• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/04/07

دیدار جمعی از قضات و مسئولان قوه قضائیه با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس، جمعی از قضات، مسئولان قوه‌ی قضائیه و خانواده‌های شهیدان معظم حادثه‌ی هفتم تیر، با قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه‌ی مسئولان دستگاه قضائی تأکید کردند: دستگاه قضائی باید با رعایت ضوابط و مقررات، جلب روزافزون اعتماد مردم و اطلاع‌رسانی به افکار عمومی، انجام وظایف بسیار مهم خود را در تحقق عدالت و حفظ و تأمین حقوق و امنیت مردم، با قاطعیت و قدرت ادامه دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اعتماد مردم به دستگاه قضائی را به‌موازات اقتدار قوه‌ی قضائیه، امری ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند: دلگرم بودن ملت به رعایت عدالت در کلیه‌ی مراکز قضائی و در سرتاسر کشور بسیار مهم است، بنابراین حتی از یک تخلف قضائی نیز نباید چشم‌پوشی کرد.
ایشان ادامه‌ی اقدامات انجام‌شده در قوه‌ی قضائیه را موجب جلب اعتماد مردم دانستند و خاطرنشان کردند: حفظ و رعایت قانون به تقویت دستگاه قضائی منوط است و کسانی که اقتدار قوه‌ی قضائیه را آماج حملات خود قرار می‌دهند، بدانند که این کار به بی‌قانونی، هرج و مرج و تضییع حقوق مردم به‌ویژه قشرهای ضعیف منجر می‌شود.
ایشان طبیعت قضاوت را منجر به نارضایتی طبیعی یکی از طرفین دعوا خواندند و با اشاره به انگیزه‌های سیاسی و موذیانه‌ی برخی عناصر در تشدید نارضایتی از دستگاه قضائی افزودند: باید با اطلاع‌رسانی به افکار عمومی، ابهامات را رفع و زمینه‌های سوءاستفاده دشمن را از بین برد و بدون ملاحظه‌ی جوسازی‌ها، حرکت به سوی تحقق قضای عادلانه‌ی اسلامی را ادامه داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله شاهرودی -رئیس قوه‌ی قضائیه- را شخصیت جامع علمی، فکری و عملی خواندند و با اشاره به نیاز اساسی قوه‌ی قضائیه به یک طرح کلی برای ایجاد یک دستگاه قضائی صددرصد اسلامی و عادلانه و منطبق با پیشرفت‌های فنی و علمی جهان خاطرنشان کردند: کار قضائی، کار تخصصی محض است و برای تهیه‌ی طرح کلی دستگاه قضائی باید از بهترین، هوشمندترین و جامع‌ترین متخصصان مسائل فقهی، حقوقی و اجتماعی در حوزه و دانشگاه بهره گرفت.
ایشان برخورداری مردم از امنیت قضائی را در هنگام مراجعه به دستگاه قضا، بسیار مهم خواندند و افزودند: اگر امنیت قضائی وجود داشته باشد، امنیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به وجود می‌آید، بنابراین باید مسئولان دستگاه قضائی با ایجاد سازوکار مناسب، به طور دائم مراقب باشند تا در میان انبوه قضات پاکدامن، شریف و دانا، برخی عناصر سست‌عنصر در امنیت قضائی مردم خللی ایجاد نکنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش دشمنان برای بر هم زدن امنیت اجتماعی و مدنی مردم ایران تصریح کردند: دشمن به‌موازات فعالیت‌های اخلال‌گرانه‌ی سیاسی و فرهنگی، در تلاش است آرامش و همبستگی و امنیت جامعه را بر هم بزند تا هیچ‌کس در مورد مال و خانواده و جوان خود تضمینی نداشته باشد و نتواند با اطمینان خاطر اهداف خود را دنبال کند.
ایشان در همین زمینه افزودند: در اول انقلاب نیز دشمنان مردم به بهانه‌ی دروغین نبودن آزادی، عیناً همین نقشه را دنبال می‌کردند که البته ناکام ماندند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: امروز نیز دشمنان به بهانه‌ی دروغ «مطالبه آزادی‌های مدنی»، امنیت مدنی و اجتماعی مردم را هدف گرفته‌اند، اما باز هم در مقابل اراده، ایمان و ایستادگی ملت، کاری از پیش نخواهند برد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از احساس مسئولیت دستگاه‌های اجرایی و سیاسی و قضائی در حفظ امنیت جامعه افزودند: دستگاه قضائی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد که با رعایت آداب قضاوت در اسلام و حفظ حقوق مردم در همه‌ی مراحل قضا، این نیاز تأمین خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با تجلیل از شهیدان سرافراز حادثه‌ی هفتم تیر خاطرنشان کردند: شهید مظلوم دکتر بهشتی، پرچم برافراشته‌ای بود که در میان تهمت‌های بی‌پایان و اهانت‌های بغض‌آلود دشمنان انقلاب و اسلام، با استواری و استقامت به ‌کار خود ادامه داد و با ایثار جان خود، هویت و حقیقت خویش را به عرش اعلی رساند و این روش باید برای همه الگو و درس عبرت باشد.
ایشان با اشاره به شهادت شمار زیادی از مسئولان بلندپایه‌ی نظام در حادثه‌ی هفتم تیرماه ۱۳۶۰ افزودند: این فاجعه می‌توانست هر حکومتی را از پای درآورد، اما نظام اسلامی به علت اتکای به ایمان و حضور مردم، این ضربه‌ی سهمگین را به وسیله‌ای برای افزایش استحکام پایه‌های نظام تبدیل کرد و به فضل پروردگار، همیشه، همین‌طور خواهد بود.
 
در ابتدای این دیدار، رئیس قوه‌ی قضائیه با بزرگداشت یاد شهیدان هفتم تیر، شهید دکتر بهشتی را معمار دستگاه قضائی جمهوری اسلامی خواند و افزود: تلاش کرده‌ایم با همت و تلاش صادقانه‌ی قضات شریف و مدیران دستگاه قضائی، راه شهید بهشتی را در استحکام نظام قضائی و پاسخ‌گویی به نیازهای مردم ادامه دهیم.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی در تشریح دستاوردهای قوه‌ی قضائیه گفت: در سال ۸۱، با تلاش شبانه‌روزی قضات، تعداد پرونده‌های مختومه از تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده در دستگاه قضائی بیشتر شد که این مسأله‌ تاکنون سابقه نداشته است.
رئیس قوه‌ی قضائیه با اشاره به تدوین سیاست‌های کلان دستگاه قضائی گفت: با استفاده از کارشناسان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه، مرکز توسعه‌ی قضائی تشکیل شده که به بازنگری قوانین و سیاست‌های قضائی می‌پردازد.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی احیای دادسراها، احیای شوراهای داوری، تأکید بر اصل دفاع متهم از خود و احیای مشورت‌ها و کمک‌های قضائی را از دیگر اقدامات دستگاه قضائی برشمرد و گفت: برای مقابله‌ی صحیح با مفاسد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ستادهای ویژه‌ای در دستگاه قضائی تشکیل و با هماهنگی کامل با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، کارهای خوبی در مبارزه با مفاسد انجام شده است.