• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/06/27
گفت‌وگو با معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان

تجربه‌ی مقاومت حزب‌الله پیش روی ماست

اگرچه امروز حزب‌الله لبنان تنها تجربه‌ی مقاومت در خاورمیانه نیست اما یکی از نمونه‌های موفق آن محسوب می‌شود که توانست رژیم صهیونیستی و نظام سلطه به زانو درآورد. در حاشیه‌ی اجلاس بیداری اسلامی گفت‌وگو کردیم با شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان که به بررسی نقش پیروزی‌های حزب‌الله در بیداری اسلامی و نیز تجربه‌ی مقابله با دخالت‌های نظام سلطه پرداخته است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif حزب‌الله لبنان یکی از بهترین نمونه‌های موفقیت‌آمیز مقاومت در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم را ارائه داده است. به نظر شما دستاورد این تجربه برای بیداری اسلامی و نیز دیگر ملت‌های مسلمان منطقه چه بوده است؟
حزب‌الله فرزند بیداری اسلامی و ثمره‌ی رهنمودهای امام خمینی قدس‌سره و پس از ایشان امام خامنه‌ای حفظه‌الله است. ما معتقدیم که دستاورد حزب‌الله فراتر از آزادسازی یک سرزمین است. این کمترین نقطه‌ی موجود در جریان بیداری است. حزب‌الله امت را بیدار کرد تا دریابند که می‌توانند پیروز شوند و امکانات خود را برای رسیدن به اهداف خود به کار گیرند. مهم‌ترین این اهداف عبارتند از استقلال و آزادی و بیرون راندن مستکبران از سرزمین‌های اسلامی و آزادسازی آنها.

آن‌چه که حزب‌الله انجام داده، مختص لبنان نیست؛ حزب‌الله به تمام جهان عرب و اسلام تعلق دارد و برای همه‌ی مستضعفان جهان پرتوافشانی کرده است. برای همین می‌بینیم که امروزه تمام ملت‌ها به حزب‌الله به عنوان یک نماد و اسوه می‌نگرند و این اسوه بودن نه‌تنها به خاطر لبنانی بودن، بلکه به دلیل ویژگی اسلامی بودن آن است. حزب‌الله صاحب بیداری و موضع درخشان اسلامی است و این یک نکته‌ی بسیار مهم است. تغییری که پس از نهضت حزب‌الله در جهان اسلام ایجاد شده است، به‌کلی با اوضاع پیش از این نهضت تفاوت دارد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif شما به عنوان شخصی که تجربه‌ی دخالت‌ها و کارشکنی‌های آمریکا و نظام سلطه و نیز مقاومت در برابر خواسته‌های‌ آنان را در کشور خود دارید، چه راهکارهایی را به دیگر ملت‌های مسلمان توصیه می‌کنید تا بتوانند در برابر زیاده‌خواهی‌ها و برنامه‌های نظام سلطه ایستادگی کنند؟
آمریکا در مقابله با این موج بیداری، به هر کشوری وارد خواهد شد تا جهت این بیداری را به سود خود عوض کند. مسئولیت ما نیز این است که استوار باشیم و بگوییم که آمریکا مستکبر و متجاوز است و می‌خواهد برکات و نعمت‌های ما را در این سرزمین بگیرد. آمریکا نمی‌تواند هرکاری را که می‌خواهد انجام دهد. ما امکانات و قدرت داریم و یک ملت و امت واحد هستیم و حق با ما است. در نتیجه کشورهای عربی و اسلامی باید بدانند که اگر حرکت بیداری خود را آغاز کنند، نه آمریکا می‌تواند کاری بکند و نه غیر از آمریکا، بلکه برعکس؛ آمریکا به جای این‌که در موضع فعال قرار بگیرد، در موضع انفعال قرار می‌گیرد.

اکنون موج بیداری در مصر و در تونس و یمن و بحرین به‌روشنی علیه آمریکا است. با وجود تمام تلاش‌های آمریکا برای ربودن نتیجه‌ی این بیداری در برخی کشورها، امید ما به این ملت‌ها بسیار زیاد است. باید همیشه متوجه این مطلب باشیم که آمریکا دشمن ما است.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/17273/C/13900626_0917273.jpg
https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif دیدگاه شما درباره‌ی همایش بیداری اسلامی و تأثیر آن چیست؟
این همایش به عنوان اولین همایش بین‌المللی بیداری اسلامی بسیار ضروری و کارساز است، زیرا رهبران جریان بیداری را از کشورهای مختلف اسلامی شیعه و سنی گرد هم آورده تا ببینند چگونه می‌شود برای تقویت این موج بیداری همکاری کنند. این کافی نیست‌ که هر گروهی در کشور خود فعالیت کند، زیرا برخی امور مشترک هستند و می‌توانیم در این امور به هم کمک کنیم و مشکلات یکدیگر را حل کنیم. ممکن است در این همایش‌ها یک نصیحت سودمند یا تجربه منتقل شود. ما می‌خواهیم با هم باشیم. این همایش به ایجاد وحدت اسلامی به شکل عملی از طریق کمیته‌ها و نشست‌ها و دیدارها و تبادل نظرها درباره‌ی مسائل مختلف کمک می‌کند. لذا این همایش یک نقطه‌ی عطف مهم برای تقویت بیداری اسلامی در آینده است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif آرمان فلسطین از ابتدای انقلاب اسلامی شعار امام راحل رضوان‌الله‌علیه بود و پس از ایشان هم آیت‌الله خامنه‌ای این موضوع را پیگیری کرده‌اند. به نظر شما بیداری اسلامی چه تأثیری بر روند آزادسازی قدس شریف دارد؟
اگر امام خمینی رحمة‌الله‌علیه حرکت بیداری اسلامی را شروع نکرده بود، ما امروز شاهد این جایگاه بلند مقاومت فلسطین نبودیم. این مقاوت فلسطین از انقلاب اسلامی جان و معنویت گرفته و ما عملاً دیده‌ایم که چگونه جمهوری اسلامی از فلسطین حمایت کرده است. امروز مردم فلسطین مجاهدانی هستند که به لطف خداوند و در پرتو بیدای اسلامی به سوی هدف خود پیش می‌روند.