• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/05/29

دیدار نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با ایشان طی سخنانی از اشاعه فرهنگ مقدس اسلام و قرآن به عنوان سنگین ترین و ارزشمندترین مسؤولیتهای نظام اسلامی یاد کردند و کیفیت برخورد سیاسی با این مسأله را در دنیا بسیار حائز اهمیت دانستند.
مقام معظم رهبری تشخیص دقیق و صحیح اهداف و شکل مطلوب انجام هر کار را لازمه به سامان رسیدن آن کار توصیف کردند و فرمودند: سفرای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای موفقیت در انجام وظایف خود باید با ماهیت، اهمیت و ارزش کار فرهنگی و نیز چگونگی به انجام رساندن این مسؤولیت سنگین دقیقا آشنا باشند تا براساس آن شتاب و جهتگیری حرکت خود را تنظیم، تصحیح و تکمیل کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضرورت توجه نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را به محتوای فرهنگ ایران اسلامی و نیز ابزار انتقال آن مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: فرهنگ ایران اسلامی نمایشگر آن روح و محتوایی است که انقلاب اسلامی به ارمغان آورد و ملت ایران آن را با دل و جان پذیرفت و برای آن تلاش کرد. این مجموعه را باید فرهنگ قابل انتقال و تبیین و تبلیغ به حساب آورد و در ارائه و انتقال آن حتی ابزارها را نیز مورد توجه قرار داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از ترویج زبان فارسی در هر نقطه ای از دنیا به عنوان یک کار بسیار مهم فرهنگی نام بردند و خطاب به نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از کشور فرمودند: در هر جای دنیا که هستید باید نسبت به ترویج زبان فارسی اهتمام کنید زیرا برای رساندن پیام انقلاب و تفکر اسلام انقلابی کار برد زبان فارسی در حال حاضر بیشتر از کاربرد هر زبان دیگر است. گسترش زبان فارسی به هیچ وجه به مفهوم ناسیونالیسم ایرانی نیست و کسی که در هر نقطه ای از جهان زبان فارسی را فرابگیرد قادر به درک صحیح و دقیق مفاهیم برجسته، قوی و عمیق انقلابی در ایران اسلامی خواهد بود و به این ترتیب محتوا و قالب پیام انقلاب اسلامی ایران به ذهن مخاطبان خود منتقل خواهد شد.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان به علل به وجود آمدن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کردند و فرمودند: این سازمان با هدف ایجاد تمرکز در فعالیتهای فرهنگی و تبلیغاتی و گسترش دایره تبلیغ در خارج از کشور به وجود آمد بنا بر این آنچه که امروز این سازمان در خارج از کشور انجام می دهد باید از لحاظ حجم و کیفیت نسبت به گذشته برتری داشته باشد زیرا در این صورت است که این سازمان حقانیت و ضرورت خود و صحت فکر پدید آمدنش را اثبات خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وجود یک مجموعه متفکر و طراح در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای ایجاد یک روال منظم و ساماندهی به امور محوله را ضروری خواندند و فرمودند: در این سازمان کارهای بسیار خوب و با ارزشی به انجام رسیده است اما در عین حال لازم است مرکز متفکری در آن به وجود آید که مسؤولیت هدایت کلی و تغذیه فکری نمایندگان فرهنگی را در خارج از کشور بر عهده داشته باشد و ابتکارات شخصی را نیز تشویق کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ظرافت کار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در انجام وظایف تبلیغی دستگاههای تلفیق شده با رعایت اهداف این دستگاهها یادآور شدند و در پایان سخنانشان اظهار امیدواری کردند که این سازمان بتواند وظایف بزرگی را که بر عهده گرفته است به نحو مطلوب به انجام برساند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری آقای میرسلیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وجوه مختلف فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با خارج از کشور را برشمرد و سپس حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی تسخیری رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گزارش کوتاهی از برگزاری گردهمایی نمایندگان فرهنگی ایران در 63 کشور جهان را ارائه کرد.