• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/11/15

اعطای نشان فتح به ۲۱۰ نفر از فرماندهان ارتش و سپاه توسط رهبر انقلاب

در آستانه آغاز دوازدهمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به میمنت ایام مبارکه دهه فجر، ۲۱۰ تن از فرماندهان و نیروهای برجسته و فداکار ارتش و سپاه که در دو عملیات پیروزمند کربلای پنج و کربلای هفت نقش مؤثر و مهمی را بر عهده داشتند به افتخار دریافت نشان فتح از دست حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا نائل شدند.

طی مراسم ویژه‌ای که به همین مناسبت صبح امروز در حسینیۀ امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه برگزار شد پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، دکتر فیروز آبادی رئیس ستاد فرماندهی کل قوا گزارش کوتاهی از چگونگی اجرای دو عملیات غرور آفرین کربلای پنج و کربلای هفت و دستاورد های بزرگ این دو عملیات را به استحضار مقام معظم رهبری رساند. پس از آن ده تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه نشان درجه یک فتح را از دست فرمانده کل قوا دریافت کردند و سپس حضرت آیت الله خامنه ای نشان های درجه یک تا سه فتح را به ۲۰۰ تن از فرماندهان و نیروهای پرتلاش این دو سازمان از جمله تعدادی از بستگان شهدای دو عملیات مذکور اعطاء فرمودند.
 
رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم، طی بیانات مبسوطی فرمودند: خاطرۀ رشادت ها و فداکاری رزم آوران اسلام طی هشت سال دفاع مقدس به ویژه یاد نیروهای جهادگر گمنام جنگ تحمیلی را گرامی داشتند و با بیان این مطلب که در این روزها در سراسر جامعه، ذهن و دل ملت ما، خاطرۀ فراموش نشدنی فتح تاریخی ملت ایران و فجر عظیم تاریخ اسلام مشهود و برجسته می باشد. علاوه بر آن امروز در این مراسم خاطره ی دو فتح بزرگ و دو جهاد پیروز کربلای پنج و کربلای هفت در ذهن ملت ما زنده می شود.

اگرچه در این مراسم گروهی از فرماندهان و برجستگان این دو عملیات مورد تقدیر قرار گرفته و نشان فتح دریافت داشتند ولی بی شک بودند کسانی که در این عملیات جان خویش و زندگی و تمامی همت و نیروی خود را به پای انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران نثار کردند.

چه بسیار بودند بسجیان و پاسداران و سربازان و جهادگران و دیگر نیروهایی که در این دو عملیات و دیگر عملیات دشوار و پرافتخار جنگ تحمیلی تلاش و فداکاری کردند، برخی به فیض عظمای شهادت رسیدند و بسیاری که ماندند که شاید نام آنها را ندانیم ولی یاد و خاطرۀ آنها در ذهن تاریخ ملت ما برای همیشه زنده و جاوید خواهدماند و بهتر از آن قدر و منزلت والای آنان است که در نزد قدوسیان و ملکوتیان و کرام الکاتبین تا ابد محفوظ و جاودانه خواهد ماند.

سپس فرماندۀ کل قوا خطاب به نیروهای مسلح فرمودند: عضویت در نیروهای مسلح یک ملت انقلابی و مسلمان افتخار بزرگی محسوب می شود و کسانی که عضو نیروهای مسلح هستند باید احساس سربلندی و افتخار کنند. باید به فداکاری در راه آرمان و اهداف بلند ملت و کشور خویش افتخار کنند وامکان فداکاری به آمادگی جسمی و روحی بستگی دارد و نیروهای مسلح باید جسم و روح خود را همیشه آماده نگاه دارند. ایشان آمادگی و قدرت نیروهای مسلح و ملت در دفاع از خود را موجب رفع تهدیدهای خارجی و سرکوب وسوسۀ تجاوز و آتش افروزی دشمنان و بدخواهان دانستند و افزودند: ملت ما بسیار نیرومند و دارای قدرتی پایان ناپذیر دردفاع از خود است لذا قدرت این ملت باید در نیروهای مسلح ما تجلی پیداکند و از لحاظ دانش رزمی، تجهیزات و هر آنچه که در امکان دفاع تأثیر دارد در حدی باشند که شایسته ملت است. فرماندۀ کل قوا استحکام، توانائی و روحیه نیروهای مسلح را ناشی از قدرت بی انتهای ملت بزرگ مسلمان ایران خواندند و افزودند: سازماندهی نیروهای رزمی جمهوری اسلامی ایران باید حاکی از قدرت ملت باشد. امروز ارتش قدرتمند و سپاه نیرومند ما باید خود را بیش از گذشته قوی کنند و امکانات کشور نیز در درجه اول متعلق به آنهاست. وجود این دو سازمان رزمی برای حفظ کشور و انقلاب لازم است، بنا بر این باید در محدودۀ وظایف مشخص خود با یکدیگر همکاری مجدانه ای داشته باشند. حضرت آیت الله خامنه ای از نیروهای مسلح به عنوان امانت مردم در دست فرماندهی کل قوا نام بردند و ضمن تأکید بر لزوم دفاع و حفاظت از این امانت و ظایف خطیر و مهم ارتش و سپاه در انجام مسؤولیت های خود را به فرماندهان این دو سازمان رزمی گوشزد کردند. فرمانده کل قوا ضرورت استفاده از تجربیات بسیار مهم جنگی در طول هشت سال دفاع مقدس را مورد تأکید قرار دادند و خطاب به حاضرین اظهار داشتند: شما شب ها و ساعاتی را گذراندید که در سراسر دنیا خواب را از چشم دشمنانتان به خاطر وحشت و دغدغه و دوستانتان به خاطر شادی و هیجان گرفت و تا زمانی که دشمن از خود انصاف نشان ندهد و پشیمانی از تجاوز در او مشهود نشده باشد باید او را دشمن بدانیم و از او برحذرباشیم. رهبر انقلاب اسلامی تهاجم رژیم صدام به مرزهای کشورمان که در سخت ترین شرایط زندگی ملت پرافتخار ایران صورت گرفت را دلیلی بر دشمنی رژیم عراق با ملت ونظام جمهوری اسلامی ایران و عداوت با سلامت و صلح منطقه دانستند و در پایان سخنانشان با بیان این مطلب که تجاوز صدام به ایران ناشی از شیطنت، شرارت و تحریک حس جاه طلبی او توسط استکبار جهانی و مرتجعین موذی منطقه بوده است فرمودند: قوای مسلح ما باید بیداری و هوشیاری خود را در عمل نشان دهند و این چیزی است که ملت می خواهد و من به عنوان فرمانده کل قوا آنرا از نیروهای رزمی انتظار دارم تمامی عناصر فعال در نیروهای مسلح باید نقش خود را در حفظ آمادگی و افزایش قدرت و توان دفاعی کشور ایفا کنند.