• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1379/09/17

دیدار اعضای‌ تشکل‌های‌ مختلف‌ دانشجویی‌ و برگزیدگان‌ دانشگاه‌ها و المپیادهای‌ علمی‌ با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امشب‌ در دیدار اعضای‌ تشکلهای‌ مختلف‌ دانشجویی‌ و برگزیدگان‌ علمی‌ دانشگاهها و المپیادهای‌ علمی‌ با اشاره‌ به‌ شرایط مساعد و متناسب‌ با رشد علمی‌ در کشور و محیطهای‌ دانشگاهی‌ و تلاش‌ دشمنان‌ برای‌ برهم‌ زدن‌ این‌ فضا، دانشجویان‌ را به‌ تقوا، هوشیاری‌ و آگاهی‌ و تلاش‌ روز افزون‌ علمی‌ برای‌ پیشرفت‌ و سربلندی‌ کشور فراخواندند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ نیاز انسانها در هر برهه‌ و زمانی‌ به‌ تقوا و اثرات‌ آن‌، نسل‌ جوان‌ بویژه‌ دانشجویان‌ را به‌ کسب‌ تقوا و مراقبت‌ و پرهیز از غفلت‌ توصیه‌ کردند و افزودند: تقوا در تمام‌ امور دانشجویان‌ از جمله‌ فعالیتهای‌ علمی‌، معاشرت‌، تلاش‌ سیاسی‌، موضعگیریها و انتخاب‌ مسیر آینده‌ اثرگزار است‌.
ایشان‌ شاخص‌ تقوا را شناخت‌ وظیفه‌ در هر برهه‌ از زمان‌ و انجام‌ آن‌ دانستند و با تأکید بر این‌ که‌ مقطع‌ فعلی‌ یکی‌ از حساس‌ترین‌ دوران‌ کشور برای‌ نسل‌ جوان‌ است‌، خاطرنشان‌ کردند: به‌ برکت‌ انقلاب‌ اسلامی‌ امروز بواسطه‌ حرکت‌ جامعه‌ به‌ سوی‌ صلاح‌ و انگیزه‌ خدمتگزاری‌ مسؤولان‌ و استقلال‌ کشور شرایط برای‌ رشد علمی‌ نسل‌ جوان‌ به‌ منظور جبران‌ عقب‌ماندگیها، بیش‌ از هر زمان‌ دیگر مهیاست‌ و این‌ نسل‌ باید بهره‌ لازم‌ را از این‌ فرصت‌ ببرد.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ تلاش‌ دشمنان‌ از ابتدای‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ برای‌ سرمایه‌گذاری‌ در دانشگاهها به‌ منظور محروم‌ کردن‌ انقلاب‌ از نسل‌ جوان‌ مؤمن‌، فرزانه‌ و اهل‌ فکر و دارای‌ آینده‌ علمی‌ تصریح‌ کردند: امروز عمده‌ترین‌ وظیفه‌ دانشجویان‌ مقابله‌ با آن‌ کسانی‌ است‌ که‌ می‌خواهند محیط متناسب‌ با رشد علمی‌ در دانشگاهها را از بین‌ ببرند و با کشاندن‌ آنان‌ به‌ امور حاشیه‌ای‌ سطح‌ علمی‌ دانشجویان‌ را تنزل‌ دهند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با تأکید بر لزوم‌ حفظ وحدت‌، صمیمیت‌ و صداقت‌ میان‌ تشکلهای‌ دانشجویی‌ و پرهیز آنها ازدودستگی‌ و اختلاف‌، به‌ سخنان‌ و اظهارات‌ برخی‌ افراد در محیطهای‌ دانشگاهی‌ اشاره‌ کردند و افزودند: هدف‌ برخی‌ افراداز طرح‌ اینگونه‌ مسائل‌ در دانشگاهها جلوگیری‌ از ادامه‌ حرکت‌ علمی‌ رو به‌ رشد دانشگاههاست‌.
ایشان‌ با یادآوری‌ تأثیر تقوا در موضعگیریها خاطرنشان‌ کردند: برخی‌ موضعگیریهای‌ سیاسی‌، بدون‌ تشخیص‌ و براساس‌ حب‌ و بغضها، طمع‌ورزیها و ضعفهای‌ درونی‌ افراد و برای‌ کسب‌ قدرت‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ تعبیر خودی‌ و غیرخودی‌ و موضعگیری‌ برخی‌ افراد و جریانها در مقابل‌ این‌ تعبیر تأکید کردند: منظور از این‌ تعبیر، عموم‌ مردم‌ نیستند بلکه‌ مخاطب‌ آن‌ فعالان‌ و تأثیرگذاران‌ در عرصه‌ سیاسی‌ کشور هستند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از افراد غیرخودی‌ به‌ عنوان‌ کسانی‌ که‌ برای‌ ایجاد زمینه‌ نفوذ قدرتهای‌ استکباری‌ بخصوص‌ آمریکا در لایه‌های‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ کشور تلاش‌ می‌کند، یاد کردند و افزودند: محیطهای‌ سیاسی‌ باید از چنین‌ عناصری‌ که‌ به‌ فکر مصالح‌ کشور نیستند بر حذر باشد که‌ البته‌ این‌ به‌ معنای‌ برخورد و محروم‌ کردن‌ آنان‌ از حقوق‌ شهروندی‌ نیست‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ گروهها و جناحهای‌ سیاسی‌ وفادار به‌ نظام‌ اسلامی‌ را به‌ همدلی‌ و تحمل‌ یکدیگر توصیه‌ و خاطرنشان‌ کردند: رفتار تناقض‌آمیز کسانی‌ که‌ صف‌ بندی‌ در مقابل‌ بیگانه‌ بدخواه‌ و عوامل‌ آن‌ را برنمی‌تابند، اما در مقابل‌ یک‌ عنصر و جریان‌ مؤمن‌ و علاقه‌مند به‌ مصالح‌ کشور ولی‌ دارای‌ خط مشی‌ سیاسی‌ متفاوت‌، روش‌ غیرخودی‌ را اعمال‌ می‌کنند، مورد قبول‌ نیست‌.
در این‌ دیدار پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ قمی‌ مسؤول‌ نهاد نمایندگی‌ ولی‌فقیه‌ در دانشگاهها در سخنانی‌، عدالت‌طلبی‌، صداقت‌، صفا، خردورزی‌، نشاط و مسؤولیت‌پذیری‌ ایمانی‌، علمی‌، سیاسی‌ و اجتماعی‌ را از ویژگیهای‌ برجسته‌ نسل‌ جوان‌ برشمرد و گفت‌: دانشجویان‌ به‌ رغم‌ حضور و فعالیت‌ در تشکلهای‌ مختلف‌ دانشجویی‌، همه‌ دارای‌ هدف‌ مشترک‌ برای‌ عزت‌ و سرافرازی‌ ایران‌ اسلامی‌ هستند.
وی‌ با اشاره‌ به‌ تحلیل‌ نادرست‌ دو جریان‌ متحجرانه‌ و فرصت‌طلبانه‌، از قشر دانشجو، خاطرنشان‌ کرد: دانشجویان‌ با هوشیاری‌ و آگاهی‌ سیاسی‌ خود، هیچگاه‌ اجازه‌ سوءاستفاده‌ به‌ این‌ دو جریان‌ را نخواهند داد.
در ابتدای‌ این‌ مراسم‌، دانشجویان‌ نماز مغرب‌ و عشاء را به‌ امامت‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اقامه‌ و سپس‌ در فضایی‌ صمیمی‌ به‌ همراه‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ روزه‌ خود را افطار کردند.
خاطرنشان‌ می‌شود در این‌ دیدار تعدادی‌ از دانشجویان‌ ممتاز آزمون‌ سراسری‌ دانشگاهها ، برگزیدگان‌ المپیادهای‌ علمی‌ کشور، اعضای‌ کانونهای‌ قرآنی‌، علمی‌ و فرهنگی‌ دانشگاهها، جامعه‌ اسلامی‌ دانشجویان‌، دفتر تحکیم‌ وحدت‌، بسیج‌ دانشجویی‌، اتحادیه‌ انجمنهای‌ مستقل‌ اسلامی‌، جنبش‌ اعتدال‌ اسلامی‌، اتحادیه‌ تشکلهای‌ دانشجویی‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ و هیأتهای‌ مذهبی‌ دانشگاهها حضور داشتند.