• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1376/08/19

دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌‌اندرکاران برگزاری هفته کتاب با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران برگزاری هفته کتاب با ایشان، ضمن تأکید بر ضرورت گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور و تسهیل زمینه پدیدآوری و عرضه کتاب، سالم‌سازی امر نشر کتاب را وظیفه مهم مسؤولان دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار که به مناسبت هفته کتاب صورت گرفت، با سپاسگزاری از اهتمام عملی به مسأله کتاب فرمودند: کتاب، موضوع بسیار مهمی است، لیکن وضع کنونی کتاب در کشور، متناسب با شأن، سابقه و داعیه فرهنگی ایران و هدفهای ترسیم شده برای جمهوری اسلامی نیست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: اگر می‌خواهیم ملتی با فرهنگ و طی‌کننده راههای میانبر جهت رفع عقب‌ماندگیها داشته باشیم که بحمدالله ملت ما این استعداد و ظرفیت را دارد ناگزیر باید مسأله معلومات و مطالعات در زمینه مسایل مورد نیاز، بسیار فراتر از وضع کنونی برود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم افزایش کمیت مطلق کتاب را در جامعه، خاطر نشان کردند و اظهار داشتند: اگر روزی در همه زمینه‌های مورد نیاز، کتاب کافی به لحاظ عنوان و تعداد، در دسترس باشد و مردم بتوانند سؤالهای خود را در کتابها بیابند، شرایط متفاوت با وضع امروز در کشور خواهیم داشت، چرا که هر جا با کتاب سر و کاری هست، از لحاظ کیفیت روحی و وضع فکری، تفاوت محسوسی وجود دارد.
مقام معظم رهبری کمبود علاقه به کتاب را در جامعه خاطر نشان کردند و با تأکید بر اهتمام به گسترش فرهنگ کتابخوانی در میان قشرهای مختلف مردم، مسؤولان را به اتخاذ تدابیر مناسب در این زمینه، توصیه فرمودند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تسهیل زمینه پدیدآوری و عرضه کتاب را یکی دیگر از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانستند و گفتند: در زمینه‌هایی که کمبود کتاب وجود دارد، باید با تشویق کسانی که آمادگی تألیف و نشر را دارند، زمینه لازم برای رفع این کمبود فراهم شود، تا کتاب وزین و متقن به میزان کافی در دسترس قرار گیرد و قدرت انتخاب برای مردم به وجود آید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مسؤولیت صیانت از حریم ذهنها، موضوع نظارت بر کتاب را امری جدی و مهم خواندند و فرمودند: نظارت بر کتاب، به مفهوم ایجاد محدودیت برای دانشمندان، اصحاب فکر و آدمهای کارامد نیست، واقعیت موجود در بازار کتاب، نشانگر این حقیقت است، لیکن بحث، جلوگیری از رهزنی اندیشه و اخلاق است.
مقام معظم رهبری افزودند: هر چند بهترین راه در ایفای این مسؤولیت، عرضه فکر درست و هدایتگر در برابر فکر غلط و رهزن است، لیکن در صورت نبود امکان کافی در این زمینه، باید به فکر علاج بود، و اهمیت امر نظارت از همین جا روشن می‌شود؛ هر چند که در این زمینه، ضرورت پرهیز از تنگ نظری و اعمال سلیقه نیز، امری بدیهی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: البته در مورد کتابهایی که با هدف ایجاد انحراف اخلاقی در جامعه، بویژه در قشر جوان، نوشته می‌شود، علاج کار تنها حساسیت و جدیت بخش نظارت بر کتاب است، و امکان جبران پس از نشر آن وجود ندارد. اگر ما به گسترش کتاب می‌اندیشیم، باید به فکر سالم‌سازی هم باشیم.
پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، آقای مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارشی را از وضع کنونی نشر کتاب در کشور و برگزاری هفته کتاب به استحضار رساند، و مشارکت نهادهای فرهنگی مختلف را در برگزاری جشن کتاب زمینه مساعدی برای گسترش نشر کتاب ذکر کرد.