• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1394/02/10
|گزارش مراسم|

پنجمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت برگزار شد

پنجمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت عصر امروز (پنج‌شنبه) همزمان با دهمین سالگرد سفر رهبر انقلاب اسلامی با استان کرمان در حسینیه ثارالله این شهرستان برگزار شد.
در این مراسم از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «آن بیست و سه نفر» رونمایی شد. این اثر جدیدترین کتابی است که رهبر انقلاب در نخستین روزهای سال ۹۴ آن را مطالعه کرده و بر آن تقریظ نوشته‌اند. [اطلاعات بیشتر درباره کتاب]  در این مراسم علاوه بر تقدیر از بیست‌و‌سه نوجوانی که در دهم اردیبهشت سال ۶۱ به اسارت رژیم بعث عراق درآمدند، نمایشگاهی از تصاویر و بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به کرمان برپا شده بود. همچنین رونمایی از سایت جدید KHAMENEI.IR ویژه نوجوانان یکی از بخش‌های این نشست بود.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
مهندس سید عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، سردار سرتیب پاسدار حسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیرازی نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه، سردار علی شیرازی مسئول دفتر نظامی فرماندهی کل قوا، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، جمعی از نویسندگان و محققان حوزه‌ی ادبیات دفاع مقدس، نویسنده و شخصیت‌های اصلی کتاب «آن بیست و سه نفر» به همراه تنی چند از مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی نظامی استان و جمعی از مردم کرمان و علاقمندان ادبیات مقاومت در این مراسم حضور داشتند.
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، معاون هماهنگی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به عنوان اولین سخنران در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «آن ۲۳ نفر» و نیز رونمایی از سایت نوجوان دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، سلام و محبت رهبر انقلاب اسلامی را به مردم شهر کرمان در سالروز سفر معظم‌له به این خطه، ابلاغ کرد.
خوراکیان با قرائت بخشی از سخنان معظم‌له در سفر ده سال پیش خود به کرمان، گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سفر فرمودند مردم کرمان با ادب، با ظرفیت، با تحمل، با ایمان و پختگی همراه هستند و مسائل اساسی را می‌توانند درک و تحلیل کنند؛ ما از شما مردم خاطرات خوب داریم و ایفای نقش‌های ارزشمندی در عرصه‌های گوناگون شاهد بودیم و همیشه مایه افتخار اسلام و نظام اسلامی بودید.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در خصوص مبارزات مردم کرمان در طول دوران انقلاب و جنگ تحمیلی که کرمان توانست شخصیت بارز خود را در میدان‌های گوناگون نشان دهد، افزود: امروز یادبود شهدای عزیز در سراسر کشور، به‌خصوص شهدای عزیز خطه‌ی کرمان را داریم و وظیفه داریم عرض ادب و احترام خود را به همه‌ی خانواده‌ها تقدیم و مراتب خضوع خالصانه خود را تقدیم خانواده‌ی شهدای کرمان کنیم.
خوراکیان با اشاره‌ی مجدد به سخنان ده سال قبل رهبر انقلاب در جمع رزمندگان و خانواده شهدای کرمانی، بیان داشت: شما کرمانی‌ها، شهدای زیادی دارید اما عمده شهدای شما متعلق به لشکر ۴۱ ثارالله هستند؛ لشکر مقتدر، شجاع و افتخارآفرین؛ یاد شهید عبدالمهدی مغفوری و همه‌ی شهدایی که از این خطه یادشان در دل ماست، پررهرو باد.
معاون هماهنگی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه با بیان این‌که از یک جهت این محفل برای رونمایی از تقریظ رهبری نسبت به یک کتاب ارزشمند و رونمایی از یک حرکت جدید در فضای مجازی برای جوانان و نوجوانان است؛ گفت: اما جهت مهم‌تر، نماد و حرکتی است برای اهتمام به فرهنگ و هنر و ادبیّات دفاع مقدّس و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دغدغه‌هایی که در عرصه‌ی فرهنگ و هنر همه‌ی ما داریم؛ از این زاویه این جلسه یک برنامه‌ی تمام نیست، بلکه برای همه‌ی دستگاه‌ها شروعی مأموریت آفرین و مسئولیت آفرین است.
خوراکیان با اشاره به این‌که مؤسسه‌ی فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی با این نگاه، یک سرچشمه برای ارائه‌ی کارها و فعالیت‌ها در عرصه‌ی فرهنگی و هنری است؛ اظهار داشت: دستگاه‌ها، ظرفیت‌های مردمی هستند که باید به دنبال این حرکت‌ها، حرکت فرهنگی را جهادگونه تکمیل کنند و کار را در عرصه‌های گوناگون با ابتکار دنبال نمایند.
وی ادامه داد: برای رساندن اندیشه و الگوی رفتاری رهبر انقلاب به مخاطبان، تلاش و به‌هم‌پیوستگی همه‌ی ارکان حکومتی لازم است؛ بر این مبنا، این جلسه و این رونمایی و این اتفاق، باید شروعی برای حرکت‌های دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها و همه‌ی ظرفیت‌های مردمی باشد.
خوراکیان در ادامه با اشاره به شروع حرکت عظیم فرهنگی تأکید کرد: باید حوزه‌ی معاونت پرورشی آموزش‌وپرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دستگاه‌های فرهنگی رسمی کشور و بسیج و همه‌ی ظرفیت‌های مردمی به عنوان یک حرکت آغازین با آن مواجه شوند و برای آن برنامه‌ریزی کنند و آن را تداوم ببخشند.
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
ضرغامی: سایت رهبر انقلاب یک سایت استثنائی است
آقای مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و رئیس سابق سازمان صداوسیما در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب آن بیست‌وسه نفر اظهار داشت: این همایش بزرگ با انگیزه‌ی تجلیل از این ۲۳ عزیزی که البته یکی از آن‌ها مرحوم شده و تجلیل از راوی و نویسنده‌ی کتاب و رونمایی از سایت ارزشمندی که با موضوع جوان و برای جوانان و ارتباط دو سویه جوانان با رهبری معظم طراحی و آماده شده، برگزار شده است.
وی افزود: این ۲۳ نفر برای خدا کار گروهی کردند؛ ان‌شاءالله در آخرت هم گروهی محشور شوند و به سوی بهشت بروند.
ضرغامی با مخاطب قرار دادن ۲۳ رزمنده‌ی موضوع کتاب، گفت: شما نوجوانانی بودید که دشمن خواست از شما سوءاستفاده کند، اما برعکس شد؛ مثل بیدادگاهی که یزید بر پا کرد و درست عکس شد و افشاگری‌های حضرت زینب سلام‌الله علیها ورق را کاملاً برگرداند.
وی با تصریح به این‌که در طول ۸ سال دفاع مقدس یک‌بار دیده نشده کسی را برای رفتن به جبهه اجبار کنند، افزود: این‌ها به انواع و اقسام بهانه‌ها متوسل شدند، گریه و زاری کردند و تغییر در شناسنامه‌هایشان دادند تا آن‌ها را به جبهه ببرند؛ آیا کسی این‌ها را اجبار کرد؟ این‌ها مایه‌ی افتخار هستند؛ تداوم راه زینب سلام‌الله علیها افتخار است و من از نویسنده‌ی کتاب تشکر می‌کنم.
عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه افزود: امروز از سایت نوجوان سایت رهبری معظم انقلاب رونمایی می‌شود؛ سایت رهبری بسیار با هوشیاری و تدبیر و درک درست شرایط امروز و نقش مهم ارتباطات، چند سالی است فعالیت‌های ارزشمندی در اشاعه‌ی آثار رهبری در سطح جهان داشته. دست‌اندرکاران این سایت هم کارشان حرفه‌ای است و سایت هم قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای مردم و جهان به زبان‌های مختلف فراهم شده که جای تشکر دارد و یکی از حساب‌های این سایت در یکی از شبکه‌های اجتماعی، حدود ۲۵۰ هزار پیگیری‌کننده دارد که این آمار واقعی است.
ضرغامی با اشاره به این‌که سایت رهبر انقلاب یک سایت استثنائی است و امروز از بخشی از سایت رونمایی می‌شود که مشخصاً برای جوانان و تعامل و رابطه‌ی دو سویه‌ی رهبر انقلاب با جوانان که خیلی کار ارزشمندی است، راه‌اندازی شده.
رئیس سابق رسانه‌ی ملی گفت: بدانید که امروز دشمن در فضایی مقابل شما دارد تا همه‌ی سبک زندگی شما را عوض می‌کند. این فضا باز شده که ما حرف حق در دنیا بزنیم. ما در ۲۹ ماهواره جهانی عضو بودیم، اما با دستور آمریکایی‌ها فقط یکی مانده و از این فضا داریم استفاده می‌کنیم. ما امروز به دنبال فضای حقیقی در فضای مجازی هستیم؛ این، برای جوانان فراهم شده است.
وی با اشاره به شعار سال، بیان داشت: قرآن یک دلیل برای آنچه مایه‌ی اختلاف می‌شود و با آن انسجام ملی به‌هم می‌خورد و وحدت پاسداشت و صیانت نمی‌شود، آورده؛ آن هم دور شدن فیزیکی آدم‌ها از یکدیگر است؛ وقتی دور شدیم، دشمن می‌نشیند وسط و این گسل را پُر می‌کند و باعث اختلاف و بعضی وقت‌ها اختلاف فکری عمیق می‌شود.
ضرغامی همچنین افزود: امروز فضای مجازی دارد آدم‌ها را به هم نزدیک می‌کند. دشمن برای فضای مجازی حتی در دوره‌ی فتنه برنامه داشتند، اما وقتی شما وارد این فضا شدید، این همدلی عملاً اتفاق می‌افتد. دوستی و انتقاد سازنده نیز باید در این فضا ایجاد و تقویت شود.
عضو  شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح به این‌که همدلی از هم‌زبانی بهتر است، گفت: امروز نیاز جامعه‌ی ما این است که هم‌زبان باشیم، چرا که امروز و در این شرایط، هم‌زبانی از همدلی خوش‌تر و بهتر است و ابزار آن، رسانه‌ها هستند. باید بگذاریم مردم بدانند مسئولان با هم هستند؛ البته بعضی مسئولین فکر می‌کنند اگر هم‌زبانی کنند، گرفتار مسائل سیاسی می‌شوند.
وی گفت: دشمن دارد هم‌زبانی می‌کند؛ شبکه‌های ماهواره‌ای هم دارند نشان می‌دهند. خیانتی که در حوادث ۸۸ و فتنه انجام شد، قبل از آن‌که به هرجایی ضربه بزند، بزرگ‌ترین ضربه را به خود جریان اصلاحات زد که خواسته یا ناخواسته پایگاه این جریان شد. حتماً نگاه رهبری معظم به جریان اصلاحات به عنوان یک جریان داخل نظام با فتنه تفاوت دارد. کار فتنه، نابود کردن جریان اصلاحات بود، اما نگاه رهبری این است که همه‌ی جریان‌های سیاسی و همه‌ی نگاه‌ها در اداره‌ی کشور سهیم باشند و شرکت کنند؛ اما بعضی‌ها که خلط مرز می‌کنند و سابقه‌داران را به زور در مرز فتنه جا می‌دهند، حتماً اشتباه می‌کنند.
مهندس عزت‌الله ضرغامی با تأکید بر این‌که باید در رسانه‌ها بر هم‌زبانی تأکید و این مسئله مرتب شود، افزود: سایت نوجوان سایت رهبری برای همین هم‌زبانی‌هاست؛ برای حرف دل جوانان و تریبونی برای حرف دل آن‌هاست؛ برای این است که هر اثری می‌خواهند تولید کنند و هر حرف دلی که دارند، با رهبری بزنند.
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
سردار سلامی: داشتن یک رهبر بزرگ به مفهوم قد کشیدن یک ملت در تراز آن رهبر است
سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی، جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر «کتاب آن بیست‌وسه نفر» و رونمایی از سایت نوجوان سایت رهبر انقلاب، گفت: امروز، در دهمین سالروز طلوع خورشید مهربانی‌ها و امیدها و آرزوهای بلند در این سرزمین هستیم؛ سالروز طلوع خورشید ولایت که همه‌ی عشق متراکم مردم استان با دیدن چهره‌ی نورانی امام و رهبرشان تجلی پیدا کرد.
وی با طرح این پرسش که چرا ایستاده‌ایم؟ چرا مانده‌ایم؟ چرا عزیز هستیم؟ چرا با وجود همه‌ی کسانی که می‌خواستند ریشه‌ی ایران را بکنند، هنوز ثابت‌قدم و مقتدر و عزیز و مسلط و محکم ایستاده‌ایم و رمز و راز این شکوه چیست، گفت: سراسر این استقامت و ماندن و جاودانه شدن و پویش ارتفاعات و ترازهای بلند در نظام جهانی، در عظمت روح آن بیست‌وسه نفر نهفته است؛ آن‌ها که نمونه و اسطوره‌ای از دل‌های شجاع و ثابت‌قدم یک ملت در سخت‌ترین عرصه‌های جهاد و مبارزه با دشمنان بزرگ خدا و دشمنان اسلام و ایران بودند.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: هر ملتی پایه‌های اساسی شخصیت و هویت خود را از شخصیت‌های بزرگ و انسان‌های جاودانه در وقایع بزرگ می‌بیند.
وی ادامه داد: تاریخ سازنده‌ی هویت و شخصیت ملت‌هاست و انسان‌هایی وجود دارند که فراتر از زمان حرکت و منبسط‌تر از مکان تأثیر می‌گذارند. بعضی وقایع هم با غبار زمان کهنه نمی‌شوند و هویت‌ساز هستند. شاکله‌ی اصلی ملت‌ها را این شخصیت‌ها و وقایع می‌سازند؛ که عاشورا از این نمونه است.
وی با اشاره به کتاب آن بیست‌وسه نفر، گفت: داستان بیست‌وسه نفر که در این کتاب با آن ادبیّات زیبا، جذاب و دل‌نشین آمده، به‌گونه‌ای است که شوق و شعف را در وجود نازنین رهبر ما می‌نشاند.
سردار حسین سلامی اضافه کرد: تحت تأثیر این شجاعت وصف‌ناپذیر و آن چیزی که عامل این ایستادگی و عظمت در مقابل قدرت‌های بزرگ شد، امروز دامنه‌ی اعتبار، منزلت و اقتدار این کشور بزرگ را تا هزاران کیلومتر آن‌سوی مرزهای جغرافیایی‌اش امتداد داده است.
وی افزود: دامنه‌ی اعتبار، منزلت و اقتدار کشور ما این فرصت را داده که به عنوان پرچم‌دار عزت مسلمانان، در هر نقطه راه غلبه‌ی کفار را بر مسلمان ببندند و انفعال، یأس و ناامیدی را در جبهه‌ی دشمنان اسلام ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: هدایت‌های الهی پیشوای عزیز انقلاب ما هر سال با مفاهیم جدید طبقات منزلت و عظمت این ملت را رفعت می‌بخشد و با هدایت‌های الهی خود از این ملت، ملتی بزرگ در جهان می‌سازند که با مفاهیم آزادگی، استقلال، ایستادگی و مقاومت شناخته می‌شوند.
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: داشتن یک رهبر بزرگ به مفهوم قد کشیدن یک ملت در تراز آن رهبر است و امروز به برکت نور هدایت ولی فقیه در عرصه‌ی علم و فناوری پیش می‌رویم، سینه‌ی فضا را می‌شکافیم، ماهواره به فضا می‌فرستیم و در دانش هسته‌ای در تراز قدرت‌های پیشرفته می‌رسیم و به‌گونه‌ای می‌شود که جهان قدرتمند بسیج می‌شود تا ما را از رسیدن به این شاخصه‌ی بزرگی محروم کند و باز ما می‌ایستیم.
سردار سلامی گفت: نهضت تولید علم، اقتدار علمی، جهاد و مدیریت جهادی، همت و اراده، عزم مضاعف، انسجام ملی، همگامی، همدلی و هم‌زبانی مفاهیمی است که با آن زندگی می‌کنیم و مطمئن هستیم در این جهان در مقابل هیچ قدرتی کوتاه نمی‌آییم.
وی تصریح کرد: عظمت امروز، خواست ملت ایران است و تنها ملتی هستیم که توانسته الگوی رفتار قدرت‌های بزرگ را مطابق ایده آل‌های خود تنظیم کرده به آن‌ها تواضع یاد دهد و آن‌ها را وادار کنیم در مقابل منطق ما از دیپلماسی ارعاب، زور و تهدید صرف‌نظر کنند و با ملت ایران با احترام و عظمت سخن بگویند.
وی گفت: وقتی رهبر انقلاب، رهبری بزرگ است، ملت و انقلاب هم بزرگ می‌شود.
جانشین فرمانده کل سپاه افزود: این روح عاشورا است که در کالبد نوجوانان می‌نشیند و از آن‌ها پهلوانان شکست‌ناپذیری می‌سازد که در قصر صدام این‌چنین شکوهمند و استوار غرور یک ملت را به نمایش می‌گذارند.
وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل پیشوای بزرگ ما با خواندن این کتاب سرشار از مهربانی و عطوفت نسبت به کسانی می‌شوند که هم آفرینشگر این حماسه و هم ثبت‌کنندگان آن بوده‌اند.
سردار سلامی گفت: امروز به ترویج ادبیات مقاومت بیش از هر زمان نیاز داریم. جنگ یک نهر جاری از فداکاری‌ها، صبرها، شکیبایی‌ها، تدبیرها، امیدها و سختی کشیدن‌هاست و این واقعه‌ی مهم باید با زمان به عنوان یک حقیقت زنده و جاری منتقل شود.
وی افزود: همه‌ی کسانی که قدرت قلم‌ زدن دارند، با قلم یا کلام این واقعه‌ی عظیم سیاسی، برهم‌زننده‌ی موازنه‌ی قدرت و نشان‌دهنده پیروزی ایمان بر شمشیر را ترویج کنند.
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/li_star_1.gif
این برنامه با رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی و عکس یادگاری رزمندگان قهرمان کتاب «آن بیست و سه نفر» به پایان رسید.
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif
مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی پیش از این در نشست‌‌های قبلی «پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» از کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان» و «من زنده‌ام» تقدیر، و از تقریظ‌های رهبر انقلاب اسلامی بر این کتب رونمایی کرده بود.