• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/03/03

دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه با اشاره به ابعاد گوناگون شخصیتی امام راحل، خصوصیت شجاعت را از ویژگی‌های مهم و یکی از درس‌های جاودانه‌ی امام دانستند و تصریح کردند: این روحیه‌ی امام بزرگوار همراه با توکل بر خدا و عزم راسخ، موجب پدید آمدن حادثه‌ی بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و نهضت بیداری اسلامی در جهان شد و یگانه رمز پایداری انقلاب در آینده نیز حفظ روحیه‌ی شجاعت است. ایشان با گرامیداشت سوم خرداد -سالروز آزادسازی خرمشهر- این حادثه‌ی مهم و غیر قابل باور را با توجه به شرایط آن زمان، نتیجه‌ی روحیه‌ی شجاعت و اعتماد به نفس امام برشمردند و افزودند: تجلیل از امام به معنای بازخوانی مجدد این ویژگی‌ها و زنده نگهداشتن آن‌ها در جامعه است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روحیه‌ی شجاعت در امام رحمة‌الله‌علیه را عامل اصلی کارآمد و مؤثر شدن دیگر ویژگی‌های امام خمینی رحمة‌الله‌علیه برشمردند و افزودند: انس با قرآن و توکل به خدا از امام رحمة‌الله‌علیه شخصیتی به وجود آورد که توانست در سال‌های پیری، دنیا را منور و معطر به معنویت و ارزش‌های دینی نماید.
رهبر معظم انقلاب اقدام شجاعانه را غیر از انجام کارهای بی‌حساب و بدون برنامه‌ریزی دانستند و با اشاره به شرایط کشور در زمان حمله‌ی عراق به ایران و مشکلات داخلی و موضع امام رحمة‌الله‌علیه در آن مقطع افزودند: اگر امام رحمة‌الله‌علیه در آن زمان آتش‌بس را با حضور دشمن در خاک کشور می‌پذیرفتند، تدبیر نبود، بلکه امام راحل بر موضع عدم مذاکره و عدم پذیرش آتش‌بس تا زمانی که دشمن در خاک ایران حضور دارد، تأکید کردند و این در واقع موضعی شجاعانه و همراه با تدبیر بود که اگر غیر از این عمل می‌شد، بخش‌هایی از خاک کشور در اشغال دشمن باقی می‌ماند.
ایشان با اشاره به شرایط کنونی منطقه و جهان و ماجراجویی‌های آمریکا در خصوص نحوه‌ی موضع‌گیری در قبال این تهدیدها خاطرنشان کردند: طراحان و برنامه‌ریزان اصلی در آمریکا در این مقطع ماجراجویی را به عنوان سیاست اصلی و راهبردی خود انتخاب کرده‌اند و در هر نقطه‌ای که از پیروزی خود مطمئن باشند، دست به ماجراجویی خواهند زد. لذا تنها راه مقابله با تهدیدها این است که وضعیت داخلی به گونه‌ای ساماندهی شود که دشمن از پیروزی خود مطمئن نباشد و زمینه را برای ماجراجویی فراهم نبیند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی وحدت و انسجام داخلی، تلاش برای حل مشکلات مردم و تقویت ارزش‌های انقلاب، از جمله روحیه‌ی شهادت‌طلبی و فداکاری را عوامل اصلی ایستادگی و رفع تهدیدها برشمردند و تأکید کردند: خرمشهر با سلاح و تجهیزات پیشرفته‌ی نظامی فتح نشد، بلکه توکل بر خدا، شجاعت، شهادت‌طلبی و فداکاری رزمندگان و مردم ایران، موجب آزادسازی خرمشهر گردید و امروز نیز تنها راه مقابله با تهدیدها تقویت این عوامل پایداری است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که با طرح برخی مسائل در جهت تضعیف عوامل پایداری مردم و تشویق دشمن گام برمی‌دارند افزودند: کسانی که مدعی بحران مشروعیت هستند، باید پاسخ دهند که اگر نظام جمهوری اسلامی ایران -که متکی بر آراء مردم و اعتقادات آنان است- مشروعیت ندارد، پس کدامیک از نظام‌های کشورهای منطقه و جهان مشروعیت دارند؟
ایشان این‌گونه سخنان را نتیجه‌ی روحیه‌ی ترس و عجز و نشناختن عظمت انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: امتداد انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام رحمة‌الله‌علیه به اقصی‌نقاط عالم رسیده است که استقبال پرشور از رئیس‌جمهور در لبنان نمونه‌ای از ارادت مسلمانان منطقه و جهان به انقلاب اسلامی و امام خمینی است.
 
در این دیدار و پیش از سخنان رهبر انقلاب، آقای انصاری -رئیس ستاد بزرگداشت امام راحل- در سخنانی با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالگرد نهضت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه گفت: انقلاب اسلامی ایران اکنون به مراحل تکاملی خود رسیده است و راه و اندیشه‌های امام رحمة‌الله‌علیه تمام عالم را فراگرفته که موج خیزش بیداری اسلامی نشان‌دهنده‌ی این مسأله‌ است. وی همچنین گزارشی از برنامه‌های کمیته‌های سه‌گانه‌ی این ستاد جهت بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر چهاردهمین سالگرد ارتحال امام رحمة‌الله‌علیه را بیان کرد.