• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1386/06/20

گزارش رؤیت هلال ماه مبارک رمضان ۱۴۲۸ هـ . ق

 

 

 

الف ـ مشخصات نجومى هلال
۱. زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۶ و ۱۴ دقیقه روز سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ (مطابق با ۲۸ شعبان ۱۴۲۸).
۲. زمان غروب خورشید: ساعت ۱۸ و ۱۷ دقیقه
۳. زمان غروب ماه: ساعت ۱۸ و ۳۴ دقیقه.
۴. مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۱۷ دقیقه.
۵. سن ماه: ۲۶ ساعت و ۴ دقیقه.
۶. ارتفاع ماه: ۲ درجه و ۸۵ دقیقه.
۷. جدائى زاویه‌اى ماه و خورشید: ۱۲ درجه و ۷ دقیقه

ب ـ پیش بینى تفاویم و نظرات کارشناسان
(۱) تقویم رسمى کشور که توسط شوراى تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران استخراج مى‌‌شود، ماه شعبان المعظم را ۲۹ روزه پیش بینى و روز پنج شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۶ را روز اول ماه مبارک رمضان دانسته است.
(۲) تقویم‌هاى آقایان مصباح و مصباح زاده نیز پنجشنبه ۲۲ شهریور را اول ماه مبارک رمضان اعلام و نوشته‌اند هلال این ماه در شب پنج شنبه باریک و ضعیف دیده مى‌شود.
(۳) تقویم نجومى: پنج شنبه ۲۲ شهریور را اول ماه مبارک رمضان اعلام و نوشته است هلال این ماه چهارشنبه شب به عرض جنوبى دیده مى‌شود.

پیش بینى کارشناسان خارجى
براساس پیش‌بینى رصدخانه آفریقاى جنوبى و همچنین براساس پیش بینى پروفسور یالوپ از رصدخانه لندن هلال رمضان در غروب روز چهارشنبه ۲۹ شعبان در هیچ کجاى ایران قابل رؤیت نیست ولى پروفسور عودة رئیس رصدخانه اردن هلال رمضان را در روز چهارشنبه ۲۹ شعبان در قسمتهاى جنوبى ایران قابل رؤیت مى‌داند.

پیش بینى کارشناسان داخلى
جمعى از اساتید و کارشناسان نجوم از جمله دکتر فاطمى مدیر گروه فیزیک دانشگاه باهنر کرمان، دکتر ریاضى استاد فیزیک دانشگاه شیراز، آقاى موحدنژاد استاد دانشگاه شریف و رئیس مرکز تقویم، آقایان بوژمهرانى و قاضى میرسعید کارشناسان رؤیت هلال بر این عقیده‌اند که هلال ماه رمضان بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۱/۶/۸۶ در سراسر آسمان ایران در شرایط جوى مساعد با چشم مسلح قابل رؤیت است و در غروب روز چهارشنبه در شرایط مساعد جوى در قسمتهاى مرکز و جنوب کشور با چشم مسلح مى‌تواند رؤیت شود.

اقدامات انجام شده و گزارشات واصله
ستاد استهلال دفتر همه گروه‌هاى رصدى مجهز به دوربین‌هاى پیشرفته و گروههاى مجهز به تلسکوپ در سراسر کشور را جهت استهلال ماه مبارک رمضان بسیج کرد. گزارشات واصله به شرح ذیل مى‌باشد:

استانهایى که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد:
هرمزگان، قم، قزوین، یزد، آذربایجان شرقى، سیستان وبلوچستان، سمنان، ایلام، تهران و شهرستان کاشان.

استانهایى که هوا ابرى یا غبار آلود بود و رؤیت نشد:
اردبیل، خوزستان، زنجان، گلستان، بوشهر، آذربایجان غربى، کرمانشاه.

گزارش‌هاى رؤیت هلال
۱- بین مرودشت و سپیدار شیراز: آقاى محسن شریفى سر گروه فسا به همراهى سه نفر با تلسکوپ ۱۴ اینج بعد از غروب خورشید بین ساعت ۰۳/۱۸ تا ۱۰/۱۸ هلال را رؤیت کردند و مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت.
۲- سعادت شهر شیراز: آقاى کبیرى سر گروه به همراه سه نفر با دوربین ۱۲۰×۲۰ بعد از غروب خورشید هلال را رؤیت کردند و مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت.
۳- اراک: یک گروه ۴ نفره به همراه امام جمعه آستانه شازند در ۴۰ کیلومترى جنوب غربى اراک هلال را در ساعت ۰۵/۱۸ بعد از ظهر به مدت ۷ دقیقه با تلسکوپ ۸ اینج دیدند (همگى آنها از جمله امام جمعه هلال را دیده‌اند) این رؤیت نیز مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت.
۴- تربت حیدریه: گروهى به سرپرستى مهندس مهدى مطیعى از ستاره شناسان آماتور معروف کشور و از همکاران مرحوم دکتر عدالتى در منطقه کامه اطراف تربت حیدریه هلال را در ساعت ۲۷/۱۷ بعد از ظهر قبل از غروب خورشید با استفاده از تلسکوپ ۱۲ سانتى مترى انکسارى رؤیت کردند. این رؤیت نیز مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت.
۵- اصفهان: آقاى علیرضا بوژ مهرانى عضو ستاد استهلال و رصدگر معروف در منطقه فریدَن اصفهان هلال را بعد از غروب خورشید با دوربین ۸۰×۱۵ رؤیت کرده و اطمینان دارند.
۶- کرمان: در منطقه خون‌سرخ، جنوب غربىِ کرمان آقاى غلامى سر گروه شناخته شده بعد از غروب خورشید هلال را با دوربین ۱۵۰×۴۰ رؤیت کرده و مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت.
۷- کرمان: آقاى امیر زاده (در منطقه بَردسیر) سر گروه رصدى به همراهى آقاى قرگوزلى با تلسکوپ ۸ اینج این هلال را قبل از غروب ساعت ۱۵ رؤیت کردند، هر دو مورد کرمان مورد تأیید آقاى دکتر فاطمى عضو ستاد استهلال قرار گرفت.
۸- اراک: آقاى مهندس ثامنى سر گروه به همراه ۴ نفر با تلسکوپ ۱۴ اینج ساعت ۲۹/۱۳ از هلال عکس گرفتند.