• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/11/11
سخنان ضیاءالدین مورو از تونس، در محضر رهبر انقلاب

مسئله اصلی ما فلسطین است

شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «جوانان و بیداری اسلامی» صبح دیروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. در ابتدای این دیدار تعدادی از جوانان شرکت‌کننده در اجلاس، به ارائه‌ی نظرات خود پرداختند. یکی از این افراد، آقای ضیاءالدین مورو، از فعالان و مبارزان جوان انقلاب تونس بود که متن سخنان او را در ادامه می‌خوانید.
[شنیدن صدای سخنرانی]

تونس با شجاعت و اقتداری چشمگیر، حماسه‌ای انقلابی ایجاد کرد که بدترین رژیم‌های استبدادی و سرکوب‌گر را در امت اسلامی برانداخت. توفان مردمی و گردباد ملی که در همه‌ی شهرهای تونس برپا شد، چیزی جز یک تصمیم قاطع تاریخی علیه تردید و بی‌حالی نبود. این چیزی است که بازتاب‌های عظیمی داشت؛ در داخل به براندازی دستگاه‌های سرکوب‌گر و سقوط دیکتاتوری منجر شد و در سطح خارجی، این انقلاب مبارک، بار معنوی بزرگی به ملت‌های مسلمان داد که دیوار ترس را منهدم کرد و درها را به روی آنها باز نمود تا انقلاب‌های مشروع خود را تحقق بخشند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif ویژگی انقلاب تونس
ملت مصر انقلاب فرخنده‌ی خود را به بار نشاند و همین کار را ملت لیبی و ملت یمن کردند و دیگر ملت‌های عرب هم تحرکاتی را در همین راستا داشته‌اند. همانا سرود برای مستضعفان سراییده خواهد شد؛ سرود بیداری اسلامی و شکستن زنجیرها و آزاد شدن از امپریالیسم و عوامل او.

برادران و خواهران! علل انقلاب، عزت و شرافت زیاد و عمیق است. این علل در اصل، مطالبه‌ی آزادی و عزت و عدالت اجتماعی است که در نتیجه‌ی سرکوب وحشتناکی به‌وجود آمدند که بر ملت تونس تحمیل شد. و همچنین به سبب محرومیت بزرگی که ساده‌ترین حقوق این ملت را از او دریغ کرد. شاید امتیاز اصلی انقلاب تونس این باشد که انقلابی مبتکرانه است که به‌طور کامل ابداعی بود؛ ابتکاری که هیچ تقلیدی در آن نبود و نسخه‌برداری در آن وجود نداشت تا تجربه‌ای نوین و دستاوردی مستقل از هرگونه تابعیت و وابستگی را مطرح کند.

این انقلاب یک انقلاب مردمی به تمام معنای کلمه بود. نه حزبی و نه کمیسیونی برای این انقلاب برنامه‌ریزی نکرد و هیچ تجمع سیاسی یا نخبگی برای آن نظریه‌پردازی نکرد و مخصوص هیچ گروه و مجموعه‌ی خاصی نبود، بلکه خود ملت تونس از همه‌ی طبقات و اقشار و گروه‌ها برای آن برنامه‌ریزی کردند و آن را به ثمر رساندند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif مسئله‌ی اصلی ما فلسطین است
آقایان و خانم‌ها! فرار رئیس برکنار شده و سقوط رژیم او پایان مبارزه نبود، بلکه آغاز مسیر مبارزه‌ای جدید است. چرا که خیلی زود نیروهای ارتداد و واپسگرایی بیدار شده‌اند و نیروهای داخلی و خارجی ضد انقلاب، شروع به برنامه‌ریزی جهت محاصره‌ی انقلاب و دور زدن مطالبه‌های اساسی آن کردند و حیله‌ها و توطئه‌های بی‌شمار شروع شدند، اما ملت تونس بر تحقق اهداف انقلاب خود و مقابله با نیروهای ارتجاعی اصرار ورزید. اصرار ملت تونس بر تداوم انقلاب، به او این فرصت را داد که مرحله‌ی اول را پشت سر بگذارد و به مرحله‌ی دوم پا نهد؛ از مرحله‌ی براندازی رژیم فاسد به مرحله‌ی ساختن نظامی دموکراتیک. در این چهارچوب مبارک، جوانان تونس دست‌ها و آغوش خود را برای همه‌ی نیروهای صادق، دراز و باز می‌کنند؛ مخصوصاً برای جوانان مسلمان، جهت به هم فشردن صف‌ها  و هماهنگی و ترسیم استراتژی مشترک برای صیانت تمامی انقلاب‌های عربی از مکر مکاران و کید حیله‌گران.

در پایان این عرایض، جوانان تونس یادآور می‌شوند که مسئله‌ی اصلی آنها مسئله‌ی فلسطین است. فلسطین در دل‌ها و در مغزها و در جوارح است. این جوانان تأکید می‌کنند که دستاورد انقلابی آنان فقط یک گام اولیه‌ای به سمت دستاورد بزرگ‌تر است که همانا آزادسازی سرزمین فلسطین و برگزاری نمازگزاری جماعت در قدس شریف است؛ إن‌شاءالله. برادران گرامی! همان‌طور که شما را به عنوان بهترین پشتوانه برای احقاق حق و محو باطل شناختیم، پایدار بمانید.