• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1392/06/18

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش‌ازظهر امروز (دوشنبه ۱۳۹۲/۶/۱۸) در دیدار ائمه‌ی جمعه‌ی سراسر کشور، نماز جمعه را یک شبکه‌ی مهم و ارزشمند دینی، مردمی و حکومتی دانستند و با تأکید بر لزوم وجود نگاه جامع و کلان در مسائل کشور، جهان و منطقه گفتند: دولت، مسئولان، سیاسیون، دیپلمات‌ها و مردم باید تحرکات و رفتارهای پیچیده و ظاهرسازی‌های حقوق بشری غرب و امریکا را با نگاه واقع‌بینانه و در چهارچوب رویارویی عمیق و مبنایی غرب با  اسلام تحلیل کنند، زیرا در غیر این صورت، در تمایز میان تاکتیک‌ها و راهبردهای طرف مقابل و حتی شناخت دشمن دچار اشتباه خواهیم شد.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین چرایی اهمیت نگاه کلان و واقع‌بینانه به مسائل کشور و جهان، به رویارویی مبنایی غرب با اسلام در طول چند قرن اخیر و نقش پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نقطه‌ی عطف این رویارویی اشاره کردند و افزودند: غرب، در دوران استعمار، سیطره و سلطه‌ی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را بر شرق، ازجمله دنیای اسلام گسترش داد و به‌واسطه‌ی پیشرفت‌های علمی و فناوری، این‌گونه القاء کرد که الگو و مرکزیت همه‌ی محاسبات، دنیای غرب است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: آنها حتی محاسبات جغرافیایی را بر مبنای اصالت و برتری دنیای غرب تغییر دادند و اصطلاحات نادرستی همچون خاور نزدیک، خاورمیانه و خاور دور را به‌وجود آوردند.

ایشان با اشاره به حاکمیت مطلق و ارباب‌مآبانه‌ی غرب به‌واسطه‌ی دوران استعمار، خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی که همه‌ی کشورهای منطقه -از جمله ایران- تحت تأثیر استیلای غرب و دنیای مادی بود، انقلاب اسلامی ایران بر مبنای استقلال مطلق و پایبندی به اسلام و مبانی قرآنی به پیروزی رسید و ضربه‌ی سختی به بنای تاریخی غربی‌ها وارد آمد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیرات انقلاب اسلامی ایران در منطقه و دنیای اسلام و هویت اسلامی و دینی که این انقلاب به ملت‌ها داد، افزودند: گسترش تدریجی تفکر و هویت انقلاب اسلامی ایران، غربی‌ها را به‌شدت نگران کرد و آنها همزمان با عمق‌یافتن تفکر اسلامی، برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های خود را نیز پیچیده‌تر و عمیق‌تر کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اکنون شرایط منطقه و دنیای اسلام به‌گونه‌ای است که غربی‌ها تصور می‌کنند از هماوردی با تفکر انقلاب اسلامی عقب مانده‌اند و بر همین اساس، تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا این عقب‌ماندگی را جبران کنند.

ایشان افزودند: در چنین شرایطی حرکت بیداری اسلامی نیز در منطقه آغاز شد و غربی‌ها که خود را عقب‌مانده از حرکت تفکر انقلاب اسلامی می‌دیدند، با سراسیمگی برای مقابله با بیداری اسلامی و اسلام سیاسی وارد میدان شدند.

ایشان با تأکید بر این که حوادث منطقه را باید با چنین نگاهی تحلیل کرد، گفتند: دولت و مسئولان و سیاسیون و دیپلمات‌ها و آحاد مردم باید دارای نگاه جامع و صحیحی باشند، زیرا در غیر این صورت، واقعیات را نخواهیم دید و علاوه بر آن که سرمان کلاه خواهد رفت، ضربه هم خواهیم خورد.

رهبر انقلاب، جمهوری اسلامی ایران را یک «فتح‌الفتوح» در عرصه‌ی رویارویی دنیای مادی با اسلام دانستند و افزودند: این فتح‌الفتوح همچنان با قدرت و استحکام وجود دارد و انسجام داخلیِ بیش از پیش و پایبندی بیشتر دستگاه‌ها به ارزش‌ها و اصول، قطعاً این اقتدار و فتح‌الفتوح را آسیب‌ناپذیرتر خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: باید در مقابل دنیای غرب، مقتدر بود، زیرا آنها نشان داده‌اند که به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند و برخلاف ادعاهای حقوق بشری و ظاهرسازی‌هایشان، کشته‌شدن میلیون‌ها انسان نیز وجدان آنها را متأثر نخواهد کرد.

ایشان دروغگویی و ظاهرسازی را از خصلت‌های سیاستمداران غربی برشمردند و افزودند: باطن قضیه آن است که غربی‌ها از کشتار هیروشیما، از کشتار میلیون‌ها انسان در جنگ‌های جهانی اول و دوم، و از کشتار مردم بیگناه پاکستان، افغانستان و عراق، احساس ناراحتی نمی‌کنند و در آینده هم هرجا که منافعشان اقتضا کند، از کشتار انسان‌ها اِبائی نخواهند داشت. بنابراین باید اقتدار درونی خود را در عرصه‌های گوناگون سیاسی، حکومتی، معیشتی و مردمی افزایش دهیم.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، نماز جمعه را یک شبکه‌ی ارزشمند دینی، مردمی و حکومتی دانستند و گفتند: نماز جمعه ترکیبی از بیان حقایق معنوی و اسلامی، حضور غیر دستوری مردم در این صحنه و مرتبط با حکومت اسلامی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص مرتبط‌بودن نماز جمعه با حکومت تأکید کردند: بر خلاف تصور برخی افراد، حکومت فقط وظیفه‌ی تأمین رفاه و آزادی و استقلال سیاسی مردم را ندارد، بلکه حکومت در قبال دین و اعتقادات مردم نیز وظیفه دارد.
ایشان خاطرنشان کردند: این شبکه‌ی مهم، در عین حالی که مردمی، اسلامی، حکومتی و سیاسی است، اما داخل در جناح‌بندی‌های گوناگون مردم و جناح‌های سیاسی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نماز جمعه نسبت به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی نیز وظیفه دارد و نماز جمعه باید به ارزش‌های اسلامی پایبندیِ مبتنی بر مبانی فکری و عقلی داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین ائمه‌ی جمعه را به بیان خطبه‌های کوتاه و در عین حال پرمغز و همراه با موعظه، سفارش کردند و گفتند: سعی شود خطبه‌های نماز جمعه، دربردارنده‌ی نیازها و پاسخ‌دهنده‌ی سؤالات و گره‌های ذهنی مخاطبان به‌ویژه نسل جوان در زمینه‌های اعتقادی، عملی و سیاسی باشد.

ایشان با تأکید بر این که باید برآیند خطبه‌های نمازجمعه، امیدآفرین و مستحکم‌کننده‌ی رابطه‌ی مردم با نظام اسلامی باشد، ائمه‌ی جمعه را به ارتباط هرچه بیشتر با مردم و حضور در مجامع جوانان، دانشجویان و طلاب و شنیدن صحبت‌های آنان توصیه کردند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: یکی از مسائلی که باید در خطبه‌های نماز جمعه مورد توجه جدی قرار گیرد، موضوع سبک زندگی و بحث‌های کاملاً مستند و زنده در این خصوص است.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الإسلام‌والمسلمین تقوی -رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه‌ی سراسر کشور- با اشاره به برگزاری بیست‌ودومین گردهمایی ائمه‌ی جمعه گفت: در حال حاضر در ۷۵۰ نقطه از کشور به صورت هفتگی نماز جمعه برگزار می‌شود.

وی تلاش برای تقویت وحدت در کشور، تبیین سیاست‌های نظام در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای آحاد جامعه، کمک به گسترش دین و معنویت، ارتباط چهره به چهره با مردم و کمک به مسئولان اجرایی در نقاط مختلف کشور را از برنامه‌های ائمه‌ی جمعه‌ی سراسر کشور بیان کرد.