؛ گاه با مانع و سدّی مواجه میشود که مجبور است راه را کج کند و سپس به مسیر اصلی بازگردد و راه مستقیم خود را ادامه دهد. این کج ‌رفتن، بیراهه‌ رفتن نیست، بلکه حرکت به‌سویِ هدف و همان راه مستقیم است. عهد و پیمان با مشرکان از قبیل همین کج‌ نمودن مسیر برای پیدا ‌کردن راه اصلی و رسیدن به آن بود.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/39670/C/13970301_0339670.jpg

* تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صص  ۱۱۹ تا ۱۲۱(خلاصه).

علاقمندان می‌توانند برای تهیه‌ی کتاب «تفسیر سوره‌ی برائت» اینجا را کلیک کنند.