• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1391/06/10
ضرورت استفاده از ظرفیت اتحادیه‌ی عرب و جنبش عدم تعهد

دیدار نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار آقای نوری مالکی نخست‌وزیر عراق و هیأت همراه، با اشاره به مسائل منطقه و از جمله اوضاع سوریه و بحرین تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد و عراق به عنوان رئیس اتحادیه‌ی عرب می‌توانند از ظرفیت این نهادها برای تأثیرگذاری جدی و صحیح در مسائل منطقه‌ای استفاده و نقش ایفاء کنند.
ایشان افزودند:‌ جنبش غیر متعهدها باید با ورود سیاسی در موضوع سوریه، ابتکار عمل را به دست گیرد و به وضعیت کنونی پایان دهد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان برای القای جنگ شیعه و سنی در سوریه خاطرنشان کردند: واقعیت قضایای سوریه یک جنگ نیابتی با دولت سوریه از طرف برخی دولت‌ها به سردمداری امریکا و برخی قدرت‌های دیگر و با هدف تأمین منافع رژیم صهیونیستی و ضربه زدن به مقاومت در منطقه است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در این میان، مردم سوریه وجه‌المصالحه و قربانی این توطئه شده‌اند که این وضعیت باید هرچه زودتر متوقف شود.
ایشان همچنین با اشاره به مسائل عراق تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و اقتدار عراق را به نفع خود می‌داند و معتقد است که روابط دو کشور می‌تواند یک الگو و نمونه در منطقه باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از همکاری و اتحاد گروه‌های داخلی عراق افزودند: کشورهای منطقه و همچنین همه‌ی گروه‌ها و جریان‌های داخل عراق باید بدانند که امریکایی‌ها شریک قابل اطمینانی نیستند و هر زمانی که لازم بدانند، قطعاً تمام قول و قرارهای خود را زیر پا خواهند گذاشت و خیانت خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: تنها دولتی که امریکا برای آن شریک قابل اطمینانی است، رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی است.

آقای نوری مالکی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار، ضمن بیان توضیحاتی از وضعیت داخلی عراق گفت: به لطف خداوند، عراق توانسته است از بسیاری مشکلات عبور کند و در مسیر بازسازی و پیشرفت قرار گیرد و در این مسیر احتیاج به تجربیات جمهوری اسلامی ایران دارد.
وی با اظهار نگرانی شدید از وضعیت سوریه و دخالت‌های بیگانگان و گسترش القاعده و جریان‌های تندرو در این کشور و تأثیر آن در کشور همسایه سوریه گفت: جنبش عدم تعهد باید ابتکار عمل را در حل مسئله‌ی سوریه به دست بگیرد.