• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/08/29

برگزاری مراسم افتتاحیه ششمین دوره فرماندهی و ستاد دانشگاه امام حسین(ع) با حضور فرمانده کل قوا

حضرت آیةالله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صبح امروز طی سخنانی که در مراسم افتتاحیه ی ششمین دوره ی فرماندهی و ستاد دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایراد فرمودند با تأکید بر ضرورت آمادگی کامل نیروهای مسلح برای دفاع از اسلام، کشور و انقلاب اسلامی به وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کردند و دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و سازماندهی ارتش بیست میلیونی را جزء مأموریت های اصلی سپاه پاسداران توصیف کردند.

بنابر همین گزارش در این مراسم که در ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار گردید ابتدا سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و سپس حضرت آیةالله خامنه ای فرمانده کل نیروهای مسلح ضمن ادای احترام به شهدای دانشگاه امام حسین یگان های مستقر در میدان را مورد بازدید قرار دادند.

آنگاه برادر رحیم صفوی قائم مقام فرماندهی کل سپاه، گزارشی از عملکرد دانشگاه امام حسین در 48 رشته تحصیلی و نیز فعالیت 5 ساله ی دانشکده فرماندهی و ستاد را به استحضار رهبر انقلاب اسلامی رساند. پس از آن حضرت آیةالله خامنه ای جوائز و دانشنامه‌هائی را به 23 تن از اساتید نمونه و فارغ التحصیلان و دانشجویان منتخب رشته های مختلف اعطاء فرمودند.

این گزارش همچنین حاکیست در این مراسم لباس رسمی جدید سپاه پاسداران نیز توسط فرماندهی کل نیروهای مسلح به آقای محسن رضائی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اهداء شد.

آنگاه حضرت آیةالله خامنه ای فرمانده کل قوا طی سخنان مبسوطی در خصوص ضرورت آمادگی کامل برای دفاع از اسلام، کشور و انقلاب، تجهیز نیروهای مسلح به سلاح ها و تجهیزات مدرن، سازماندهی ارتش بیست میلیونی، لزوم آموزش نظامی در کنار آموزش عقیدتی و سیاسی، حفظ نظم و انضباط در نیروهای مسلح و پرهیز قوای نظامی از مداخله و مشارکت در دسته بندی های سیاسی و نیز نقش مهم نمایندگان ولی فقیه در سپاه و ارتش مطالبی را ایراد فرمودند.

رهبر انقلاب اسلامی دفاع را جزئی از هویت یک ملت زنده خواندند و اظهار داشتند: هر ملتی که نتواند از خود دفاع کند و به فکر دفاع از خود نباشد زنده نیست. ما نمی توانیم توطئه عمیق و عناد آمیز استکبار علیه اسلام و انقلاب اسلامی را مشاهده کنیم و در عین حال به فکر دفاع نباشیم و از آن غفلت کنیم. ایشان با بیان این مطلب که انقلاب به خاطر هویت اسلامی و سازش ناپذیری اش با ظلم و ظالمان مورد بغض و عناد مستکبران و قلدران جهان قراردارد فرمودند: ممکن است دشمنان ما روزی حمله و تهاجم را بی ثمر دانسته و آن رامتوقف سازند و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران بسیاری را در سطح جهان به اظهار دوستی و همکاری وا دارد اما ممکن نیست که دشمنی سلسله جنبانان استکبار و شیطان صفتان فریبکار نسبت به انقلاب از بین برود و تا این دشمنی و در نتیجه تهدید وجود دارد ما باید به فکر آمادگی و دفاع باشیم. فرمانده کل نیروهای مسلح در پاسخ به تبلیغات موذیانه ی دشمنان اسلام که آمادگی برای دفاع را جنگ طلبی عنوان می کنند فرمودند: جنگ طلب آن کسانی هستند که دنیا را از جنگ میان انسان ها پر کرده و از اینکه سال های متمادی ملت هائی را اسیر آتش جنگ کنند هراسی ندارند. ما جنگ طلب نبوده و نیستیم اما در فکر دفاع هستیم زیرا زنده و هوشیاریم و از اسلام، انقلاب و نظاممان که سرمایه ی عظیم و ارزنده ی ماست غفلت نکرده و از آن دفاع خواهیم کرد.

ولی امر مسلمین به جایگاه ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کردند و با بیان این مطلب که سپاه، زاده ی انقلاب است فرمودند: ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز یک ارتش آبرومند، پاک و مردمی است و نیروهای نظامی و انتظامی هر کدام به نوبه ی خود ارزشمند بوده و در یک وضعیت استثنائی قرار دارند اما خصوصیت سپاه دراین است که از درون انقلاب روئیده و انقلابی به وجود آمده است.

رهبر انقلاب اسلامی بر لزوم تقویت ارتش و سپاه در کنار یکدیگر تأکید کردند و با بیان این نکته که مأموریت اصلی سپاه دفاع مسلحانه از انقلاب و نظام اسلامی است به اهمیت وظیفه ی سپاه در سازماندهی ارتش بیست میلیونی اشاره کردند و فرمودند: همان گونه که امام عزیزمان تأکید داشتند ارتش بیست میلیونی باید وجود خارجی پیدا کند. ما حقیقتاً باید یک ارتش مردمی متشکل از 20 میلیون جمعیت داشته باشیم که هر عضو آن فرمانده، یگان، جایگاه و ساز و برگ خود را بشناسد و سخنان گهربار امام عزیزمان باید روز بروز پررنگ تر و به عمل نزدیک تر شود و تجسم و تبلور یابد.

فرمانده کل نیروهای مسلح به بیان ضرورت تقویت و افزایش توان سپاه از لحاظ کیفی پرداختند و فرمودند من به توان بالای کیفی معتقدم و بر این باورم آنچه که مملکت را نجات خواهد داد و انقلاب را به صورت مسلحانه حفظ خواهد کرد یک سازمان متشکل، نیرومند و قوی است. درعین حال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید بتواند در مواقع لزوم به سه برابر وضعیت عادی خود افزایش یابد و اگر امروز 15 لشگر در اختیار دارد این توانائی را داشته باشد که به هنگام ضرورت آن را با سازماندهی قوی به 45 لشگر تبدیل کند.

ولی فقیه در بخش دیگری از بیاناتشان بر اهمیت آموزش عقیدتی و ایمانی در کنار آموزش نظامی تأکید کردند و با اشاره به جایگاه خاص نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران فرمودند: نمایندگی ولی فقیه در سپاه یک نقطه محوری و اصلی است و ایمان و تقوی باید دائماً در پیکره ی عظیم سپاه مشاهده شود. درس ها و آموزش های اعتقادی مربوط به همین مرکز الهی است. ما نمی توانیم از نیروهای جوان و پرانرژی سپاه بخواهیم که متقی و پرهیزگار باشند و در عین حال مربی و روحانی بقدر کافی در اختیار آنها نگذاریم.

اینجاست که تکلیف روحانیون محترم و فضلا در سپاه تکلیف بسیار مهم و فوری است و من از کلیه ی حوزه های علمیه و فضلای جوان، هوشیار، آگاه و انقلابی می خواهم که به دعوت نمایندگی ولی فقیه پاسخ مثبت بدهند.

فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نظم و انضباط و حفظ سلسله مراتب و رعایت فرماندهی در سپاه پاسداران را با اهمیت خواندند و با اشاره به لزوم تجهیز نیروهای نظامی فرمودند: بدون تجهیزات کار دشوار خواهد بود و ما برآنیم تا مدرنترین تجهیزات را برای نیروهای مسلح از جمله سپاه فراهم کنیم و به امید خدا ما سپاه پاسداران را همان گونه که امام عزیزمان می خواستند خواهیم داشت و زمزمه ی محو شدن یکی از دو سازمان ارتش و سپاه امری بی اساس است. فرمانده کل قوا به ضرورت پرهیز نیروهای مسلح از دخالت در دسته بندی های سیاسی تأکید کردند و فرمودند: سیاست باید به وسیله ی همه آحاد ملت از جمله نیروهای نظامی فهمیده شود اما آنچه که ممنوع است ورود قوای مسلح به دسته بندی ها و کارهای سیاسی است زیرا دخالت در فعالیت ها و جنجال های سیاسی، نیروهای مسلح را تباه می کند.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود از سپاه پاسداران به عنوان یک سرمایه ی ذی قیمتی برای انقلاب اسلامی یاد کردند و با اشاره به بهانه جوئی های رژیم عراق در جلوگیری از برقراری صلح کامل در منطقه فرمودند: دفاع ما تمام نشده است زیرا جنگ پایان نیافته و به صلح تبدیل نشده است. اگر غرور و بلندپروازی جهالت آمیز از سوی سردمداران عراق نبود شاید این جنگ امروز تبدیل به صلح شده بود و یا اصلاً به وجود نمی آمد. رژیم مغرور، جاهل، غیر قابل اعتماد و در برابر وسوسه های استکبار آسیب پذیر است. ما قصد جنگ نداریم و از آن استقبال نمی کنیم اما هنگامی که این جهالت ها، تهدید کننده باشد ما بر خود واجب می‌دانیم که آمادگی صد در صد و کامل خود را حفظ کنیم و برای این منظور تقویت ارتش، سپاه و مخصوصاً سازماندهی بسیج ضروری است.

این گزارش همچنین حاکی است که پس از سخنان رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مراسم رژه یگان های مستقر در میدان از برابر قرآن کریم و مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی انجام گردید.