• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/08/08

دیدار استادان و فرزانگان علمی و دانشگاهی

استادان و فرزانگان علمی و دانشگاهی، عصر امروز در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدگاههای خود را در مورد مسائل مختلف کشور و موضوعات علمی پژوهشی و دانشگاهی، با ایشان در میان گذاشتند.
در این دیدار دکتر سلیمی استاد دانشگاه امیرکبیر به تشریح موانع جنبش نرم افزاری در ایران پرداخت و با انتقاد از نگاه سیاسی احزاب و گروهها به مسائل علمی و فرهنگی گفت: رشد و پیشرفت کشور تنها با تکیه بر نظریه پردازی و تولید فکر و ایده امکان پذیر است.
دکتر شهرام علمداری استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزایش امکانات، سازماندهی صحیح مراکز بهداشتی و درمانی و تربیت نیروهای حرفه ای را موجب خدمت رسانی بهتر به مردم در فوریت های پزشکی خواند.
دکتر طیبی رهنی رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشور پیشنهاد کرد بودجه خاصی به آموزش و پژوهش صنعت هوا - فضا در دانشگاهها اختصاص یابد.
دکتر مهدی کوچک زاده استاد دانشگاه تربیت مدرس بر لزوم تقدم ملاکهای اسلامی و انقلابی بر دیگر معیارها در تصمیم گیری مسؤولان ومدیران کشور تأکید کرد.
دکتر افجه ای استاد دانشگاه علامه طباطبایی توجه رسانه ها به نقش دانشگاهها در فرهنگ عمومی - تعامل بیشتر مسؤولان با نخبگان و توجه بیشتر دستگاهها به دیدگاههای کارشناسان را خواستار شد.
دکتر محمدنژاد استاد دانشگاه شاهد، با اشاره به مسؤولیت سنگین دانشگاهیان در تعالی فرهنگیِ دانشگاه و جامعه، خواستار ساماندهی نیروهای بالنده و متعهد دانشگاهها برای تحقق این هدف شد.
دکتر شفازند استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، با اشاره به تلاش قدرتها برای کنترل چرخه اطلاعات در درون جامعه بین المللی، توجه بیشتر به اطلاعات و فناوری ارتباطات را زمینه ساز ایفای نقش شایسته ایران اسلامی در آینده جهان ارزیابی کرد.
دکتر محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران با نقد الگوهای اقتصادی غربی گفت: بموازات تولید ثروت و افزایش رشد اقتصادی عدالت اجتماعی باید مورد توجه کامل مسؤولان و برنامه ریزان اقتصادی - سیاسی قرار داشته باشد.
دکتر اعظم گیوری استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، با انتقاد از مدرک گرایی و برخورد شکلی با مقوله پژوهش در دانشگاهها خواستار هزینه شدن صحیح بودجه های تحقیقاتی مراکز آموزش عالی شد.
و دکتر کریم زارع، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی رشد علمی کشور را ناکافی خواند و گفت: با وجود پیشرفتهای بعمل آمده، جایگاه کنونی علمی کشور باید کاملاً ارتقاء یابد.
پس از سخنان جمعی از استادان دانشگاهها، رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با فرزانگان و نخبگان علمی و دانشگاهی، رشد علمی و تحقیقاتی ایران را بویژه در سالهای اخیر، خوب برشمردند و تأکید کردند: پیشرفتهای علمی - پژوهشی کشور را باید با دیدی مثبت و واقعگرا ارزیابی کرد و با تلاش و همت بیشتر، راه دسترسی به جایگاه شایسته علمی ایران را ادامه داد.
حضرت آیت الله خامنه ای تولید علم و نوآوریهای علمی را هدف اصلی ایجاد جنبش نرم افزاری خواندند و افزودند: در علم و تحقیق به ترجمه و فراگیری اکتفا نکنید و در مراکز علمی، تولید دانش را هدف اساسی خود قرار دهید.
ایشان تلاش دارندگان دانش جهانی را برای انحصاری کردن علوم و فنون پیشرفته، یادآوری کردند و افزودند: باید ایران را از محاصره ای که کشورهای جهان سوم در آن گرفتار آمده اند خارج کنیم و خود را به کاروان پیشرفت علم و دانش برسانیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از تأکید استادان و دانشجویان بر لزوم ایجاد جنبش نرم افزاری افزودند: این جلوه های امیدوار کننده نشان می دهد که برخلاف تلاشهای بیگانگان برای القاء حس ناتوانی در ملت ایران، احساس "توانایی، اعتماد به نفس و اتکای به خود" در ملت ایران در حال شکل گیری و تعمیق است.
ایشان نقش مدیریت را در تحقق اهداف علمی کشور، بسیار تعیین کننده خواندند و افزودند: زمینه سازی و اداره شایسته روند شکوفایی علمی کشور، وظیفه مهمی است که بر عهده شورایعالی انقلاب فرهنگی وزارتخانه های »علوم تحقیقات و فناوری - بهداشت درمان و آموزش پزشکی - آموزش و پرورش« و مدیران دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی قرار دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئله تولید علم را شامل همه علوم از جمله علوم انسانی دانستند و افزودند: برخلاف انتظار، در مورد تولید نظریه و نوآوری علمی در علوم انسانی، حرکت مناسبی در کشور صورت نگرفته است.
ایشان با انتقاد از برخورد منفعل با نظریه های غربی در مورد اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی وعلوم سیاسی خاطرنشان کردند: مفاهیم و مبانی اساسی حقوق، سیاست، اقتصاد و سایر علوم انسانی در اسلام وجود دارد و استادان متعهد دانشگاهها و علمای حوزه ها می توانند با نظریه پردازی و نوآوری علمی در این عرصه ها، به حرکت عمومی کشور کمک کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین پیگیری کامل مسائلی را که استادان دانشگاهها بیان کردند مورد تأکید قرار دادند.
در پایان این دیدار نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد. سپس استادان دانشگاهها روزه خود را به همراه رهبر معظم انقلاب افطار کردند.