• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1375/07/16

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با ایشان طی سخنانی برادرکشیها و بمباران شهرها و خانه‌های مردم بی‌دفاع افغانستان را به عنوان یک حرکت غیر اسلامی، تقبیح کردند و حمایت آمریکا از یک گروه ناآشنای با مسائل اسلامی در این کشور را تلاشی در جهت مقابله با جمهوری اسلامی ایران دانستند.
مقام معظم رهبری در این دیدار که در آغاز بکار گردهمایی سالانه ائمه جمعه سراسر کشور انجام شد، طی سخنانی فرمودند: در همسایگی ایران متأسفانه کارهایی به نام اسلام انجام می‌شود و گروهی که معلوم نیست چقدر از اسلام آگاهی دارد، دست به انجام کارهایی زده است که از اسلام نیست و اسلام آن را نمی‌پذیرد و اگر قرار باشد از ارتجاع و تعصب و نادیده گرفته شدن حقایق بشری سخن گفته شود، باید آن را مثال بزنند. دنیا شاهد بود که آمریکا از این گروه با تعابیر ستایش‌آمیز سخن گفت و نه تنها آن را محکوم نکرد، بلکه پشت سر این گروه نیز ایستاده است تا مخالفینش را سرکوب کند و این امر، پوچی تبلیغات و ادعاهای آمریکا در مورد حقوق بشر، آزادی زن و مسأله تعلیم و تربیت را به روشنی نشان داده است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان از ائمه جمعه به عنوان مبلغان حقایق عالیه دینی در سطح ایران اسلامی یاد کردند و فرمودند: امروز که مردم ایران در مسائل دین و دنیای خود حول محور روحانیت اجتماع کرده‌اند، برای دنیا این مسأله مطرح شده است که در یک حکومت اسلامی و جامعه دینی، روحانیت چه نقشی دارد و مشی و روش کار و زندگی او چگونه است.
بنا بر این ائمه جمعه سراسر کشور باید در گردهمایی سالانه خود به مسأله روحانیت و وظایف مهمی که با آن روبروست، توجه کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علم و معنویت را دو رکن اصلی در قوام روحانیت اسلام دانستند و فرمودند: اسلام دین دنیا و آخرت و اداره زندگی است و بر همین اساس علم روحانیت نیز وسیع و فراگیر است و عقاید و معارف، فلسفه و مبانی اعتقادی و فقاهت بسیار گسترده دینی را شامل می‌شود. علم دین در روحانیت اسلام، یک دانش حقیقی و پیچیده است و یک عمل فنی و تخصصی محسوب می‌شود. همچنین توجه به خدا و اعراض از زخارف و متاع دنیا یک رکن اصلی برای روحانیت است، زیرا اصولا روحانیت با اقبال به دنیا و دلبستگی به آن هم‌ساز نیست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مرهون تاریخ هزارساله روحانیت اسلام خواندند و فرمودند: در طول هزار سال تاریخ روحانیت اسلام، اعتقاد به روحانیت به صورت یکی از اساسی‌ترین بنیانهای فکری و روحی مردم در آمده است و کار عظیم و بی‌نظیری که ملت ایران در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی انجام داد، ریشه در این نهاد اعتماد و اعتقاد به روحانیت دارد. بنا بر این هر یک از علمای دین که در طول سالیان و قرنهای متمادی با علم و زهد و تقوای خود، ایمان به معنویت روحانیت را در عمق جان مردم ریشه دار کردند، در پیروزی انقلاب اسلامی سهیمند.
مقام معظم رهبری توجه روحانیون را به ضرورت مقابله با وسوسه‌ها و جلوه‌های فریبنده دنیا جلب کردند و فرمودند: مردم باید با مشاهده مشی زندگی روحانیون احساس کنند که آنها دل بسته به دنیا نیستند و ائمه جمعه نیز در زمره کسانی هستند که تمامی حرکات و سکناتشان و امیال و تصرفاتشان، مورد توجه مردم است و بر همین اساس رفتار و مشی آنان باید بگونه‌ای باشد که ایمان همراه با عشق و محبت را در دل آحاد مردم تحکیم بخشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وفور ثروت، پول و درآمد در شرایط امروز کشور را یادآور شدند و فرمودند: در وضعیت کنونی، ثروت در کشور می‌جوشد و کسانی هستند که می‌توانند ثروتهای زیادی را به دست آورند و بسیاری مجذوب آن می‌شوند و از یاد می‌برند که هدف آنها از قیام و مبارزه چه بوده است؛ لذا در این برهه حساس که خطر فراموشی نیز وجود دارد، توجه و مراقبت دولتمردان و روحانیان از خود و نزدیکان، یک مسأله مهم و اساسی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به وجود برخی محرومیتها در کشور فرمودند: ما طرفدار فقر نیستیم، ولی مادامی که نتوانیم عدالت اسلامی را به معنای حقیقی کلمه در کشور پیاده کنیم، شاهد چهره کریه فقر در بخشی از مردم و محرومیت در گوشه‌هایی از جامعه خواهیم بود. ما امیدواریم با تولید ثروت و کار و فعالیت هر چه بیشتر در ابعاد اقتصادی، فنی، علمی و تحقیقی به جایی برسیم که در هیچ نقطه‌ای از کشور فقر باقی نماند.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان اهداف عمده تبلیغات رسانه‌های خبری تحت نفوذ صهیونیزم علیه جمهوری اسلامی ایران را برشمردند و فرمودند: یکی از اهداف تبلیغات استکباری علیه ایران اسلامی ترسیم، چهره‌ای تیره و تار از ایران برای مأیوس کردن مردم نسبت به آینده بوده است، اما پیشرفتها و تلاشهای گوناگونی که در زمینه سازندگی کشور به عمل آمد، تبلیغات آنها را خنثی کرد. همچنین متزلزل کردن آحاد مردم نسبت به اصول و مبانی اسلامی و نیز خدشه در اصل حکومت اسلامی و ولایت فقیه هدف دیگری است که صهیونیزم از تبلیغات شوم خود دنبال می‌کند، اما به لطف خداوند، جامعه اسلامی بیدار است و مردم ذهنیت خوبی دارند و عملکرد رسانه‌های جمعی و نیز روحانیون، مساجد و ائمه جمعه نیز با گذشته تفاوت کرده است و بر همین اساس ناکامی تنها ثمره‌ای است که عاید دشمن می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش دشمنان اسلام را برای معرفی نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نقاط ضعف، خاطرنشان کردند و فرمودند: در ایران بزرگ، یک حکومت اسلامی پرجاذبه بر سر کار است که دلها را در اطراف و اکناف دنیا به سوی خود جذب می‌کند و تکریم و احترامی را که مردم دنیا، در استقبال از رئیس جمهور ایران ابراز می‌کنند، نشان از نفوذ انقلاب اسلامی تا اعماق دنیا، از جمله کشورهای آفریقایی دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان فرمودند: دشمنان اسلام از انقلابی می‌ترسند که قدرت خود را در اداره کشور و ملتی بزرگ نشان داده است. انقلابی که می‌تواند به نیازهای یک ملت پاسخ دهد و ابهام موجود در نسلهای جوان سراسر دنیا را برطرف کند. معارف اسلامی ما امروز توجه بسیاری از جوانان را در هر نقطه‌ای از دنیا به سوی خود جذب کرده است و این همان نقطه قوتی است که دشمنان اسلام از آن می‌ترسند.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام والمسلمین رسولی محلاتی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گزارشی از فعالیتهای این شورا و برنامه‌های آینده آن بیان کرد.