• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1382/01/22

اقامه‌ نماز جمعه‌ به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  امروز در اجتماع انبوه نمازگزاران تهرانی، با تبیین ابعاد مختلف مسأله‌ی‌ عراق و تشریح مواضع ایران در هر یک از این ابعاد تأکید کردند: ملت ایران همچون ملت عراق، از سقوط صدام خوشحال است، اما فجایع صورت‌گرفته در عراق و اشغالگری و تجاوز را به‌شدت محکوم می‌کند و با رد گماشته شدن یک حاکم نظامیِ امریکایی در عراق  معتقد است سرنوشت ملت عراق باید تنها به دست این ملت تعیین شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با اشاره به شرایط بسیار استثنایی موجود در عراق، تصریح کردند: در قضیه‌ی عراق ۴ مسأله‌ی‌ کاملاً مجزا، یعنی سقوط صدام، فجایع پیش‌آمده برای ملت عراق، تجاوز امریکا و انگلیس به یک کشور مستقل و مسأله‌ی‌ اداره‌ی آینده‌ی عراق وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران در مورد هرکدام از این‌ها موضعی شفاف و روشن دارد که برخاسته از فکر و تدبیر اسلامی است و با رعایت مصالح و منافع کشور اتخاذ شده است.
ایشان ادعای بوش و بلر را در مورد این‌که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها برای آزادی ملت عراق به این کشور حمله کرده‌اند، ادعایی مضحک خواندند و افزودند: آیا برای آزادی یک ملت،  بر سر او آتش و بمب و موشک می‌ریزند!؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به خوشحالی فراوان ملت و مسئولان ایران از سقوط صدامِ دیکتاتور و ظالم، دوران حکومت بعثی‌ها در عراق را تلخ‌ترین دوران یک قرن اخیرِ این کشور خواندند و افزودند: منافع صدام و امریکا تا قبل از حمله‌ی عراق به کویت و به‌ویژه در حمله‌ی ۸ ساله‌ی صدام به ایران کاملاً هماهنگ بود، اما پس از حمله‌ی صدام به کویت، منافع دولت عراق و دولت آمریکا در تضاد قرار گرفت، چرا که امریکا نمی‌خواست حکومت‌های عربی منطقه‌ی خلیج فارس را از دست بدهد.
ایشان تصریح کردند: ملت عراق از سقوط صدام کاملاً خوشحال است، اما در جنگ بین صدام و اشغالگران آمریکایی کاملاً بی‌طرف بود و ملت و دولت ایران نیز دقیقاً همین موضع را اتخاذ کردند و مسئولان با تلاش و کوشش  اجازه ندادند در طول جنگ به هیچ یک از طرفینِ درگیر کمکی شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  بی‌طرفی ملت عراق در جنگ صدام و آمریکا و انگلیس را ناشی از رفتار مستبدانه و اهانت‌آمیز حکومت عراق با مردم این کشور ارزیابی کردند و افزودند: در هر کشوری بین ملت و مدیران و مسئولان فاصله بیفتد، مسأله‌ به همین گونه خواهد بود.
ایشان تسلیم سه روزه‌ی بغداد را قضیه‌ای مشکوک خواندند و افزودند: رزمندگان دلاور ما بدون هیچ امکانات نظامی، ۳۵ روز در برابر هجوم عراقی‌ها به خرمشهر مقاومت کردند که ملت ایران باید به آن‌ها افتخار کند، اما بغداد با بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی، سه روزه سقوط کرد که این قضیه واقعاً مشکوک است.
ایشان مسأله‌ی‌ دوم این جنگ را ابعاد فجایع انسانی آن برشمردند و با اشاره به ادعای حمایت آمریکا و انگلیس از حقوق بشر تأکید کردند: این فجایع و سلب حق حیات و زندگی از مردم عراق، از ذهن‌ها و وجدان بشری پاک نخواهد شد؛ همان‌گونه که جنایت‌های گذشته‌ی آمریکا فراموش نشده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  بمباران و موشک‌باران گسترده‌ی شهرهای عراق و کشتار مردم بیگناه به‌ویژه کودکان، و همچنین اهانت به مردان و زنان عراقی و ورود به خانه‌های مردم و اقدامات اهانت‌آمیز را نشان‌دهنده‌ی دروغ بودن ادعاهای آمریکا و انگلیس در خصوص رعایت حق آزادی انسان‌ها و حقوق بشر دانستند و تصریح کردند: ملت و دولت ایران از ابتدا این‌گونه اقدامات را محکوم کرده و با ملت عراق نیز ابراز همدردی نموده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  تجاوز نظامی به یک کشور اسلامی به بهانه‌ی یافتن سلاح‌های کشتار جمعی را مسأله‌ی‌ سوم این جنگ و زشت‌ترین بُعد آن برشمردند و افزودند: این تجاوز نظامی در یک اقدام بی‌سابقه از جانب جامعه‌ی جهانی محکوم شد و تظاهرات گسترده‌ای در سراسر جهان در مخالفت با این تجاوز برگزار شد که نشان‌دهنده‌ی بیداری وجدان جهانی است.
ایشان موضع جمهوری اسلامی ایران را در این بُعد، همگام با جامعه‌ی جهانی و محکومیت تجاوز به یک کشور اسلامی اعلام کردند و با انتقاد از عملکرد بسیار ضعیف سازمان ملل در این تجاوز آشکار، تأکید کردند: دبیرکل سازمان ملل در این قضیه توقعات جامعه‌ی جهانی را برآورده نکرد و هیچ‌یک از ارکان سازمان ملل -اعم از شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل- حتی یک جلسه برای محکومیت تجاوز به عراق تشکیل ندادند.
رهبر معظم انقلاب  با تأکید بر این‌که آمریکا با تجاوز به عراق، یاغی‌گری خود را بر ضد بشریت به طور آشکار نشان داد، افزودند: در این تجاوز مشخص شد آمریکا محور شرارت واقعی است و حقیقتاً همان‌گونه که امام بزرگوار فرمودند، شیطان بزرگ است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقدام انگلیس در همراهی آمریکا برای تجاوز به عراق را اشتباهی بزرگ توصیف و تأکید کردند: نخست‌وزیر انگلیس با این اقدام، چهره‌ی زشت استعماری انگلیس در منطقه را که در حال فراموشی بود، دوباره بازسازی کرد.
ایشان مسأله‌‌ی چهارم در قضیه‌ی عراق را تلاش آمریکا برای سلطه بر این کشور برشمردند و تأکید کردند: نه ملت عراق، نه ملت ایران و نه جامعه‌ی بین‌المللی، گماشته‌شدن یک حاکم نظامی امریکایی بر عراق را نخواهند پذیرفت.
رهبر معظم انقلاب  نقشه‌ی آمریکا برای تحمیل یک سرلشکر بازنشسته وابسته به صهیونیزم به ملت عراق را بازگشت به دوران اول استعمار و ارتجاع محض خواندند و افزودند: استعمارگران برای تحکیم سلطه‌ی خود بر ملت‌ها، از روش‌های مختلفی استفاده کرده‌اند و تحمیل آشکار یک حاکم نظامی که اقدامی بسیار اهانت‌بار و ناشی از سرمستی و غرور است، مربوط به چند قرن قبل می‌شود و با عکس‌العمل جامعه‌ی جهانی روبه‌رو خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب  افزودند: آمریکایی‌ها می‌خواهند با گماشتن این حاکم نظامی، به‌تدریج کنترل فرهنگ ملت عراق را نیز در دست گیرند و طرز تفکر این ملت را در مورد اشغالگران تغییر دهند، اما این کار نشدنی است و نسل‌های بعدی ملت عراق نیز جنایات آن‌ها را از یاد نخواهند برد.

ایشان در مورد آینده‌ی عراق تأکید کردند: ملت عراق از چاله‌ی صدام دیکتاتور به چاه یک دیکتاتور آمریکایی نمی‌افتد و ما نیز این مسأله‌ را تجاوز به حریم اسلام و مسلمین می‌دانیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  تأکید کردند: حکومت عراق باید به دست فردی که ملت این کشور او را انتخاب می‌کنند و به قدرت‌های متجاوز وابسته نیست، سپرده شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  پیروزی نظامی در عراق، آن هم با شک و شبهه‌های موجود را پیروزی نهایی و قابل اتکاء ندانستند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها در عرصه‌ی شعار آزادی و دموکراسی  شکست مشهودی خوردند و نشان دادند که لیبرال‌دموکراسی، تجاوز به حریم دیگر کشورها و لگدمال کردن ملت‌های دیگر را تجویز می‌کند.
رهبر معظم انقلاب  تأکید کردند: اگر آمریکایی‌ها راست می‌گویند و برای سقوط صدام و آزادی ملت عراق آمده‌اند، اکنون که صدام سقوط کرده، باید بیدرنگ از این کشور خارج شوند و اداره‌ی امور عراق را به دست خود این ملت بسپارند، اما آن‌ها این کار را نمی‌کنند، چون دروغ می‌گویند.
ایشان شکست سیاسی در جلب نظر موافق دولت‌ها برای حمله به عراق، شکست ابهت نظامی آمریکا و شکست اعتبار رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی را از جمله شکست‌های دیگر آمریکا در حمله به عراق خواندند.
رهبر معظم انقلاب  با اشاره به نقش صهیونیست‌ها در زمینه‌سازی برای ایجاد جنگ عراق افزودند: صهیونیست‌ها بیشترین نفع را در قضیه‌ی حمله‌ی امریکا به عراق برده‌اند و نقشه‌ی جدید خاورمیانه که بوش بر آن تأکید می‌کند، باعث گسترش سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی صهیونیست‌ها در منطقه خواهد شد؛ ضمن آن‌که صهیونیست‌ها با سوء استفاده از ماجرای عراق سرکوب خونین فلسطینی‌ها را شدت داده‌اند.
ایشان با تأکید بر این‌که همه‌ی گروه‌ها و فعالان سیاسی عراق اکنون در معرض یک آزمایش بزرگ تاریخی قرار دارند و باید از هرگونه خطای استراتژیک پرهیز نمایند، افزودند: گروه‌ها و فعالان سیاسی باید با مراقبت از بروز هرگونه هرج و مرج و انتقام‌گیری‌های نادرست از ایجاد هرگونه زمینه که موجب پایداری حضور اشغالگران در عراق شود، پرهیز کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  هرگونه همکاری با بیگانه را از جانب فعالان و گروه‌های سیاسی عراق  یک خطا ارزیابی و تصریح کردند: هرگونه کمک به بیگانگان به عنوان یک لکه‌ی ننگ در تاریخ عراق برای فعالان سیاسی و گروه‌های عراقی کمک‌کننده‌ی به بیگانگان باقی خواهد ماند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با تأکید بر این‌که مردم عراق خواهان استقلال، آزادی و حکومت برخاسته از آرمان‌های دینی و ملی خود هستند، افزودند: کسانی که سال‌های متمادی به نام مردم عراق سخن می‌گفتند، اکنون باید به مردم عراق و آرمان‌های آنان وفادار باشند و از هرگونه پنهان‌کاری و زد و بند با بیگانگان و قدرت‌های خارجی خودداری نمایند.
ایشان همچنین در بخش دیگری از خطبه‌ها، کوشش همگانی برای خدمت‌رسانی به مردم و نشان‌دادن عملیِ کارآمدی نظام را بسیار مهم خواندند و افزودند: اگر ضعف و نقص در کار ما باشد، اسلام نیز زیان می‌بیند و دشمن نیز از این مسأله‌ حداکثر سوء استفاده را می‌کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  با اشاره به توانایی مسئولان نظام در استفاده از امکانات مادی و انسانی کم‌نظیر کشور برای حل همه‌ی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی کشور افزودند: مسئولان باید با جدیت، همدلی و پرداختن به مسائل اصلی این هدف را محقق کنند و ملت آگاه و نجیب ایران نیز باید تلاش برای تحقق این هدف را از مسئولان سه قوه و همه‌ی نهادها و دستگاه‌ها طلب کنند.
ایشان سال جاری را سال رقابت برای خدمت به مردم برشمردند و خاطرنشان کردند: همه‌ی دستگاه‌های قوای سه‌گانه در سراسر کشور باید در این رقابت صحیح که موجب رضایت خداست، فعال شوند تا در پایان سال، ارزیابی واقعی از کارهای انجام‌شده در عرصه‌های قضائی، اجرایی و قانون‌گذاری صورت گیرد و معلوم شود کدام دستگاه‌ها در خدمت‌رسانی به مردم موفق‌تر بوده‌اند.
رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: هدف و همت مسئولان کشور همواره این بوده که اهداف انقلاب اسلامی را که منطبق با مصالح مردم و کشور است، با دقت تشخیص دهند و آن‌ها را پیگیری نمایند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌ی دوم، ضمن توصیه به مسئولان و مردم در خصوص رعایت تقوی در مورد تحولات اخیر عراق،  بیاناتی را به زبان عربی برای مسلمانان عرب‌زبان به‌ویژه مردم عراق بیان کردند.