• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1391/09/23
منیر شفیق، اندیشمند و مبارز سرشناس فلسطینی:

جنگ غزه نشانه شکست طرح سازش است

منیر شفیق، اندیشمند و مبارز سرشناس فلسطینی یکی از مدعوین اجلاس جهانی «اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی» بود که در محضر رهبر انقلاب اسلامی نیز به ایراد سخن پرداخت. نظر او را درباره‌ی اثرات جنگ هشت‌روزه‌ی غزه و وضعیت رژیم صهیونیستی جویا شدیم.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif پوسیده از درون!
رژیم صهیونیستی وارد مرحله‌ی عقب‌نشینی و سقوط شده است و این پدیده روزبه‌روز بیشتر خود را نشان می‌دهد. این رژیم دیگر نمی‌تواند جلوی سقوطش را بگیرد و خود را حفظ کند. فساد داخلی رژیم صهیونیستی آن را از درون پوسانیده و به همین خاطر این رژیم دیگر نمی‌تواند همانند گذشته بجنگد و به اشغالگری خود ادامه دهد.

این سومین شکست رژیم صهیونیستی در شش سال گذشته بوده است. اولین شکست آن در سال ۲۰۰۶ میلادی به دست مقاومت به رهبری حزب‌الله لبنان و سپس شکست در ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به دست مقاومت به رهبری حماس بود که البته جنبش جهاد هم در این جنگ به صورت فعال شرکت داشت. پس از آن نیز در همین جنگ هشت‌روزه بود. در این جنگ گمان صهیونیست‌ها این بود که می‌توانند به‌راحتی ضربه‌ی خود را با ترور احمد الجعبری وارد کنند و نهایتاً این کار با واکنش مقاومت و شلیک یک یا دو موشک تمام خواهد شد. لذا جنگ را شروع کردند، اما ناگهان با تصمیم حماس و جنبش جهاد مواجه شدند و این عملیات به یک جنگ هشت‌روزه انجامید.
معادله‌ی میان ما و دشمن تغییر کرده و حتی آمریکا هم نتوانست رژیم صهیونیستی را نجات بدهد. این سومین شکست رژیم صهیونیستی در شش سال گذشته بوده است. این‌ها نشان‌دهنده‌ی ضعف رژیم صهیونیستی است که متفاوت با ظاهری است که از خود به نمایش می‌گذارد.

در این جنگ اخیر، دشمن اسرائیلی شکست خورد و خوار شد، زیرا هنگامی که پیشنهاد آتش‌بس شش‌روزه را مطرح کرد، مقاومت نپذیرفت و شروط خود را مطرح کرد. رژیم اسرائیل نهایتاً مجبور به پذیرش شروط مقاومت شد. این شرایط موجب خواری رژیم غاصب اسرائیل شد و این‌ها نشان‌دهنده‌ی ضعف رژیم صهیونیستی است که متفاوت با ظاهری است که از خود به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل اوضاع این رژیم روز‌به‌روز بدتر شده و نمی‌تواند جلوی این وخامت را بگیرد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif نشانه‌ی شکست طرح سازش
در این جنگ هشت‌روزه حتی آمریکا هم نتوانست رژیم صهیونیستی را نجات بدهد. مثلاً در جنگ ۱۹۷۳ میلادی، ارتش مصر به یک پیروزی بزرگ در کانال سوئز دست یافت و توانست از کانال سوئز عبور کند. ارتش مصر می‌خواست تمام سرزمین‌های مصر را آزاد کند که آمریکا با ایجاد سپر هوایی به کمک رژیم اسرائیل آمد. این‌بار اما آمریکایی‌ها نتوانستند پل هوایی ایجاد کنند. فقط هیلاری کلینتون بود که برای کمک به آن‌ها آمد که او هم شکست خورد و در برابر شرایط مقاومت تسلیم شد و این یک تحول بزرگ علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا به شمار می‌آید.

اوضاع فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی خوب است، زیرا معادله‌ی میان ما و دشمن تغییر کرده و اوضاع غزه اوضاع پیروزی است. در کرانه‌ی باختری نیز سیاست سازش با آمریکا به‌شدت شکست خورده است. به نظر من اوضاع کرانه‌ی باختری بدتر هم خواهد ‌شد تا این‌که پیمان امنیتی لغو شود و فتح و حماس برای آغاز انتفاضه علیه اشغالگری و شهرسازی هم‌پیمان شوند.

مسأله‌ی فلسطین گام‌به‌گام با مسأله‌ی بیداری اسلامی پیش می‌رود. همچنین پیشرفت‌های فلسطین در جنگ و مبارزه موجب پیشرفت بیداری اسلامی است. بنابراین ارتباط محکمی میان بیداری اسلامی و فلسطین وجود دارد، زیرا مسأله‌ی فلسطین فقط مسأله‌ی اختلاف میان فلسطین و رژیم صهیونیستی نیست، بلکه یک مسأله‌ی جهانی است و به همین دلیل تمام استکبار جهانی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.