• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1391/02/24

سخنرانی آیت‌الله مهدوی کنی در همایش نظریه بیداری اسلامی

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری امروز یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه در همایش «نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» در سخنانی به موضوع تأثیر مرجعیت شیعه بر روند تکامل تاریخ بیداری اسلامی پرداخت.

وی در این سخنان با بیان اینکه کلمه‌ای به معنای بیداری در قرآن کریم نیامده است، اظهار کرد: آنچه می‌توان در این معنا در قرآن دید، قیام و اقامه است؛ واژه قیام در هشت مورد آمده است که به معانی برخاستن، بیدارشدن و تحرک داشتن است که از این معانی برداشت می‌شود که قیام یعنی تحول هدفمند و پویا و حرکت از یک مرحله به مرحله‌ای بالاتر و بهتر.

آیت‌الله مهدوی کنی با تأکید بر اینکه کسی که بخواهد تحول ایجاد کند باید سختی‌ها را تحمل کند، گفت: اولین موعظه خداوند به پیامبر(ص) این است که قیام کنید و برخیزید و بعد قیام، احیای تفکر دینی است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش فطرت انسانی در بیداری افزود: فطرت انسانی عطیه‌ای الهی و استعدادی پویا است که نیاز به تحریک دارد و اینکه بیداری تنها بر اساس فطرت انسانی شکل گرفته است، حرف‌های انحرافی است؛ بیداری این فطرت به دست انبیا و اولیاست.

وی با تأکید بر اینکه اگر فطرت را رها کنید، فطرت منحرف می‌شود، خاطرنشان کرد: باید فطرت سالم نگه داشته شود و این سلامتی نیاز به رهبری دارد؛ این رهبری بسیار مهم است، اینکه فطرت انسان‌ها به وسیله اولیا و انبیا بیدار، راهنمایی و هدایت شود، برای شیعیان بسیار مهم است، در غیر این صورت منحرف خواهد شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تکیه بر فطرت انسانی انحراف از روش قرآنی است؛ آنچه امروز فطرت‌ها را می‌تواند بیدار و هدایت کند، ولایت مطلقه است؛ مسئله ولایت فقیه امری مسلم برای شیعیان و امتیاز شیعیان است.

مهدوی کنی با بیان اینکه ولایت فقیه در زمان شیخ مفید و شیخ صدوق مطرح بوده منتها آنچه که در گذشته نبوده نظریه‌پردازی در مسئله ولایت فقیه و اجرای ولایت بود، اظهار کرد: آنچه که در مسئله ولایت مطلقه عامه مهم است، نظریه‌پردازی است که به تناسب اوضاع و احوال بتوان ولایت را پیاده کرد و جمود نداشته باشیم.

وی اظهار کرد: دنیا رو به تحول است و باید ما این تحول را بپذیریم و مطابق آن در راستای ولایت حرکت کنیم؛ کاری که امام(ره) کرد و منشأ بیداری اسلامی و جهانی شدند؛ این است که امام(ره) نظریه‌پردازی کردند و در نجف بحث حکومت اسلامی را نوشتند، بحث کردند که حکومت برای ولایت فقیه است. ایشان اثبات کردند که فقیه می‌تواند حکومت کرده و جامعه را به تناسب زمان اداره کرد.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: امروز مردم‌سالاری دینی مطرح است؛ مطلبی که باعث شد حکومت به دست مردم بیفتد و سرّ بقای انقلاب و اثرش در جوامع دیگر اسلامی نیز این مسئله است و از همین امر می‌شود برای سایر کشورها در ایجاد یک حکومت مردمی دینی الگو گرفت.

وی با بیان اینکه امام(ره) مطرح می‌کردند که با احساسات تنها نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید از کارشناسان و علما مشورت گرفت، اظهار کرد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب با صاحب‌نظران و کارشناسان مشورت می‌کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تضعیف رهبری و نهادهای مربوط به رهبری را تضعیف نظام بیان کرد و گفت: بیداری اسلامی مهم است و همانطور که در اصل آن نقش داشتیم، برای هدایت آن نیز باید نقش داشته باشیم، برای آن متحد باشیم و خواسته‌های شخصی و گروهی خود را با مقام معظم رهبری منطبق کنیم و این مسئله مهمی برای پیشرفت است؛ چرا که وقتی اختلاف به وجود می‌آید دشمن سوءاستفاده می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام(ره) با همه اینکه سخت‌گیر بودند اما جمع بین ما را لازم می‌دانستند؛ ایشان توصیه داشتند انقلاب راه خود را باز کرده است و امروز هم دشمنان شاید حرکت‌های ایضایی داشته باشند اما به این انقلاب آسیبی نمی‌رسانند.