• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1396/06/11
حاشیه‌های دیدار صریح و بی‌واسطه‌ی طلاب تهرانی با رهبر انقلاب

شیرین و لذت‌بخش

۱. اردیبهشت ماه سال گذشته، رهبر انقلاب دیداری با مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران داشتند که در آن دیدار، اکثر سخنرانان، از مدیران و اساتید حوزه بودند و فرصت نشد که طلاب نیز بتوانند دغدغه‌های خود را با رهبر انقلاب مطرح کنند. حالا بعد از گذشت یک سال و اندی از آن دیدار، روز دوشنبه (۱۳۹۶/۶/۶) طلاب تهرانی، بار دیگر دیداری با رهبر انقلاب داشتند؛ ‌دیداری که این‌بار در آن، این طلاب بودند که سخنرانان جلسه بودند.

۲. در این دیدار، قرار بود ۱۱ طلبه (هفت مرد و چهار زن) نزدیک به یک ساعت و نیم صحبت کنند که با تأکید رهبر انقلاب، به ۱۲۰ دقیقه افزایش یافت که با بیانات حدود ۵۰ دقیقه‌ای رهبر انقلاب، مجموع دیدار حدود سه ساعت طول کشید.

۳. بعد از این یازده نفر، سه نفر دیگر از طلاب نیز بدون هماهنگی قبلی برخاسته و فی‌المجلس موضوعاتی را در نقد مدیریت حوزه بیان کردند. یکی از طلاب از رهبر انقلاب درخواست کرد که فرصت بیشتری برای شنیدن دغدغه‌های طلاب در طول سال قرار دهند، که رهبر انقلاب در خلال بیانات خود در این‌باره فرمودند: «شما انتقادهایی به حوزه دارید... این حوزه‌ای که شما می‌خواهید... این را شما به وجود بیاورید. حوزه را اراده‌ی شما و خواست شما به وجود می‌آورد.»

۴. یکی دیگر از طلاب هم با محور اینکه «ما آمده بودیم در حوزه تا...» انتقادهایی را نسبت به وضعیت حوزه ابراز کرد، که رهبر انقلاب در واکنش به این موضوع نیز چنین فرمودند: «یکی از دوستان درباره‌ی حوزه گفتند که «ما به حوزه آمده ‌بودیم که این کار بشود، آمده بودیم که آن کار بشود»؛ من با این تعبیر مخالفم. نگویید «آمده بودیم»؛ بگویید «آمده‌ایم». «بودیم» یعنی چه‌؟ بگویید «ما آمده‌ایم برای اینکه این کار بشود»؛ یعنی دوام حضور خودتان را در تعبیرتان هم بیان کنید. در بیانات خودتان، آن عزم راسخ را، مثل یک رونده، مثل یک دونده، مثل یک پیماینده‌ی قاطع و مصمّمِ این راه، همین‌طور عزم را شما نشان بدهید و بگویید.»

۵. نوبت به رهبر انقلاب که رسید، با ابراز خرسندی از نقدها و اعتراضات صریح و شفاف طلاب، بیانات خود را چنین آغاز کردند: «خیلی خوشحالم از این دیدار. غیر از اینکه با جمع طلبه نشست‌وبرخاست کردن و گفت‌وشنود کردن، برای ما شیرین و لذّت‌بخش است، مطالبی که در این جلسه گفته شد -چه آنهایی که اینجا دوستان بیان کردند و نوشته‌هایشان را من گرفتم... چه آن مطالبی که چند نفری از برادران عزیز ایستادند و به‌عنوان اعتراض یا به‌عنوان درخواست مطرح کردند- همه‌ی اینها مطالب خوبی بود و برای بنده خرسندکننده است.»