• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1373/10/19

دیدار اقشار مختلف مردم قم با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در دیدار جمع‌ زیادی‌ از روحانیون‌ و اقشار مختلف‌ مردم‌ قم‌ با ایشان‌، طی‌ سخنانی‌ از امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر به‌ عنوان‌ مسأله‌ای‌ حیاتی‌ و مهم‌ در ایران‌ اسلامی‌ یاد کردند و مسئولیت‌ تمامی‌ آحاد جامعه‌ را در این‌ زمینه‌ مورد تأکید قرار دادند.
در این‌ دیدار که‌ به‌ مناسبت‌ روز نوزدهم‌ دی‌ ماه‌ مصادف‌ با هفدهمین‌ سالگرد قیام‌ خونین‌ مردم‌ قم‌ انجام‌ شد، مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از این‌ روز به‌ عنوان‌ مبدا تحولی‌ عظیم‌ در تاریخ‌ ایران‌ نام‌ بردند و فرمودند: حادثه‌ نوزدهم‌ دی‌ ماه‌ ثمره‌ اراده‌ مردم‌ قم‌، فداکاری‌ و گذشت‌ مادران‌، نهراسیدن‌ جوانان‌ از رژیم‌ ستمشاهی‌، حضور تعیین‌کننده‌ روحانیون‌ در صحنه‌ و نقش‌ هدایتگر امام‌ خمینی‌ (رض‌) به‌ عنوان‌ قطب‌ حیات‌ و محور حقیقی‌ حرکت‌ ملت‌ ایران‌ بود و با آثار و جریانی‌ که‌ از خود به‌ وجود آورد برای‌ همیشه‌ در تاریخ‌ ثبت‌ شد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ نقش‌ سلاطین‌ قاجاریه‌ و پهلوی‌ در عقب‌ نگهداشتن‌ کشور ایران‌ فرمودند: ایران‌ زمانی‌ در اوج‌ قدرت‌ سیاسی‌، اجتماعی‌ و علمی‌ قرار داشت‌ . اما رفتارهای‌ ظالمانه‌ سلاطین‌، بویژه‌ رژیمهای‌ اختاپوسی‌، فاسد، ضد مردمی‌، ضد دینی‌ و سرسپرده‌ بیگانگان‌ در دوران‌ سلاطین‌ خبیث‌ و نفرت‌انگیز قاجاریه‌ و پهلوی‌، کشور ما را از هستی‌ ساقط کرد. اما ملت‌ ایران‌ با توکل‌ به‌ خدا و به‌ برکت‌ وحدت‌ کلمه‌ و برخورداری‌ از رهبری‌ آگاه‌، بصیر و متکی‌ به‌ دین‌، کاری‌ بسیار بزرگ‌ و عظیم‌ را انجام‌ داد و ورق‌ را برگرداند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ اهمیت‌ جاری‌ شدن‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر را در جامعه‌ اسلامی‌ خاطرنشان‌ کردند و فرمودند: امر به‌ نیکی‌ و صلاح‌ و نهی‌ از بدیها، مفاسد و تخلفات‌ از نظر قرآن‌ کریم‌ و اسلام‌ تضمین‌ کننده‌ خط صحیح‌ و راه‌ راست‌ است‌. امروز هستند کسانی‌ که‌ اگر فرصتی‌ بیابند با عمل‌ و رفتار خود، ارتکاب‌ تخلف‌ و گناه‌، هتک‌ حرمت‌ احکام‌ الهی‌، زیر سؤال‌ بردن‌ و ایجاد تردید نسبت‌ به‌ مبانی‌ انقلاب‌، قصد دارند پایه‌ای‌ از پایه‌های‌ نظام‌ اسلامی‌ را مورد تهاجم‌ قرار دهند اما در مقابل‌ آنها، توصیه‌ و نصیحت‌ مردمی‌، خط صحیح‌ را تضمین‌ می‌کند و بر همین‌ اساس‌ هر کس‌ به‌ اندازه‌ وسعت‌ وجودی‌ و شعاع‌ قدرت‌ خود مسئول‌ است‌ و نباید در مقابل‌ تخلفات‌، بدعت‌گذاریها، از میان‌ رفتن‌ سنتها و زمینه‌سازیهایی‌ که‌ برای‌ تهاجم‌ دشمن‌ صورت‌ می‌گیرد، بی‌تفاوت‌ باقی‌ بماند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ آحاد ملت‌ ایران‌ را از به‌ فراموشی‌ سپردن‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر برحذر داشتند و فرمودند: نقش‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر در ایران‌ اسلامی‌ روز به‌ روز حیاتی‌تر می‌شود. خطاب‌ کردن‌ متخلف‌ و بهره‌ گرفتن‌ از زبان‌ در نهی‌ او از تخلف‌ و امر وی‌ به‌ معروف‌، یک‌ واجب‌ الهی‌ است‌. استفاده‌ از زبان‌ در انجام‌ این‌ مهم‌، مبتنی‌ بر حکمت‌ و مصلحت‌ است‌ زیرا اثر توالی‌ امر و نهی‌ زبانی‌ در انسانها حتی‌ با زبان‌ خوش‌ همانند اثر توالی‌ قطرات‌ آب‌ در سنگ‌ و صخره‌ است‌ که‌ در آن‌ نفوذ کرده‌ و سر انجام‌ به‌ درون‌ آن‌ راه‌ می‌یابد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ بر نقش‌ نظام‌ اسلامی‌ و ملت‌ ایران‌ در ترویج‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر در مقیاس‌ جهانی‌ تأکید کردند و فرمودند: در مسائل‌ جهانی‌، ملت‌ ایران‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ موظف‌ به‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر هستند. راهپیماییهای‌ ملت‌ ایران‌ که‌ به‌ مناسبتهای‌ مختلفی‌ نظیر 22 بهمن‌ و روز جهانی‌ قدس‌ انجام‌ می‌شود از جمله‌ کارهای‌ مهمی‌ است‌ که‌ ارزش‌ و عظمت‌ زیادی‌ دارد و از رهگذر این‌ راهپیماییها دنیا فریاد بلند ملت‌ ایران‌ را در مورد مسائل‌ جهانی‌ دریافت‌ می‌کند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ مسأله‌ فلسطین‌، رژیم‌ غاصب‌ صهیونیستی‌ را فاقد قدرت‌ حقیقی‌ دانستند و فرمودند. کشورهای‌ عربی‌ و همسایه‌ فلسطین‌ اشغالی‌ به‌ لحاظ نیروی‌ انسانی‌ و توانایی‌ تسلیحاتی‌ از قدرت‌ کافی‌ برای‌ مقابله‌ با رژیم‌ صهیونیستی‌ و درمان‌ این‌ غده‌ سرطانی‌، برخوردارند. اما سلاطین‌ و رؤسای‌ کشورهای‌ عربی‌ به‌ سبب‌ عدم‌ ایمان‌ به‌ خدا و متکی‌ نبودن‌ به‌ ملتها و فقدان‌ احساس‌ مسئولیت‌ صحیح‌ به‌ چنین‌ روزی‌ دچار شده‌اند .
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ برخورداری‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ از سلاح‌ اتمی‌ که‌ با پشتیبانی‌ آمریکا ممکن‌ شده‌ است‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: سلاح‌ اتمی‌ برای‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ قابل‌ استفاده‌ نیست‌ زیرا آنها در هر نقطه‌ای‌ از این‌ منطقه‌ که‌ بمب‌ اتمی‌ استفاده‌ کنند، خود از تبعات‌، تشعشات‌ و اثرات‌ آن‌ در امان‌ نخواهند بود، بنا بر این‌ بمب‌ اتمی‌ برای‌ صهیونیستها قابل‌ استفاده‌ نیست‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در پایان‌ سخنانشان‌ حضور گسترده‌ مردم‌ در مراسم‌ تشییع‌ پیکرهای‌ مطهر چند تن‌ از سرداران‌ شهید نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ را از ویژگیهای‌ مختص‌ اسلام‌ و حرکت‌ عظیم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دانستند و ضمن‌ تجلیل‌ از مجاهدتها و فداکاریهای‌ آنان‌ فرمودند: شهید ستاری‌ در میدانهای‌ جنگ‌، بارها تا مرز شهادت‌ پیش‌ رفت‌ و پیوسته‌ در طلب‌ شهادت‌ بود.
او شب‌ و روز نمی‌شناخت‌ و تمامی‌ لحظات‌ زندگی‌ خود را وقف‌ خدمت‌ به‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامی‌ کرده‌ بود. شهید اردستانی‌ نیز یکی‌ از پاکترین‌، مخلص‌ترین‌ و مؤمن‌ترین‌ افراد در تمامی‌ قشرها بود. او عنصری‌ خدایی‌ و شهیدی‌ زنده‌ بود و وجود همین‌ ویژگیها در مسئولین‌ نیروی‌ هوایی‌ سبب‌ شد که‌ مردم‌ در مراسم‌ تشییع‌ پیکرهای‌ مطهر این‌ شهیدان‌ از صمیم‌ دل‌ و از روی‌ ایمان‌، احساسات‌ و عواطف‌ و محبت‌ خود را نسبت‌ به‌ آنان‌ ابراز کنند و این‌ واقعیتی‌ است‌ که‌ در هیچ‌ نقطه‌ای‌ از جهان‌، نظیر آن‌ وجود ندارد.
بر پایه‌ همین‌ گزارش‌، پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حجت‌الاسلام‌ ایرانی‌ نماینده‌ مردم‌ قم‌ در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، قیام‌ خونین‌ مردم‌ قم‌ در نوزدهم‌ دی‌ ماه‌ را سر آغازی‌ برای‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در 22 بهمن‌ ماه‌ سال‌ 57 خواند و بر تبعیت‌ کامل‌ مردم‌ قم‌ از ولایت‌ فقیه‌ و رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ تأکید کرد.
در این‌ دیدار جمع‌ زیادی‌ از فضلا و طلاب‌ حوزه‌ علمیه‌ و ائمه‌ جماعات‌ مساجد و قم‌ و مسئولان‌ ادارات‌ دولتی‌ و نهادهای‌ انقلابی‌ این‌ شهر و نیز شماری‌ از فرهنگیان‌، خانواده‌های‌ معظم‌ شهدا، جانبازان‌ و آزادگان‌ و جمعی‌ از اقشار مختلف‌ مردم‌ حزب‌ الهی‌ قم‌ حضور داشتند.