• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1383/07/05

دیدار جمعی از نخبگان جوان با رهبر انقلاب

بیش از صد تن از نخبگان علمی جوان کشور  امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند و به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل مختلف علمی، دانشگاهی و کشور پرداختند.
امید مجد -دانشجوی نمونه‌ی دکتری ادبیات فارسی-، آرش فارسی -رتبه‌ی اول کنکور ریاضی-، مریم گرانمایه -نفر اول کنکور زبان شاهد-، امید حاجی میرصادقی -دارنده‌ی طلای جهانی المپیاد ریاضی-، عزیز عظیمی -دانشجوی نمونه‌ی دکتری پزشکی و رتبه‌ی اول جشنواره‌ی خوارزمی-، محمدحسین باطنی -دارنده‌ی طلای جهانی المپیاد کامپیوتر-، فاطمه فیاض -رتبه‌ی هفتم کنکور علوم انسانی و نفر اول دانشگاه آزاد اسلامی-، یاسر جناب -دانشجوی نمونه‌ی کشور و رتبه‌ی اول آزمون دستیاری و حافظ کل قرآن- و مسعود شیری -رتبه‌ی دوم مهندسی مکانیک- در صحبت‌های خود در این دیدار به این نکات اشاره کردند:
لزوم استفاده‌ی صحیح و مناسب از ظرفیت‌های علمی نخبگان در جهت توسعه‌ی کشور
فرهنگ‌سازی برای تصحیح نگرش نسل جوان به علم
ایجاد زمینه برای ارتقای علمی نخبگان جوان و ارتباطات علمی آنان با محققان خارج از کشور
ارتباط بیش از پیش مسئولان مراکز علمی با دانشجویان نخبه
ضرورت افزایش بودجه‌ی پژوهشی در کشور و لزوم توجه جدی به تحقیقات در مراکز علمی
بسترسازی مناسب جهت استفاده از نخبگان در صنعت کشور
لزوم حرکت انقلابی در جهت رفع موانع و مشکلات جنبش نرم‌افزاری
رسیدگی به وضعیت معیشتی و شغلی نخبگان
توجه بیش از پیش به زبان و ادبیات فارسی در کتاب‌های درسی
ضرورت پرهیز از افراط برای حضور در مسابقات علمی بدون حمایت لازم از نخبگان
شناسایی نخبگان و استعدادهای گمنام
لزوم حمایت از حقوق معنوی پدید‌آورندگان طرح‌های علمی
انتقاد از دریافت پول در برخی دانشگاه‌های دولتی و قوانین و ضوابط دست و پا گیر در این دانشگاه‌ها
لزوم اصلاح نظام آموزشی در مدارس و تغییر شیوه‌ی نمره‌محوری به خلاقیت‌محوری
تقویت هویت ملی در میان دانش‌آموزان
توجه بیش از پیش به مشکلات دانشجویان علوم پزشکی و لزوم تغییر سیستم آموزشی دانشگاه‌های پزشکی و لزوم تغییر در شیوه‌ی برگزاری کنکور
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی فراوان از دیدار با نخبگان جوان و شنیدن نظرات صریح آنان درباره‌ی مسائل علمی و دیگر مسائل کشور، اعتماد به نفس جوان ایرانی و به‌ویژه نخبگان جوان در بیان بی‌پرده‌ی دیدگاه‌های خود را یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی برشمردند و تأکید کردند: این روحیه باید در کنار روحیه‌ی علم‌جویی در جوانان همواره تقویت شود.
ایشان با اشاره به تلاش گسترده در قبل از انقلاب برای از بین بردن روحیه‌ی خودباوری و امید در میان نسل جوان و پرورش انسان‌های وابسته افزودند: در بیان دیدگاه‌ها، ضمن رعایت منطق و استدلال، باید هدف «حل مشکلات»، «امید به آینده» و «زمینه‌سازی برای ارتقای علمی» باشد.
رهبر معظم انقلاب با یادآوریِ تأکید فراوان اسلام بر علم‌آموزی، عقلانیت و خردمندی خاطرنشان کردند: در اسلام بر خلاف دنیای غرب، کسب علم و پیشرفت در میدان‌های علمی ملازم با کسب فضیلت و ارتقای معرفت دینی است. لذا نخبگان علاوه بر فعالیت در میدان‌های علمی  باید هدف خود را اعتلای انسانیت، عدالت و فضیلت در جامعه قرار دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: ارزش یک نخبه و دانشمند به نقش‌آفرینی او در جهت اعتلای کشور در عرصه‌های علمی و معنوی است. ایشان با اشاره به حضور دانشجویان و نخبگان کشور در هشت سال دفاع مقدس افزودند: این جوانان در یک برهه‌ی حساس توانستند برای کشور نقش‌آفرینی نمایند و در جهت اعتلأ و قدرت کشور گام بردارند. لذا این نقش‌آفرینی آنان هیچ‌گاه نباید فراموش شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به مسائل و مشکلات نخبگان جوان کشور، لزوم تأسیس بنیاد نخبگان را زیر نظر ریاست‌جمهوری مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: این بنیاد می‌تواند با یک نگاه صحیح و غیر سیاسی، ضمن پیگیری مسائل نخبگان برای ارتقای علمی آنان و استفاده‌ی صحیح از ظرفیت‌های نخبگان در کشور اقدام نماید.