• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1387/06/25

دیدار جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان کشور

در شب میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان کشور در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سروده‌های خود را با مضامین دینی، اخلاقی، حماسی و اجتماعی قرائت کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شعر را ثروتی ملی، عظیم و پر‌ثمر برای کشور دانستند و تصریح کردند: باید با ایجاد این ثروت بزرگ، روز‌به‌روز آن را افزایش داد و برای نیازهای کشور از آن استفاده بهتر و برتر کرد.
ایشان به رشد و گسترش دامنه‌ی شعر پس از انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کردند: بهترین شعرای قبل از انقلاب که در قلّه‌ی شعر زمان خود بودند، در عزلت و انزوا قرار داشتند و مجال ارائه‌ی شعر خود را پیدا نکردند، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی این میدان برای جوانان باز است تا اشعار خود را عرضه کنند.
رهبر انقلاب اسلامی به ضرورت سنجش واقعی و علمی برای افزایش کیفیت شعر اشاره کردند و افزودند: اشعار سروده‌شده‌ی جوانان در مقایسه با ۱۵ سال پیش، صیقل یافته است و مضامین خوبی در آن مشاهده می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گسترش شعر را از وظایف دستگاه‌های مسئول و شعرا برشمردند و با تأکید بر تأمین نیازهای فرهنگی و اخلاقی کشور با زبان هنر و شعر، داشتن صفا، یکرنگی، روحیه‌ی اخوت و برادری، قدرت ابتکار و شجاعتِ نوآوری، خطرپذیری، ترحم به یکدیگر و امید به آینده را اخلاقیات مورد نیاز جامعه‌ی امروز برشمردند که با زبان هنر می‌توان فضای جامعه را با این ویژگی‌ها پُر کرد و آن را به صورت اخلاق ملی درآورد و راه تکامل را پیمود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شعر پر‌مضمون اخلاقی و شعر نصیحت و پند سعدی، فردوسی، نظامی، سنایی، ناصرخسرو، جامی، واعظ قزوینی، صائب و بیدل در تاریخ ادبیات کشورمان که از لحاظ هنری در قلّه‌ی شعری قرار دارند، اشاره کردند و خواستار گسترش مضمونی شعر آیینی و ارائه‌ی مضامین عالی عرفانی و معنوی در این عرصه شدند.
ایشان با اشاره به خلأهای موجود در عرصه‌ی شعر سیاسی و انقلابی، توجه بیشتر به پیام عدالت و معنویت انقلاب اسلامی و ارائه‌ی اصیل آن را در قالب شعر مورد تأکید قرار دادند و تصریح کردند:‌ انقلاب اسلامی با ارائه‌ی حرف نو در دنیا، قدرت‌های بزرگ را به چالش گرفته و در مقابل زیاده‌خواهی استکبار ایستاده است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به طبیعی‌بودن گرایش ذوقی هر شاعر، بر خارج نشدن فضای کلی شعر از حالت اسلامی و ایرانی تأکید کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان این دیدار، همچنین یاد و خاطره‌ی مرحوم قیصر امین‌پور را گرامی داشتند.
این دیدار با اقامه‌ی نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آغاز شد و شرکت‌کنندگان روزه‌ی خود را همراه ایشان افطار کردند.