• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/02/06

پیام به نشست منتخبان دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به نشست منتخبان دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با تأکید بر اینکه مردم سالاری دینی، نظام خدمت رسانی خالصانه و بی‌منت است، تصریح کردند: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید از اولین روز آغاز به کار و بدون هدر دادن حتی یک روز، مسابقه در خدمت رسانی را آغاز کنند.
متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری آنرا قرائت کرد به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تفضلات الهی و توجهات حضرت بقیةالله روحی فداه شوراهای اسلامی شهر و روستا بار دیگر با انتخاب مردم، وارد میدان خدمت‌رسانی به کشور و ملت شد و عرصه‌ی آزمایشی بزرگ برای منتخبان فراهم گشت. اکنون شما در معرض امتحان الهی و در مرکز توقعات و انتظارهای بحق مردمی قرار گرفته‌اید، که صاحبان حقیقی کشور و چشم به راه خدمات این نهاد قانونی و مردمی‌اند. در فرهنگ اسلام، بهترین انسانها کسانی‌اند که برای مردم سودمندتر باشند. مردمسالاری دینی برخلاف دموکراسیهای ریاکار و عوامفریب، نظام خدمت رسانی خالصانه و بی‌منّت است، خدمت از سرِ ادای وظیفه و همراه با پاکدستی و پاکدامنی.
نخست باید بخاطر اعتمادی که مردم به شما نشان داده‌اند، شکرگزار خداوند و قدردان مردم باشید. و آنگاه از اولین روز آغاز به کار و بدون هدر دادن حتی یکروز، شانه به زیربار سنگینی که بر عهده‌ی شما نهاده شده بدهید و مسابقه در خدمت‌رسانی را آغاز کنید.
مهمترین توصیه‌ی اینجانب اولاً مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌های کاری شما و سپس درباره‌ی گزینش مدیریت شهر و روستا است. تسهیل زندگی مردم در کارهایی که به شهرداریها مربوط است، برطرف کردن معضلات شهر و روستا، سالم‌سازی محیط زیست، حفظ اصالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامی و فرهنگیِ سالم، پرداختن به نیازهای فوری‌تر در عین اهتمام به کارهای زیربنایی، اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین، تأثیرناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ی ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطی از آن با حیله‌های شبه قانونی، رعایت ویژه‌ی محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غیرلازم، و در یک کلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتکار، و بهره‌گیری از دانش و تجربه، مواد عمده‌ی توصیه‌ی نخست اینجانب است.
درباره‌ی انتخاب مدیریتهای شهر و روستا توصیه می‌کنم امانت و دیانت و کفایت اشخاص را ملاک گزینش قرار دهید. رفاقتهای شخصی و حزبی و ملاحظات سیاسی به هیچ رو، نباید مجوز گزینش مدیران فاقد ملاکهای اصلی شمرده شود. به شهردار برگزیده‌ی خود کمک و فرصت دهید و از او مسؤولیت و پاسخ بخواهید و در برابر کوتاهیها یا کجرفتاریها بی‌تفاوت نمانید و به وظیفه‌ی قانونی خود عمل کنید. و این همه را از جنجال و غوغاگری که امروز متأسفانه بعضی بجدّ، طالب آنند، دور نگهدارید.
برادران و خواهران گرامی، بدانند که وعده و ادعا برای قانع کردن مردم کافی و کارآمد نیست. مردم وفادار ما، تشنه‌ی عمل و صداقت‌اند و هرجا از آن نشانی ببینند همدلی و همکاری و وفاداری خود را نثار می‌کنند. دوران چهارساله دوران آزمایش شما در چشم مردم نیز هست.
کار امروز شما، داوری فردای مردم و حکم عادلانه‌ی ذات اقدس الهی در یوم‌الحساب را تعیین خواهد کرد. توفیق همه‌ی شما عزیزان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. والسلام علیکم و رحمةالله
  سیدعلی خامنه‌ای
 6 اردیبهشت 1382