• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1393/06/20
| گزارش |

در حاشیه عیادت؛ داعش و هندسه جدید دنیا

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif همایش بین‌المللی «علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین» ۱۸ و ۱۹ شهریورماه جاری در تهران و با حضور نمایندگانی از گروه‌های مقاومت فلسطین و جمعی از علمای جهان اسلام از کشورهای مختلف برگزار شد. روز چهارشنبه اما جمعی از علمای حاضر در این همایش به عیادت رهبر انقلاب رفتند. شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، علامه سید ساجد علی نقوی از علمای پاکستان، آیت‌الله آصف محسنی از علمای برجسته‌ی افغانستان، سید صدرالدین قپانچی امام جمعه‌ی نجف اشرف، سید علی فضل‌الله از علمای لبنان، احمد سامبی رئیس‌جمهور سابق جزایر کومور، شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان، شیخ عبدالناصر جبری رئیس دانشکده‌ی الدعوه و از علمای لبنان، شیخ عبدالغنی شمس‌الدین دبیرکل اتحادیه علمای جنوب شرق آسیا، شیخ علاءالدین زعتری معاون مفتی اعظم سوریه و اوزهان اصیل ترک رئیس جنبش ملی گوروش حزب سعادت ترکیه از جمله کسانی بودند که در این عیادت حضور داشتند. در حاشیه‌ی این عیادت، فرصتی فراهم شد تا با برخی از این افراد گفت‌وگوی کوتاهی پیرامون شخصیت و دیدگاه‌های جهان اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و به‌ویژه موضوعات «هندسه جدید دنیا و نقش‌آفرینی جهان اسلام»، «گروه‌های تکفیری» و «مسأله‌ی فلسطین» داشته باشیم. متن پیش رو، گزارشی از این گفت‌وگوها است:
 
* «ایستادگی مقابل نظام سلطه»، خواسته جهان اسلام از ایران است
آیت‌الله آصف محسنی، از علمای برجسته‌ی افغانستان و از شرکت‌کنندگان در همایش «علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین» پس از حضور در بیمارستان و عیادت از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، درباره‌ی وضعیت سلامتی ایشان به ما گفت: «الحمدلله حال رهبر معظم خیلی خوب بود و ان‌شاالله بهتر هم می‌شوند. این موضوع فقط مربوط به ایران نیست و همه‌ی جهان اسلام برای بهبود سلامت ایشان دعا می‌کنند که هم ایران سالم باشد و هم قلب تپنده‌ی آن که آیت‌الله خامنه‌ای هستند. مسلمانان در هر نقطه‌ای از جهان که هستند، از پاکستان و افغانستان، تا هند و اندونزی می‌خواهند که ایران در برابر نظام سلطه همچنان ایستادگی کند و از حقوق مستضعفین در برابر مستکبران دفاع کند.»

  از ایشان دربار‌ه‌ی هندسه‌ی جدید قدرت در نظام بین‌الملل و نقش جهان اسلام در آن پرسیدیم که پاسخ داد: «باید دید که وضعیت به سمت طرح خاورمیانه‌ی بزرگ غرب پیش خواهد رفت یا آن چیزی که جهان اسلام به دنبال آن  است. آن‌چه مشخص است تغییر هندسه بدون کار و زحمت انجام نخواهد شد. در مهندسی اجتماعی، این تلاش انسان‌ها است که موجب تغییر در نتایج و پیامدها خواهد شد. اگر ما هوشیار و بیدار باشیم و کار و تلاش کنیم و برنامه‌ریزی جامعی در این‌باره داشته باشیم، یقیناً تغییرات جهانی به نفع ما خواهد بود، وگرنه ممکن است «استعمار جدید» که بدتر از استعمار قدیم است، جهان را به سمت منجلاب و تباهی که خود غربی‌ها گرفتار آن هستند بکشاند. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که دقیقاً آینده‌ی جهان چگونه خواهد بود، کمی زمان لازم است تا صحنه به‌صورت مشخص‌تری قابل بررسی باشد.»


این عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام درباره‌ی تحرکات گروه موسوم به داعش در عراق و مقابله‌ی غرب به رهبری آمریکا با این گروه گفت: «غربی‌ها برای این‌که بخواهند در تحولات جهان اسلام اثر بگذارند، پدیده‌ای به نام داعش را به‌وجود آورده‌اند. این‌طور نیست که داعش از دل جهان اسلام بیرون آمده باشد. این مسأله اصلاً ربطی به شیعه و سنی ندارد. من به صورت دقیق خبر دارم که این گروه هر تعداد که از شیعیان کشته، چندین برابر آن از اهل تسنن کشته‌ است. به نظر من این گروه به‌طور مستقیم با غرب ارتباط دارد.»
 
* حساسیت خبر «بستری شدن رهبر انقلاب» برای دوستان و دشمنان
اما حجت‌الاسلام والمسلمین سید صدرالدین القپانچی، امام جمعه‌ی نجف اشرف، پس از عیادت از رهبر انقلاب، ضمن ابراز خوشحالی از این ملاقات گفت: «بحمدالله از دیدن این‌که ایشان که در سلامت بوده‌اند، امیدوار و خوشحال شدیم. امیدواریم ظرف روزهای معدود آینده از بیمارستان هم مرخص شوند. پذیرفتن شخصیت‌های مذهبی بزرگ و استقبال ایشان از شرکت‌کنندگان در همایش مجمع تقریب، آن هم در حالی که در بیمارستان بستری هستند، نشان‌دهنده‌ی اهتمام ایشان به مسأله‌ی تقریب و وحدت در میان مسلمانان  است. برای ما جالب بود که ایشان حتی در این وضعیت از ما درباره‌ی اوضاع عراق و آخرین تحولات سیاسی این کشور پرسیدند.»

وی درباره‌ی حساسیت بسیاری از مسلمانان نسبت به اخبار بستری شدن ایشان در بیمارستان گفت: «این حساسیت در واقع از دو جنبه است، یک جنبه از طرف امت اسلامی است که با رهبر خود رابطه‌ی روحی و معنوی دارند و طبیعی است که از همان روز نخست که خبر عمل جراحی ایشان منتشر شد، آنان هم نگران شوند. البته وقتی مسلمانان خبر موفقیت‌آمیز بودن عمل جراحی را شنیدند خاطرجمع شدند که یک عمل ساده و معمولی بیش نبوده است. امروز هم افراد مختلفی از اقصی نقاط جهان اسلام به دیدار ایشان آمدند. این اهتمام اسلامی کاملاً به‌جاست زیرا سید خامنه‌ای –که خداوند عمرش را طولانی کند- فقط امام و رهبر ملت ایران نیست بلکه امتدادی برای تمام عالم اسلام محسوب می‌شود.»

این روحانی عالی‌رتبه‌ی عراقی ادامه داد: «اما جنبه‌ی دوم حساسیت این اتفاق، دشمنان و بدخواهانی هستند که مترصدند تا به مسلمانان ضربه‌ای وارد شود. برای آنان شنیدن این خبر، خوشحال‌کننده بود؛ چون تصور کردند سید به‌خاطر انجام این عمل جراحی شاید در وضعیت سلامتی خوبی نباشد. اما آرزوهای آنها نقش بر آب شد. ما که امروز از سید عیادت کردیم، همان لبخند همیشگی و همان روحیه‌ی بالا را در او دیدیم.»

* تکفیری‌ها ابزاری برای پوشاندن مسأله فلسطین و اسرائیل هستند
علامه سید ساجد علی نقوی، از علمای برجسته‌ی پاکستان، پس از دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، از دعای مردم پاکستان برای شفای رهبر انقلاب گفت: «ما از دیدن ایشان خوشحال شدیم. پاکستانی‌ها دعا می‌کنند. ما هم دعا می‌کردیم و وقتی امروز ایشان را دیدیم خوشحال شدیم. از ایشان خواستیم تا ما را دعا کنند.»

از علامه نقوی درباره‌ی دلیل حساسیت مسلمانان نسبت به خبر بستری شدن رهبر انقلاب پرسیدیم که ایشان پاسخ داد: «ایشان در رهبری امت اسلامی منحصر به فرد عمل کرده‌اند. ما در این سالیان دراز که در این زمینه و میدان هستیم، به خوبی شاهد رهبری حکیمانه و مدبرانه‌ی امت اسلام از سوی ایشان هستیم. امروز اگر ما شاهد پیروزی‌های امت اسلامی در جبهه‌ی فلسطین هستیم، یکی از دلایل اصلی آن تلاش‌ها و سیاست‌های حکیمانه‌ی مقام معظم رهبری است.»

این عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام همچنین درباره‌ی اوج‌گیری اقدامات گروه‌های تکفیری در عراق و برخی از مناطق جهان اسلام گفت: «اقدامات تکفیری‌ها و تقویت آنها در جهان اسلام به خاطر پوشش جنایات اسرائیل است. البته این تکفیری‌ها این‌قدر قدرت ندارند. حامیان آنها هم‌اکنون روبه ضعف هستند و این مسأله خاتمه پیدا خواهد کرد. ما در پاکستان با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری و ایجاد وحدت، تکفیری‌ها را در انزوا قرار دادیم و همه‌ی احزاب دینی اعم از شیعه و سنی با ما در این مورد هم‌عقیده هستند.»

علامه نقوی همچنین درباره‌ی همایش بین‌الملی «علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین» هم گفت: «کنفرانس مجمع تقریب نتیجه‌ی خیلی خوبی داشت. ما به همراه علمای مناطق مختلف اعلام کردیم که از اتحاد حمایت می‌کنیم و جزو این حرکت خواهیم بود. اتحاد علمای مقاومت ضروری است چون دولت‌ها ناتوان و ضعیف شده‌اند و نمی‌توانند در مسائل امت اسلامی نقش بایسته‌ای ایفا کنند. بالاخص در مسأله‌ی فلسطین، دیده شد که کشورهای اسلامی حتی کنفرانس اسلامی هم نتوانست در این مسأله کاری از پیش ببرد. لذا باید یک پشتوانه‌ی مردمی درست بشود. از این کنفرانس این نتیجه را گرفتیم که یک پشتوانه‌ی قوی تحت رهبری مقام معظم رهبری با صورت اتحاد علمای مقاومت درست بشود.»
 
* تبلور احساسات و اهداف امت اسلامی در شخصیت رهبر انقلاب
همچنین شیخ احمد الزین، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان نیز پس از ملاقات کوتاه با رهبر انقلاب در بیمارستان، از بهبود حال ایشان ابراز خوشنودی کرد و گفت: «بحمدالله از جناب رهبر سید علی خامنه‌ای عیادت کردیم. از دیدن صورت پر فروغ و حال خوب ایشان بسیار خرسند شدیم و خداوند تبارک و تعالی را به ‌خاطر این امر سپاسگزاریم. ما اکنون که برای برگزاری گردهمایی یاری مقاومت فلسطین در تهران هستیم، به امت اسلامی اطمینان می‌دهیم که حال رهبر به ‌فضل الهی خوب است و ان‌شاالله فعالیت‌ها و کارها و حمایت‌هایشان از فلسطین و مقاومت آن ادامه خواهد یافت.»

شیخ احمد الزین معتقد است: «جناب رهبر احساسات و اهداف امت اسلامی را در جهت وحدت مسلمانان و یاری مستضعفین و حمایت از قدس شریف، تبلور می‌بخشد.» از نظر او به همین دلیل است که بسیاری از مسلمانان در جهان اسلام، نگران وضعیت سلامتی ایشان هستند: «امت اسلامی اهمیت خیلی زیادی برای سلامتی امام خامنه‌ای قائل است. برای ما بسیار مهم است که ایشان مسئولیت‌های خود را ادامه دهد، تا خدماتی را که امت اسلامی نیازمند آن است و اسلام مبین به آن دستور داده است، تقدیم کند.»

شیخ احمد الزین به اهتمام رهبر معظم انقلاب به مسأله‌ی فلسطین اشاره کرد و گفت: «جناب رهبر به مسأله‌ی فلسطین اهمیت می‌دهند، اولاً با انگیزه‌ی اعتقاد اسلامی، زیرا طبق آیات قرآن کریم، ما مسلمانان امت واحده هستیم. مسأله‌ی فلسطین و مسجدالاقصی برای هر مسلمانی در دنیا مهم است، به‌خصوص در جمهوری اسلامی ایران که امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه اعلام کرد که اسرائیل یک غده‌ی سرطانی است که باید برداشته شود. جناب سید خامنه‌ای –که خداوند عمرش را طولانی کند- در همان راه و روشی سیر می‌کنند که امام خمینی حرکت کردند و از مسأله‌ی فلسطین حمایت می کنند.»
 
* رهبری عمیقاً به مسأله «وحدت» و «فلسطین» باور دارند
علامه سید علی فضل‌الله، فرزند مرحوم علامه محمد حسین فضل‌الله نیز پس از عیادت از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان، بر محبت و مودت بزرگی که مسلمانان نسبت به ایشان دارند تأکید کرد: «خیلی از دیدار ایشان خوشحال شدیم و بیش از یک بار این افتخار حاصل شد. طبیعی است که محبت زیادی برای جناب سید علی خامنه‌ای حفظه‌الله وجود دارد. و این محبت از طرف تمام مسلمانان با تمام گوناگونی‌هایی که دارند می‌باشد. قطعاً آنها احساس بیم کرده‌اند بر سلامتی ایشان و در نتیجه بدیهی است که این حساسیت را شاهد باشیم.»

ایشان همچنین پیرامون دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درباره‌ی مسأله‌ی وحدت اسلامی هم گفت: «مسلمانان احساس می‌کنند «وحدت اسلامی» و «فلسطین» از مسائلی است که امام خامنه‌ای از اعماق وجودشان به آن اعتقاد دارند و به روش شعاری برخورد نمی‌کنند، بلکه وارد صحنه شده‌اند. برای همین است که همیشه ایشان را در وحدت اسلامی حاضر دیدیم. همچنان او را حاضر در مقاومت و مقابله با هر دشمن به‌خصوص رژیم صهیونیستی دیدیم. کما این‌که او را دردمند مشکلات مسلمانان و غم‌ها و دغدغه‌هایشان دیدیم. معتقدیم ایشان دغدغه‌ی همه‌ی دنیای اسلام را دارند و به تمام جزئیات توجه دارند. این نقطه‌ی قوتی است که نشان‌دهنده‌ی احساس مسئولیت عمیق ایشان به آن چیزی است که نزد وی به امانت گذاشته شده.

* نگرانی و آرامش علاقه‌مندان عزت اسلام
اما حجت‌الاسلام والمسلمین محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی که از یک‌سو برگزار‌ی همایش بین‌المللی «علمای اسلام در حمایت از مقاومت فلسطین» را برعهده داشته و از سوی دیگر مورد رجوع بسیاری از نخبگان جهان اسلام که با مجمع تقریب مرتبط بوده‌اند و جویای حال رهبر انقلاب شده‌اند بوده است، پس از عیادت از رهبر انقلاب گفت: «طبیعتاً نگرانی‌های گسترده‌ای در جهان اسلام به وجود آمد و تماس‌های بسیاری برای اطلاع از سلامتی حضرت آقا گرفته شد. برخی نگران بودند و حتی منقلب شده بودند. اما وقتی خبر سلامتی ایشان منتشر شد که مشکلی نبوده و یک عمل جراحی ساده بوده، بحمدالله یک حالت آرامشی به وجود آمد. جالب آن بود که برخی که حتی مسلمان هم نبوند، اما دغدغه‌ی عدالت و مستضعفین را داشتند، نگران ایشان بودند. بسیاری عزت جهان اسلام و بلکه عزت جهان مستضعفین را مدیون رهبری ایشان می‌دانند و دوست دارند که این محوریت در جهان اسلام، همچنان پراقتدار باشد.»