• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1370/06/25

پیام به چهارمین مجمع بزرگ فرماندهان و مسئولان دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا طی پیامی که صبح امروز در مجمع بزرگ فرماندهان و مسئولان نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرائت شد بر لزوم حفظ سپاه از آفت های طبیعی، رعایت انضباط نظامی، نظم و آموزش و سلسله مراتب و همچنین رواج روز افزون روح برادری، تفقد از زیردستان و ارزشهای معنوی تأکید کردند. متن این پیام که توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرائت شد به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

اجتماع‌ شما برادران‌ عزیز برای‌ این‌جانب‌ فرصتی ‌است‌ تا بار دیگر تکریم‌ صمیمانه‌ی‌ خود را نثار بازوان‌ کارآمد و دستان‌ سخاوتمند و مردان‌ دریادلی‌ کنم‌ که‌ در عرصه‌ی‌ امتحان‌ بزرگ‌ الهی‌ با جهاد مخلصانه‌ در راه‌ خدا و بذل‌ همه‌ی‌ سرمایه‌های‌ ارزشمند انسانی‌، یادگاری‌ جاودانه‌ به‌ جای ‌نهادند، از مرگ‌ نهراسیدند و سختیهای‌ میدان‌ نبرد را به‌ جان‌ خریدند و از بوته‌ی‌ آزمایش‌ سرافراز به‌ در آمدند. برخی‌ در این‌ قله‌ی‌ شکوه‌ انسانی‌ جان‌ دادند و خلعت‌ فاخر شهادت‌ پوشیدند و برخی‌ همچنان‌ در وادی‌ خدمت‌ به‌ انتظار ایستاده‌اند تا وظیفه‌ی‌ الهی‌، آنان‌ را به‌ کجا فرا خواند و تکلیف‌ اسلامی‌ از آنان‌ چه‌ بخواهد. درود خدا و اولیایش‌ بر این‌ بندگان‌ صابر و صالح‌ باد.

سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در سایه‌ی‌ روحیه‌ی‌ انقلابی‌ و معنویتی‌ که‌ ازسرچشمه‌ی‌ جوشان‌ دل‌ منور و روح‌ مصفای‌ آن‌ امام‌ عارفان‌ و قدوه‌ی‌ صالحان ‌پیوسته‌ می‌جوشید و بیش‌ از همه‌ جوانان‌ رزمنده‌ و خالص‌ سپاه‌ و بسیج‌ را سیراب‌ می‌کرد، توانست‌ نقش‌ تعیین‌کننده‌یی‌ را در دفع‌ حمله‌ی‌ ایادی‌ استکبار به‌جمهوری‌ اسلامی‌ ایفا کند و در کنار ارتش‌ و با بکارگیری‌ بسیج‌ مردمی‌، درس‌تلخی‌ به‌ دشمنان‌ اسلام‌ بدهد و حفظ و استمرار نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را تضمین ‌کند. این‌ حجتی‌ بر ملت‌ ما و خود نیروهای‌ مسلح‌ و همه‌ی‌ دست‌اندرکاران‌ کشور نیز بود که‌ نقش‌ توکل‌ به‌ خدا و اتکاء به‌ روحیه‌ی‌ انقلابی‌ و شجاعت‌ در میدان‌ عمل‌ را به‌ آنان‌ نشان‌ داد و وسوسه‌ی‌ گرایش‌ به‌ بیگانگان‌ و استمداد ازنااهلان‌ را از دل‌ آنان‌ زایل‌ ساخت‌ و بحمدالله‌ جمهوری‌ اسلامی‌ با تکیه‌ برعناصر خودی‌ و بالیده‌ در دامان‌ انقلاب‌ و به حول‌ و قوه‌ی‌ الهی‌ در عرصه‌های ‌مختلف‌ به‌ پیروزیهای‌ بزرگی‌ دست‌ یافته‌ است‌.

اکنون‌ که‌ سپاه‌ پاسداران‌ پس ‌از درخشش‌ در آزمایش‌ جنگ‌ تحمیلی‌ با تعیین‌ حدود دقیق‌ وظایف‌ و سازماندهی ‌پنج‌ نیرو در مسؤولیتهای‌ مشخص‌ خود و تدابیر مربوط به‌ مراتب‌ و انضباط و آموزش ‌و تجهیزات‌، مرحله‌ی‌ تکامل‌ دیگری‌ را گذرانده‌ و به‌ آزمایش‌ دیگری‌ سرافراز گردیده‌، اینجانب‌ لازم‌ می‌دانم‌ به‌ همگی‌ شما زبدگان‌ سپاه‌ و فرماندهان‌ ومسؤولین‌ دفاتر نمایندگی‌ یادآوری‌ کنم‌ که‌: برجستگی‌ سپاه‌، در همراهی‌"سلحشوری‌ نظامی‌" با "خلوص‌ معنوی‌" بوده‌ و همه‌ی‌ موفقیتها از هماهنگی‌ این‌ دو ناشی‌ شده‌ است‌. و این‌ دو عنصر اصلی‌ که‌ صفت‌ مجاهدان‌ جلیل‌القدر صدر اسلام‌ و پایه‌گذاران‌ افتخارات‌ تاریخی‌ اسلامی‌ است‌، همواره‌ باید در سپاه‌ پاسداران‌ حفظ شود و هرگز گرایش‌ به‌ جلوه‌های‌ بی‌قدر مادی‌ و روح‌ آسایش‌ طلبی‌ و کامجویی‌ نباید در این‌ ستون‌ شامخ‌ و استوار نظام‌ اسلامی‌ خلل‌ ایجاد کند.

مردان‌ خدا،آنان‌ که‌ بنای‌ عظمت‌ ملت‌ اسلام‌ را پی‌ افکندند و یاد و آثار وجود بابرکت‌ خود را جاودان‌ ساختند، بزرگتر از آن‌ بودند که‌ کامرانیهای‌ حقیر مادی‌ بتواند چشم‌ و دل‌ روشن‌ آنان‌ را به‌ خود کشیده‌، از هدفهای‌ والا غافل‌ سازد.

تذکرمشفقانه‌ی‌ این‌جانب‌ به‌ شما عزیزان‌ که‌ می‌دانم‌ شما خود با همه‌ی‌ دل‌آگاه‌، آن‌ را در می‌یابید آن‌ است‌ که‌ تا حرکت‌ در خط اسلام‌ ناب‌ محمدی ‌صلی‌الله‌علیه‌واله‌ هست‌، دشمن‌ کمین ‌گرفته‌ و دست ‌کین ‌گشاده‌، نیز هست‌،و توطئه‌ و خیانت‌ و مفسده ‌انگیزی‌ نسبت‌ به‌ نظام‌ مقدس‌ اسلامی‌ نیز هست‌، و تا این‌ تهدیدها هست‌، حضور فداییان‌ انقلاب‌ و فرزندان‌ صمیمی‌ و بازوان‌ قدرتمند آن‌ نیز ضرورتی‌ حیاتی‌ است‌. شما با این‌ بینش‌ و دریافت‌ است‌ که‌ باید سپاه ‌را سازماندهی‌ و فرماندهی‌ کنید و آن‌ را منضبط و آموزش‌ دیده‌ و روشن‌بین‌ و کارآمد سازید.

در سپاه‌ باید با تخلف‌ از هر نوع‌ آن‌ برخورد شود و این‌ سازمان‌انقلابی،‌ از همه‌ی‌ آفتهای‌ طبیعی‌ دور تا‌ صیانت‌ گردد. در سپاه‌ باید انضباط نظامی‌ از ایمان‌ و عقیده‌ سرچشمه‌ گیرد و نظم‌ و آموزش‌ و رعایت‌ مراتب‌، به‌عنوان‌ وظیفه‌یی‌ دینی‌ رعایت‌ شود و درعین‌حال‌ روح‌ برادری‌ و تفقد از زیردست ‌و ارزش گذاری‌ براساس‌ ارزشهای‌ معنوی‌ رواج‌ روز افزون‌ داشته‌ باشد. عناصر سپاه ‌باید به‌ اقتضای‌ وظیفه‌یی‌ که‌ برای‌ آنان‌ تعریف‌ شده‌ دارای‌ درک‌ و تشخیص‌ و شم‌ سیاسی‌ بار آیند و درعین‌حال‌ از هرگونه‌ ورود در دسته‌بندیهای‌ سیاسی‌ که‌ برای‌ هر سازمان‌ نظامی‌، سم‌ مهلک‌ است‌ ، بشدت‌ پرهیز کنند. فرماندهان‌ باید درهمه‌ی‌ رفتارهای‌ شایسته‌، سرمشق‌ دیگران‌ باشند و نظامیگری‌ و پرهیزگاری‌ و ضابطه‌گرایی‌ را در عمل‌ به‌ دیگران‌ بیاموزند.

رقابتهای‌ منفی‌ میان‌ افراد و بخشهای‌ گوناگون‌ و میدان‌ دادن‌ به‌ شایعه‌ها و سوءظنها بیماری‌ خطرناکی‌ است ‌که‌ باید هرگز به‌ کالبد جوان‌ و نیرومند سپاه‌، راه‌ نیابد و فضای‌ معطری‌ را که‌ هدفهای‌ الهی‌ و انگیزه‌ی‌ جهاد پدید می‌آورد، آلوده‌ نسازد.

تجمل‌ و رفاه‌ زدگی‌ و عشرت‌طلبی‌ که‌ بحمدالله‌ ساحت‌ سپاه‌ از آن‌ دور است‌ به‌ هیچ ‌بهانه‌ در این‌ مجموعه‌ی‌ پاک نهاد، نباید نفوذ کند و وسوسه‌ها نباید عزم‌ شما مردان‌ حق‌طلب‌ را متزلزل‌ سازد. شما خود و خانواده‌های‌ فداکارتان‌ شایستگی‌ آن ‌را دارید که‌ الگوی‌ همه‌ی‌ انسانهای‌ خدوم‌ و سربلند باشید، و باید این‌ شایستگی‌ را حفظ کنید.

بی‌شک‌ جلوه‌های‌ بی‌ارزش‌ و زرق‌ و برقها نخواهد توانست ‌گردن‌ سرافراز مردان‌ خدا را در چنبر کمند خود بگیرد و ارزشهای‌ بدلی‌ و دروغین ‌را به‌ جای‌ اصالتها بنشاند.توصیه‌ی‌ اینجانب‌ این‌ است‌ که‌ نسبت‌ به‌ وضعیت‌اخلاقی‌ و تربیتی‌ همه‌ی‌ افراد و نیز خانواده‌های‌ فداکار آنان‌، همت‌ گماشته‌ شود و از روشهای‌ کارآمد هنری‌ در این‌ مورد استفاده‌ شود. در مجموعه‌ی‌ عظیم ‌سپاه‌، استعدادهای‌ درخشان‌ در جنبه‌های‌ گوناگون‌ هست‌ که‌ باید شناسایی‌ و پرورش‌ داده‌ شود و این‌ گنجینه‌ای‌ انسانی‌ در راه‌ هدفهای‌ والای‌ انقلاب‌ به ‌کار افتد.

همکاری‌ و روابط صمیمانه‌ با ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ وظیفه‌ی‌ همیشگی‌ سپاه‌ و توصیه‌ی‌ مستمر امام‌ راحل‌"قدس‌سره‌" است‌ که‌ باید لحظه‌یی‌ به ‌فراموشی‌ سپرده‌ نشود و این‌ دو بازوی‌ کارآمد که‌ هر یک‌ با وظیفه‌ی‌ مشخصی‌ در کنار آن‌ دیگری‌، مسؤولیت‌ دفاع‌ از انقلاب‌ و کشور را دارند، باید هماهنگ‌ حرکت‌ کنند. دشمن‌ هنوز هم‌ می‌کوشد شایعه‌ی‌ ادغام‌ ارتش‌ و سپاه‌ را هرجا و هرگونه‌ بتواند، بپراکند و در هر موقعیتی‌ به‌ روحیه‌ی‌ یکی‌ از این‌ دو سازمان‌نظامی‌ خدوم‌، ضربه‌ بزند. لازم‌ است‌ همه‌، بخصوص‌ فرماندهان‌، تأثیرات‌ سوء این‌ غرضورزی‌ خصمانه‌ را خنثی‌ کنند.

بسیج‌ مردمی‌، پشتوانه‌ی‌ عظیم‌ و بابرکتی ‌است‌ که‌ ارزش‌ بی‌بدیل‌ خود را در میدانهای‌ گوناگون‌ به‌ اثبات‌ رسانده‌ است‌.به‌ این‌ ذخیره‌ی‌ الهی‌ باید به‌ چشم‌ تکریم‌ بنگرید و آن‌ را در عرصه‌ی‌سازماندهی‌ و آموزش‌ و انضباط، روز به ‌روز به‌ پیش‌ برید.

بی‌شک‌ تا این‌ کوششهای‌ مخلصانه‌ و این‌ هشیاری‌ و کارایی‌ در شما هست‌ و تا هنگامی‌ که‌ به‌این‌ وظایف‌ مهم‌ اهمیت‌ داده‌ می‌شود، دشمن‌ در عرصه‌ی‌ نظامی‌ هیچ‌ طرفی ‌نخواهد بست‌ و نقشه‌های‌ خباثت‌آلود و خائنانه‌ نقش‌ بر آب‌ خواهد شد.

علو درجات‌ امام‌ بزرگوار رضوان‌الله‌علیه‌ و شادی‌ روح‌ شهدای‌ عزیز و شفا و اجربرای‌ جانبازان‌ و آزادی‌ و سلامتی‌ برای‌ اسرا و مفقودین‌ و توفیق‌ کامل‌ برای ‌آزادگان‌ و همه‌ی‌ شما برادران‌ را از خداوند متعال‌ مسألت‌ می‌کنم‌.

والسلام‌علیکم‌ و رحمة‌الله‌

سید علی‌ خامنه‌ای‌

بیست‌وپنجم‌ شهریور ماه‌یکهزاروسیصدوهفتاد