• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1368/06/08

دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی، معاونین رئیس جمهور و نیز هیأت وزیران با ایشان ضرورت اولویت دادن به قشرهای محروم، مناطق دور افتاده از مرکز، ‌ روستائیان و عشایر کشور در برنامه ریزی های آینده را مورد تأکید قرار دادند.

 ولی امر مسلمین در این دیدار طی بیانات مبسوطی از شهیدان گرانقدر انقلاب رجائی و دکتر باهنر، به عنوان دو نمونه برجسته از یاران حقیقی انقلاب و امام نام بردند و با تشکر از خدمات ارزنده آقای مهندس میرحسین موسوی و اعضای کابینه ایشان فرمودند: رئیس جمهوری همانند آقای هاشمی رفسنجانی برای کشور، انقلاب و مردم ما حقیقتاً یک موهبت و نعمت الهی است و اطمینان دارم که مردم قدر این نعمت را می دانند و تاکنون وفاداری خود را به ایشان نشان داده اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای پیشنهادی رئیس جمهور را به اعضاء دولت تبریک گفتند و مباحث نمایندگان مجلس طی چند روز گذشته را استثتائی و حاکی از آزادی کامل مجلس توصیف کرده و فرمودند: کسانی که در اصول یک حکومت اسلامی و آزادی کامل اسلامی در کشور تردید دارند شاهد بودند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی چگونه با کمال شجاعت و صراحت و احساس وظیفه نظر خود را بیان می کنند و این خود نعمت بزرگی است که ما از آن برخورداریم. مجلس در دادن رأی اعتماد به همه اعضاء کابینه پیشنهادی نشان داد که به مسؤولیت بسیار خطیر خود کاملاً آگاه است و واقعیات و مصالح کشور را به خوبی درک کرده و خود را در قبال آن مسؤول می داند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تشریح وظایف مسؤولین و مردم در برابر یکدیگر پرداخته و خطاب به هیأت وزیران فرمودند: در اسلام مسؤولیت و تکلیف یک جانبه نیست و مردم و مسؤولین هر یک وظایفی و حقی را بر یکدیگر دارند. حق مردم بر مسؤولین این است که شما با همه وجودتان برای مردم کار کنید و هر چه ظرفیت در جسم، ‌ ذهن و ابتکار خود دارید برای اداره امور کشور صرف کنید تا مردم زندگی خود را به سمت یک زندگی اسلامی ادامه دهند.

ولی امر مسلمین در توصیف زندگی اسلامی مردم که در آن به مسائل مادی و معنوی توجه شده باشد فرمودند: گشودن گره هایی از زندگی ملتی که هشت سال جنگ را پشت سرگذاشته و مشکلات و فشارهای جهانی را تحمل کرده است به معنای دوری از معنویات و آرمان ها نیست.

اسلام برای دنیا و آخرت مردم برنامه و هدف دارد و مسؤولین اداره کشور موظفند بطور یکسان به امور مادی و معنوی مردم توجه کنند. بیگانگان اینگونه تبلیغ می کنند اگر یک مجموعه ای بخواهد مشکلات مردم را حل کرده و تولید را در کشور زیاد، معادن و صنایع را فعال، ‌ کشاورزی را پربار و کارخانه ها را با تمامی ظرفیت به کار وادارد، این به معنای فراموش کردن و یا ضعیف کردن آرمان ها و معنویات است و دشمنان ما می خواهند این مطلب را در اذهان مردم ما القاء کنند.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: اگر کسی تصور کند که جامعه آرمانگرا به حل مشکلات مادی و رفاه مردم رسیدگی نخواهد کرد این به معنای آن است که گفته شود ادیان، مقدسات و معنویات و آرمان ها به فکر دنیای مردم و زندگی مردم نیست و این برخلاف صریح اسلام و قانون اساسی است. مطمئناً حرکت در سمت گشودن گره مشکلات مردم و بازکردن راه به سمت یک زندگی مرفه، سالم و خوب که در آن مردم از فراوانی، ارزانی و امکانات استفاده کنند یک وظیفه اسلامی است که بر دوش همه مسؤولین کشوراست و این امر عملی و قطعاً جزء آرمان های اسلام و امام عزیزمان است.

ولی امر مسلمین در ادامه بیاناتشان بر این مطلب که برنامه ریزی را باید با صبر و حوصله درتمامی بخش های اقتصادی، فرهنگی، بهداشت و درمان، ‌خدمات و تولید به ویژه در بخش معادن و کشاورزی به مرحله عمل در آورد تاکید کردند و در تشریح وظایف مردم در قبال مسؤولین فرمودند: مردم باید از مسؤولین خود در حد اعلی حمایت کرده و آنان را امین و وکیل خود بدانند. هیأت وزیران را، رئیس جمهوری که منتخب میلیون ها انسان است معرفی کرده و نمایندگان مجلس که وکلای مردم هستند بر آنها صحه گذارده اند. لذا مردم باید از وزراء، که در حقیقت وکیلان مردمند حداکثر دفاع و حمایت را به عمل آورند.

ایشان ضرورت توجه مردم به مشکلات انجام کار را مورد تأکید قرار دادند و با بیان اینکه امروز قدرت های بزرگ جهانی، ‌ اسلام را برای خود یک تهدید و خطر جدی می دانند افزودند: استکبار جهانی به جمهوری اسلامی ایران به شکل یک تهدید می نگرد. قلدرهای دنیا و چهره های ضد مردمی دنیا و در رأس همه آنها آمریکا، ‌ جمهوری اسلامی و نظام اسلامی را یک خطر بالقوه می داند لذا طبیعی است که آنها با ما دلی صاف نخواهند داشت.

رهبر کشورمان تأکید کردند: ما مشکلاتی را که دشمنان بر سر راه اسلام و جمهوری اسلامی ایران ایجاد می کنند از سر راه بر می داریم. این مشکلات در مقابل اراده انسان و اراده یک ملت مؤمن مسئله عمده ای نیست و می توان آنها را برطرف کرد و مردم باید این مشکلات را درک کرده و عجله و سراسیمگی به خرج ندهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت رعایت انصاف و عدالت در همه امور جامعه و لغو امیتازات بی دلیل را در جهت استقرار عدل حقیقی اسلامی مورد تأکید قرار دادند و در پایان سخنانشان فرمودند: قشرهای محروم و دور افتاده از مرکز، ‌ روستائیان و عشایر و کسانی که مشکلات بیشتری دارند نه تنها در بخش های اقتصادی بلکه در انواع و اقسام خدمات فرهنگی باید در اولویت قرار گیرند.

در این دیدار همچنین حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهورکشورمان طی سخنانی ضمن گرامیداشت خاطره شهدای فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و نیز شهید رجائی و شهید باهنر خطاب به رهبر کشورمان گفت: دولت جدید درآغاز فعالیت خود به راهنمائی های جنابعالی نیاز دارد و سیاستگذاری‌های کلی نظام باید توسط شما برای مجریان امور ترسیم شود تا بتوانیم آنگونه که شایسته نظام جمهوری اسلامی و خواست مردم و اهداف امام امت است، به وظایفان عمل کنیم.

رئیس جمهور آمادگی کامل کابینه خود را برای اجرای خواست های رهبری و مردم اعلام داشت و در پایان سخنان خود گفت: امروز بحمدالله هماهنگی کامل بین مجلس و دولت و سایر نهادها و قوه ی قضائیه دیده می شود و در سایه ی کمک های مقام معظم رهبری این هماهنگی ها ادامه خواهد یافت.