• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1394/07/20
گزارشی از مراسم رونمایی تقریظ رهبرانقلاب بر کتاب «دختران آفتاب»

بازسازی هویت اصیل زن

مراسم رونمایی از تقریظ رهبرانقلاب بر کتاب «دختران آفتاب» اثر آقایان بانکی‌پور، دانشگر و رضایتمند با حضور غلامعلی حداد عادل نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مهدی فضائلی مدیرعامل مؤسسه‌ی سروش، امیرخوراکیان رئیس حوزه‌ی ریاست موسسه‌ی انقلاب اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی فرمانده‌ی سپاه پاسداران و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در دبیرستان دخترانه‌ی شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد.

در این مراسم که با نام اولین همایش «حیات طیبه؛ پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی» به همت مؤسسه‌ی انقلاب اسلامی در عصر روز سه‌شنبه برگزار شد، پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، با پخش نماهنگی در مورد وجود حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها آغاز شد.
 
* اندیشه رهبر انقلاب باید تبدیل به رویه‌ی نظام‌مند در فرهنگ شود
امیر خوراکیان به‌عنوان اولین سخنران مراسم پس از خیر مقدم و تشکر از مهمانان و حضار ابراز داشت: اعتقاد ما براین است که اندیشه، نگاه، رفتار و حتی سلیقه‌ی مقام معظم رهبری در عرصه‌ی فرهنگ باید تبدیل به یک رویه‌ی نظام‌مند در حرکت کلان فرهنگی شود.

وی با انتقاد از بی‌اعتنایی به این حرکت گفت: شاید در فهرست کوتاهی‌ که در عرصه‌ی فرهنگ داریم، یکی از موضوعات مهم، همین باشد. اگر برگزیدن یک اثر توسط ایشان صورت می‌گیرد، بعد از آن تشویق و حمایتی صورت می‌گیرد، این رویه باید تا الان به یک رویه ثابت تبدیل می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین پیام‌ها در رفتار مقام معظم رهبری در خواندن کتاب و نوشتن تقریظ بر آن‌ها و حمایت کردن این آثار می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که در جامعه و در عرصه‌ی فرهنگ، به‌خوبی مقام معظم رهبری نتوانستیم بر روی آن‌ها کار کنیم و قطعاَ چنین نظام منسجمی در جامعه وجود ندارد که کتابی را برگزینند، آن را تشویق کنند و از آن حمایت کنند.

سپس خوراکیان با ارائه‌ی گزارش مختصری پیرامون مراسم‌ رونمایی کتاب‌هایی که تاکنون از جانب مؤسسه‌ی انقلاب اسلامی برگزار ‌شده است، گفت: پس از چند تقریظ از جانب مقام معظم رهبری، دبیرخانه‌ی مؤسسه‌ی انقلاب اسلامی تصمیم گرفت تقریظ‌های رهبری را به‌طور جدی‌تری در محافل ادبی مطرح کند و این حرکت را ادامه دهد. در یک‌سری از نشست‌ها تحت عنوان مجموعه نشست‌های پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، مجموعه‌ی تقریظ‌هایی که رهبرانقلاب در کتاب‌های مختلف نوشته بودند رونمایی شد که آخرین رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری، کتاب آن ۲۳ نفر بود که در شهر کرمان صورت گرفت.

وی در ادامه به شروع سلسله نشست‌های حیات طیبه اشاره کرد و گفت: تقریظ امروز تقریظی است که به مسائل اجتماعی می‌پردازد. اگرچه کتاب دختران امروز، به صورت داستان نوشته شده است و قلم بسیار هنرمندانه ای دارد ولی مسئله‌ی اصلی داستان، مسائل امروز بانوان کشور است. این تقریظی که امروز صورت گرفته است به‌عنوان پاسداشت ادبیات انقلاب اسلامی «حیات طیبه» است، چون مخاطب اصلی این کتاب دختران و بانوان کشور هستند.

پس از سخنرانی خوراکیان نماهنگ تصویری با سخنان رهبر انقلاب پیرامون ویژگی و اهمیت نقش زن و وظایف اساسی زنان در جامعه‌‌ی اسلامی پخش شد.
 
* «دختران آفتاب» پاسخی برای شبهات در حوزه‌ی زنان
خانم دکتر کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان، دومین سخنران این مراسم بود.

ایشان صحبت‌های خود را با موضوع راه رسیدن به حیات طیبه آغاز کرد و گفت: سیر کمال انسان و رسیدن به حیات طیبه  با دو بال ایمان و عمل صالح یا همان عقل عمل و عقل نظر صورت می‌گیرد. برای رسیدن به حیات طیبه باید به این دو مقوله توجه شود.

وی خطاب به جمع گفت: امروز برایتان از جانب پدرم هدیه‌ای آورده‌ام. و آن قرائت مستمر آیه ۴ سوره‌ی ممتحنه است. سپس به شرح و تفضیل این آیه پرداختند.

خزعلی با تمجید از محتوای کتاب «دختران آفتاب» گفت: قلم «دختران آفتاب» سحرانگیز است و تمام موضوعات مرتبط با زندگی فاطمی و حیات طیبه را بیان کرده و الگوی زندگی فاطمی را عملی کرده است. این کتاب با طرح مسائلی مثل تساوی زن و مرد، عدالت جنسی، رابطه‌ی حجاب و عفاف، نقش زن در جامعه، انواع حجاب و سایر مسائل در حوزه‌ی زنان را مطرح کرده و به بسیاری از شبهات پاسخ گفته است. این کتا به معنای واقعی کلمه نشان داده است که یک دانشجوی زن برخلاف حرف‌هایی که اوائل انقلاب زده می‌شد می‌تواند فاطمی باشد.  

خزعلی صحبت‌های خود را با پیشنهاد گفتمان‌سازی در مورد مسأله‌ی زن ادامه داد و گفت: از طریق هنرهایی مانند همین کاری که این کتاب کرده، می‌توان بخش مهمی از مشکلات جوانان را حل کرد.

وی با انتقاد از نوع برخورد برخی نهادها با مسأله‌ی زن و حجاب گفت: ما گاهی در حوزه‌ی فرهنگ هماهنگ رفتار نمی‌کنیم و با وجود آن‌که حجم بالایی از  قانون برای حجاب داریم ولی نتوانسته‌ایم مثل این کتاب آن‌ها را گفتمان‌سازی کنیم. متاسفانه وقتی کاری نمی‌کنیم کودک ما توسط یونیسف و امثالهم تربیت می‌شود.

رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان با بیان پیشنهادی ابراز داشت: صداوسیما و سازمان تبلیغات باید کتاب ارزش دختران آفتاب را به مسابقه بگذارد. همچنین باید طبق فرموده‌ی مقام معظم رهبری دستگاهی فرای سه قوه برای بررسی و پویش در زمینه‌های مختلف اجتماعی و خانواده تشکیل شود.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/31084/C/13940722_2231084.jpg
گزارش تصویری | مراسم رونمایی از تقریظ کتاب «دختران آفتاب»
پس از صحبت‌های خانم خزعلی، فاطمه بیرانی شاعر برگزیده‌ی جشنواره‌ی انقلاب اسلامی، به شعرخوانی با موضوع مدح و ثنای حضرت زهرا و حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها و مقام زن پرداخت. مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری با پخش مستند کوتاهی پیرامون مراحل تهیه و تدوین کتاب و مصاحبه با نویسندگان به میانه‌های خود رسید.
 
* بررسی اجمالی تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «دختران آفتاب»
سخنران سوم مراسم، علی‌رضا مختارپور معاونت نشر انقلاب اسلامی و دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی بود که وی با ارائه‌ی گزارشی به بررسی اجمالی و بیان چند نکته در مورد تقریظ رهبر انقلاب به کتاب دختران آفتاب پرداختند که متن کامل آن از این لینک قابل مشاهده است.
 
* مسئله‌ی زن یکی از چالش‌های بزرگ نظام جمهوری اسلامی
دکتر حدادعادل نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌عنوان آخرین سخنران مراسم به جایگاه رفتند.

وی در ابتدای صحبت‌های خود علت حضور در این مراسم را سه عامل دانست و گفت: وقتی به من پیشنهاد صحبت در این برنامه شد با وجود همه‌ی گرفتاری‌هایم به سه دلیل پذیرفتم که شرکت کنم؛ اهمیت موضوع، انتصاب برنامه به رهبر معظم انقلاب و وجود نام امیرحسین بانکی‌پور در میان نویسندگان این سه عامل بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی منشأ ارادت خود به دکتر بانکی‌پور را حضور او در کلاس‌های سال‌های پیش در فلسفه‌ی دانشگاه تهران و هم‌کلاسی بودن با دکتر بانکی‌پور دانست و گفت: در سال‌های اخیر هم فعالیت‌های او را در اصفهان و تهران پیگیری می‌کردم.

حدادعادل به اهمیت موضوع زن اشاره کرد و گفت: در کنار سایر موارد مهم یکی از مفاهیم مهم تجدد در ایران که همیشه ذهن متفکران را تحت تأثیر قرار می‌داده مسئله‌ی زن بوده است. این مسئله پس از پیروزی انقلاب بیشتر شده که کمتر نشده است. مسئله‌ی زن در جامعه‌ی امروز یکی از چالش‌های بزرگ نظام جمهوری اسلامی است و نظام سال‌هاست که با آن درگیر است. مسأله‌ی زن و اهمیت آن کمتر از مسائل سیاسی و اقتصادی نیست.

حدادعادل با بیان این‌که در صد سال اخیر، با ورود تجدد و تمدن غرب به کشور مسئله‌ی زن تحت تاثیر قرار گرفت، افزود: مسئله‌ی زن پس از انقلاب اسلامی مهم‌تر شده است و متفکران ما به اهمیت این موضوع وقوف داشته‌اند؛ از جمله شهید مطهری بخشی از مطالعات خود را به زنان اختصاص داده و جایگاه زن را در چشم‌اندازی که برای اندیشه و تمدن اسلامی قائل بوده مهم می‌دانست.

وی تصریح کرد: امام خمینی‌رحمة‌الله‌علیه‌ نیز به اهمیت مسئله‌ی زن در انقلاب وقوف داشتند.

حدادعادل صحبت‌های خود را با بیان خاطره‌ای از  آیت‌الله مطهری ادامه داد و گفت: شهید مطهری می‌گفتند امام زمانی‌که در پاریس بودند گاه سنت‌‌شکنی می‌کردند و خلاف عرف مرجعیت اجازه می‌دادند خانم‌ها از نزدیک با ایشان صحبت کنند. وی ادامه داد اگر بخواهیم به سؤالات خبرنگاران که در آن دوران از امام می‌پرسیدند دقت کنیم، یکی از سؤالات مهم و پرتکرار خبرنگاران غربی در پاریس از ایشان وضعیت زنان بعد از انقلاب است که به‌نظر می‌رسید که این موضوع به اندازه‌ی مسئله‌ی نفت برایشان مهم بود، چون همان‌قدر که سؤال از وضعیت نفتی کشور می‌پرسیدند به‌همان میزان از آینده‌ی وضعیت زن در ایران هم پرسش‌گری می‌کردند.

نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی با بیان اهمیت موضوع زن در نگاه مقام معظم رهبری ادامه داد: رهبر انقلاب از آغاز رهبری تاکنون حساب ویژه‌ای برای زن باز کرده‌اند و بنده مصرانه از این جمع و کسانی‌که صحبت‌های من را می‌خوانند یا می‌شنوند خواهش می‌کنم منظومه‌ی فکری که مقام معظم رهبری نسبت به زن دارند را دنبال و کشف کنند.

حدادعادل همچنین گفت: مقام معظم رهبری اگر بر کتاب «دختران آفتاب» تقریظ نوشته‌اند به دلیل توجه خاص ایشان به مسائل زنان است. باید به زنان جامعه اعلام کنیم که غرض ما از تعریف نقش زن به هیچ‌وجه نگاه بازگشت به گذشته نیست. ما منتقد الگوی غربی هستیم، چرا که معتقدیم کاری که غرب و سرمایه‌داری با زن کرد مشابه همان کاری است که مارکسیست و کمونیسم با کارگران مظلوم و ستمدیده کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به مسأله‌ی رویکرد غرب نسبت به مسأله‌ی زن ابراز داشت: غربی‌ها امروزه هم برای توطئه و نفوذ در خیلی از کشورها از همین ابزار زن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به کلام شهید مطهری که زن و مرد از حقوق متساوی برخوردارند اما حقوق متساوی به‌معنای حقوق متشابه نیست به بازسازی هویت اصیل زن اسلامی تاکید کرد و گفت: تأخیر در سن ازدواج، دشواری‌های ازدواج، مشکلات فرزندآوری، وضعیت حجاب جامعه و خیلی چیزهای دیگر، این‌ها فهرست بلند بالایی است که وظیفه‌ی همگان است که این مسائل را به دور از هیاهو حل کنند.

وی با اشاره به کتاب «دختران آفتاب» ادامه داد: آقای بانکی‌پور و دوستانشان در همین راستا سعی کردند کتابی دلنشین با شیوه‌ای زیبا بیان کنند و آن شیوه‌ی داستانی تبلیغ بسیار مؤثرتر از شیوه‌ی مستقیم است.

حدادعادل در پایان سخنان خود به تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «دختران آفتاب» اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب با این تقریظ می‌خواستند اهمیت مسئله‌ی زنان و پرداختن به این موضوع را در جامعه یادآور شوند.

در پایان  این مراسم، ضمن تقدیر و تشکر از نویسندگان کتاب، از تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب رونمایی شد.