• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/11/12

اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب

همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی بن ابی طالب (ع)، جمعیت عظیمی از عزاداران روزه دار تهران امروز نماز جمعه را به امامت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف آن اقامه کردند.
امام جمعه تهران در آغاز خطبه اول نماز همگان را به رعایت تقوای الهی، پرهیزگاری و پاکدامنی سفارش کردند و فرمودند: درس بزرگ روزهای ماه مبارک رمضان تقوای الهی و افزودن به ذخیره تقواست و همه باید سعی کنیم که از راه خدا منحرف نشویم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به همزمانی سالروز شهادت مولای متقیان به عنوان روز قدر با سالروز ورود امام (رض) به میهن برای اقامه حق و عدل اشاره کردند و در بیان شخصیت بی بدیل امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: حیات مولای متقیان علی(ع) به مثابه اقیانوس بیکرانی است که احاطه به تمامی ابعاد آن در یک نگاه و حتی در مطالعه ای طولانی برای یک انسان مقدور نیست. زیرا در شخصیت علی بن ابی طالب(ع) عجایب و شگفتیهایی نهفته است که مانع از احاطه انسان بر تمامی ابعاد وجودی آن حضرت می شود و این خود بازتاب عجز انسانی است که سالهای متمادی درباره زندگی امیرالمؤمنین مطالعه کرده و این احساس را در وجود خود یافته است که شخصیت والای علی (ع) با ابزار معمولی چون عقل، ذهن و ادراکات بشری دست یافتنی نیست.
امام جمعه تهران سپس قرار گرفتن صفات متضاد و ناسازگار در وجود امیرالمؤمنین علی(ع) را به نشانه توازن در شخصیت آن حضرت خاطرنشان کردند و گفتند: صفات متضاد در وجود امیرالمؤمنین علی(ع) آنچنان زیبا در کنار هم چیده شده است که خود یک زیبایی خاص را به وجود آورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان برخی از صفات برجسته در شخصیت علی بن ابی طالب (ع) فرمودند: رحم و عطوفت و رقت قلب در کنار قاطعیت و صلابت آن حضرت در حد اعلاء بود. مولای متقیان در ترحم و عطوفتش بگونه ای است که با فقرا و یتیمان همنشینی می کرد تا گل خنده را بر لبان آنان بنشاند، با دست خود برای آنان نان بر تنور می چسباند و بر دهان یتیمان عسل می گذاشت و همین شخصیت والا در جنگ نهروان در برابر عده ای از انسانهای کج اندیش و متعصب که تصمیم به براندازی اساس حکومت گرفته بودند قاطعانه ایستاد و چهار هزار نفر از معاندین را بر خاک هلاکت انداخت.
مقام معظم رهبری ضمن مقایسه خوارج با گروهک منافقین فرمودند: گروهک منافقین نمونه خوارج در زمان ما هستند، منافقین قرآن و نهج البلاغه می خواندند و تظاهر به دین داری می کردند ولی با بمب گذاریهای خود خانواده ای را در افطار ماه رمضان به شهادت رساندند و یا جمعی را در حال عبور از یک میدان و خیابان شهید کردند و چهار امام جمعه از علمای مؤمن و فاضل را در محراب نماز کشتند و خوارج نیز عبدالله بن خباب و همسرش را کشتند و مغز جنین او را نیز متلاشی کردند و علی (ع) در مقابل چنین افرادی با قاطعیت عمل کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ورع و حکومت به عنوان نمونه دیگری از صفات برجسته در شخصیت متوازن مولای متقیان علی (ع) یاد کردند و فرمودند: امیرالمؤمنین علی(ع) نهایت ورع را با مقتدرانه ترین حکومتها با هم جمع کرده و با کسی نیز رودربایستی ندارد و به همین دلیل محمد بن ابی بکر حاکم مصر را که مانند فرزند خود دوست می داشت برکنار و نجاشی، شاعر و مداح حکومت خود را به سبب رعایت نکردن حدود الهی مجازات کرد. بنا بر این فاصله امیرالمؤمنین با دوران قبل و بعد از آن حضرت به هیچ وجه قابل توصیف نیست.
امام جمعه تهران همچنین در بیان قدرت و مظلومیت و نیز زهد و سازندگی حضرت علی(ع) گفت: علی بن ابی طالب شجاعترین و قدرتمندترین انسان و در عین حال مظلوم ترین انسانهای تاریخ اسلام است. زهد و بی رغبتی او به دنیا مثال زدنی است. اما در عین حال آن حضرت در طول 25 سال فاصله رحلت پیامبر اسلام (ص) تا رسیدن او به حکومت برای سازندگی و آبادانی تلاش کرد. آن حضرت یکی از پردرآمدترین انسانهای دوران خود بود. اما زندگی فقیرانه ای داشت. بنا بر این می توان درس گرفت که بی رغبتی به دنیا و بنای دنیا منافاتی با هم ندارد. باید زمین را آباد و ثروت را ایجاد کرد. اما اسیر و مغرور به آن نشد و علی بن ابی طالب(ع) چنین بود.
حضرت آیت الله خامنه ای استغفار امیرالمؤمنین علی(ع) را یکی دیگر از جنبه های زیبا و در حد اعلای آن حضرت برشمردند و فرمودند: مولای متقیان به عنوان یک سیاستمدار کامل و بزرگ در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، نظامی و قضایی به انجام امور مسلمین اهتمام می ورزید و با همه اشتغال از همه بیشتر عبادت می کرد. دعاهای امیرالمؤمنین یک کتاب قطور است و دعاهای کمیل و مناجات شعبانیه نشان می دهد که آن حضرت خداوند را به صفاتش سوگند می دهد و از گناهانی که مانع از اجابت دعا و نزول عذاب است استغفار می کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه امت روزه دار را به بهره گرفتن از رحمت الهی در شبهای قدر، تفکر و تأمل در آیات خلقت و سرنوشت انسان و مناجات با خدا جلب کردند و در پایان خطبه اول نماز جمعه به ذکر مصیبت شهادت مولای متقیان علی(ع) پرداختند.
امام جمعه تهران در خطبه دوم نماز دوازدهم بهمن ماه را سر آغاز احیای قدرت اسلام و فروپاشی نظام پوسیده، فاسد و ارتجاعی پادشاهی توصیف کردند و فرمودند: ورود قدرتمندانه امام همه چیز را معنا کرد و توطئه دشمنان اسلام نیز از همان هنگام شروع شد متأسفانه قضایای پس از پیروزی بصورت ریز و جامع و بخصوص به شیوه های هنری و نافذ کمتر ثبت شده است و اینجانب از کسانی که توانایی این کار را دارند می خواهم که تاریخ انقلاب را بویژه در زمینه های هنری ثبت کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای استمرار دشمنی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس با انقلاب اسلامی را یادآور شدند و فرمودند: با وجود انواع دشمنیها علیه ایران اسلامی، امروز انقلاب و نظام مقتدر اسلامی در داخل ایران و در دنیا اثر فکری، سیاسی، انسانی و اقتصادی عمیقی داشته است و امروز حکومت اسلامی ما یکی از مقتدرترین حکومتها در طول تاریخ ایران محسوب می شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی مبارزه قدرتهای استکباری علیه ملت ایران را موجب قوی تر شدن ملت و سرعت بیشتر در پیشرفت کشور دانستند و فرمودند: 18 سال است که دشمنان اسلام با ملت ایران دشمنی و مبارزه می کنند و طی همین مدت ملت ایران با قدرت هر چه بیشتر به پیش رفته است.
مقام معظم رهبری بر اهمیت عدالت و جایگاه ممتاز آن در اسلام تأکید کردند و فرمودند: تلاش ما در جهت حکومت عدل الهی است و این حکومت نیز در راه عدالت حرکت کرده است و قوامش نیز به عدالت است. دشمنان نظام اسلامی با عدالت و حقیقت مخالفت می کنند و هیچ بی عدالتی بالاتر از این نیست که ملتها از منافع خود برای حفظ منافع ابر قدرتها چشم پوشی کنند.
امام جمعه تهران اعتراض به برخوردار شدن جمهوری اسلامی ایران از چند ناو جنگی در عین حضور دهها ناو جنگی آمریکا در خلیج فارس را نشانه بی عدالتی توصیف کردند و فرمودند: دنیا پر از ظلم و جور و اسیر بی عدالتی است، شعار انقلاب و حکومت اسلامی از آغاز مبتنی بر مبارزه با ظلم، قلدری و زورگویی بوده است بنا بر این کسانی که ظالم تر باشند بیشتر ناراحت می شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای غارتگری و زورگویی آمریکا را عامل دشمنی ملت ایران با رژیم آمریکا دانستند و با تأکید بر بی ثمر بودن توطئه های مختلف این رژیم علیه انقلاب اسلامی فرمودند: حکومت قلدر آمریکا که زمانی به طور کامل حاکمیت ایران را در اختیار داشت امروز که انقلاب اسلامی را در تمامی صحنه ها مقابل خود می بیند به هرگونه توطئه و خباثتی علیه انقلاب اسلامی دست می زند اما تردیدی نیست که با اتحاد ملت بزرگ ایران تمام این توطئه ها نقش بر آب شده و خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب به تبلیغات گسترده دهها رادیو و تلویزیون بیگانه علیه انقلاب اسلامی اشاره کردند و اظهار داشتند: صدها ایستگاه رادیویی و تلویزیونی وابسته به قدرتهای استکباری پیوسته ادعا می کنند که اقتصاد ایران در حال بحران است. بله اما این بحران برای دشمنان انقلاب اسلامی است و برای ملت ایران در حال شکوفایی و سازندگی است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ایران چه در دوره پهلوی و چه در دوران قاجار اصلا جرات نداشت که از سازندگی و پیشرفت سخن بگوید اما امروز در سراسر کشور شعله علم ، تلاش و سازندگی در حال اوج گرفتن است.
امام جمعه تهران دلسرد کردن مردم از انقلاب اسلامی را یکی از اهداف اصلی دشمنان انقلاب دانستند و فرمودند: دشمن در تلاش است تا لشکر انقلاب را از انقلاب جدا کند توطئه های نظامی، محاصره اقتصادی و تبلیغات گسترده دشمنان و عمده کردن مشکلات با این هدف صورت می گیرد تا مردم از انقلاب جدا شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: به کوری چشم دشمنان ایران اسلامی، مشکلات به جای مانده از بیش از 50 سال حکومت منفور پهلوی حل خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی به تبلیغات اخیر رسانه های غربی مبنی بر احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران اشاره کردند و فرمودند: در دو سه ماه اخیر دشمنان انقلاب اسلامی جنگ روانی به راه انداخته اند و تبلیغ می کنند که آمریکا به ایران حمله نظامی خواهد کرد اما بنده باور نمی کنم البته ملت ایران آماده است و از هیچ چیز هراس ندارد اما اگر در هیأت حاکمه آمریکا فکری وجود داشته باشد که بتواند مفسده و مصلحت را درک کند خواهند فهمید که تعرض نظامی به ایران به ضرر آمریکا و به سود انقلاب اسلامی است.
امام جمعه تهران تأکید کردند که هر حرکت آمریکا و صهیونیسم علیه انقلاب اسلامی، مردم ایران را قوی تر، علاقه آنان را به انقلاب بیشتر و دشمنی آنان را علیه دشمنان سرسختانه تر خواهد کرد. اگر کسانی خیال کنند مردم و مسؤولین را با تهدید می توانند بترسانند و به تغییر موضع وادارند سخت در اشتباهند کسی که مواضعش تغییر کند از این ملت و انقلاب نیست. آنانی مطلوب و محبوب انقلاب و مردم هستند که در مقابل دشمنان بایستند و سر سوزنی تسلیم نشوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر قطعی بودن پیروزی انقلاب اسلامی بر تمامی دشمنان خود فرمودند: قدرت روزافزون انقلاب و نظام الهی ایران، ایستادگی روزافزون مردم در مقابل توطئه ها و نیز ضعف روزافزون دشمنان خبر امروز انقلاب اسلامی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تجلیل از امام امت (ره) فرمودند: امام بزرگوار(ره) بعد از انقلاب 10 سال در میان مردم بود و رفت، امام امروز در میان ما نیست اما انقلاب و مردم پیروز شده و این به معنای پیروزی امام است، افراد همه می روند اما انقلاب و ملت پیروز و سرفراز می مانند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان خطبه دوم نماز با تجلیل از شهدای جنگ تحمیلی و بویژه 1000 شهیدی که همزمان با ایام شهادت مولای متقیان تشییع می شوند هر یک از این شهیدان را ستاره یی درخشان در انقلاب اسلامی توصیف کردند.