• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1378/09/23

دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی،روز گذشته در دیدار رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت اساسی فرهنگ در سرنوشت حال و آینده جامعه، خواستار ارزیابی جدید مسؤولان کشور در مورد اهمیت مقوله فرهنگ شدند و تأکید کردند: فعالیتهای فرهنگی باید با هدف تعمیق تدین، باورهای دینی و ارزشهای اسلامی صورت گیرد تا آینده مستقل، متعالی و سرافرازانه ملت، تضمین شود.
مقام معظم رهبری با ابراز ناخرسندی از غفلت موجود در زمینه درک اهمیت و تأثیر فرهنگ در روند کلی حرکت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه خاطر نشان کردند: فرهنگ، جهت‌دهنده ذهنیتهای انسان و عامل اصلی و تعیین‌کننده‌رفتارهای فردی و اجتماعی است و می‌توانند زمینه مناسب را برای شکوفایی استعدادها و تواناییهای یک ملت به وجود آورد، به همین دلیل اگر باورها و معیارهای بالنده و تعالی بخش یک ملت بهر دلیل تضعیف شود، آینده آن جامعه با مشکل روبرو خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مسؤولیت عظیم مسؤولان نظام در برابر ملت مسلمان و انقلابی ایران تأکید کردند: انقلاب اسلامی امکانات فراوانی برای تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی ایجاد کرده است و مسؤولان نظام، بخصوص مسؤولان فرهنگی و نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با تمام وجود به فرهنگ مردم خدمت کنند و برای این کار با تلاشهای دشمن برای اختلال در باورهای مردم و ایجاد تردید در عزم و استقامت ملت ایران، مقابله نمایند.
مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم فعالیت بسیار جدی‌تر وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها و دستگاههای مرتبط با مسایل فرهنگی، کارهای عمیقِ مبنایی و فکری را برای متدین‌تر شدن جامعه ضروری خواندند و افزودند: با افکار مختلف باید با استدلال و منطق برخورد کرد، اما در عین حال نباید به دشمن و عوامل او اجازه داد در باورها و ارزشهای مردم مسلمان رخنه کنند و به اصول و مقدسات اسلام خدشه وارد سازند؛ چرا که این کار، تحقق خواسته‌های اصیل مردم و سعادت حقیقی آنها را ناممکن می‌سازد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر این که آرایش نیروهای فرهنگی جامعه باید آرایش دینی و انقلابی باشد، از کمبود محسوس فعالیتها برای اسلامی کردن محتوای فرهنگی و هنری، ابراز ناخرسندی کردند و افزودند: باید بدون هراس و یا خجالت، خواست مردم یعنی اسلامی کردن فضای هنری و فرهنگی جامعه را پیگیری نمود و آن را به صراحت اعلام کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سهم ملت ایران در همه علوم اسلامی فرمودند: این ملت در انقلاب نیز برای تحقق اسلام، جان داده‌اند و سختیها را به جان خریده‌اند و اینها نشان می‌دهد که این ملت از اعماق وجود، به دنبال اسلام است. بنا بر این باید با تمسک به این دین مبین و اسلامی کردن فضای فرهنگی جامعه، وسیله پیشرفت و تکامل و ترقی ملت را به وجود آورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه افزودند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دستگاههای فرهنگی باید گسترش تدین و روح فرهنگ اسلامی را در اولویت کارهای خود قرار دهند، همچنانکه وزارتخانه‌ها و دستگاههای مرتبط با دانشگاهها نیز باید به هیچ شکل، اجازه ندهند عناصر انقلابی و مؤمن در این گونه محیطها در انزوا قرار گیرند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود همچنین با قدردانی از تلاشهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقد مجموعه عملکرد این شورا را موجب تکامل این نهاد خواندند و خاطر نشان کردند: بهترین مرجع نقد و بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، خود این نهاد است.
حضرت آیت‌اللَّه‌خامنه‌ای همچنین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای مجریان کار فرهنگی، قانونی و لازم‌الاجرا خواندند و تصریح کردند: همه نهادها باید به این مصوبات به دیده اعتبار بنگرند.
در این دیدار پیش از سخنان مقام معظم رهبری آقای خاتمی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی از اهتمام و جدیت اعضای این شورا تشکر کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در 20 جلسه اخیر خود به مسایل مهمی همچون فرهنگ عمومی و مطبوعات پرداخته و در چندین جلسه، راههای مقابله صحیح و منطقی با پدیده تهاجم فرهنگی را بررسی کرده است.