• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/06/06
|گزارش هفتگی از بیداری اسلامی|

حضور نیروهای ویژه‌ی ارتش فرانسه در لیبی

در نگاهی به اخبار هفته‌ی گذشته‌ی بیداری اسلامی نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین خبر این هفته: انقلابیون لیبی وارد پایتخت شدند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ورود انقلابیون به پایتخت لیبی: آغاز لیبی جدید؟
انقلابیون لیبی با ورود به طرابلس و اشغال مقر سرهنگ قذافی، در غیاب وی عملاً به دوران ۴۲ ساله قذافی در لیبی پایان بخشیدند. درگیری‌های شدید در پایتخت لیبی ادامه دارد اما بنابر غالب گزارش‌ها، مخالفین، کنترل شهر را در اختیار دارند. این تسلط حاکی از پایان دوران قذافی است. اگرچه خود وی در مخفی‌گاه است و پیام داده که «موش‌ها [مخالفین] را مردم نابود خواهند کرد.» بیداری اسلامی مردم لیبی با دخالت آشکار غرب نیز همراه بوده و نه تنها بمباران‌های ناتو ادامه دارد بلکه برخی کشورها مانند انگلستان و فرانسه تعدادی سرباز نیروهای ویژه‌ی ارتش خود را عازم لیبی کردند. این حضور اولین حضور رسمی سربازان خارجی در خاک لیبی پس از آغاز بیداری اسلامی است. غرب اگرچه به بهانه‌ی «دخالت بشردوستانه» به لیبی حمله کرده است اما محافل سیاسی تأکید دارند نقش نفت در این حمله بی‌تأثیر نبوده است. پیش از این، رهبر انقلاب ضمن تأکید بر سودجویی استکبار از نفت لیبی، استفاده‌ی آنان از جغرافیای لیبی و تسلط بر مصر و تونس و تخریب زیرساخت‌های لیبی را از جمله دیگر اهداف دخالت غرب در بیداری اسلامی مردم لیبی ذکر نمودند.

اگرچه لیبی از دیکتاتوری قذافی رنج می‌برد اما بنابر آمارهای رسمی نهادهای غربی، توسعه‌یافته‌ترین کشور آفریقا تا پیش از حملات ناتو بود اما اکنون عملاً این کشور تخریب شده است. وضعیت حساس لیبی مخفی بودن قذافی و تخریب زیرساخت‌های این کشور باعث شده تا آینده‌ی لیبی مبهم باشد. نحوه‌ی مدیریت دولت انتقالی، نحوه‌ی دخالت غربی‌ها و نحوه‌ی بازسازی لیبی همگی از جمله علامت سؤال‌هایی است که پیش روی آینده‌ی لیبی پس از بیداری اسلامی قرار گرفته است.

از آغاز بیداری اسلامی تحلیل‌گران و اساتید دانشگاهی مختلفی تأکید کرده‌اند غرب باید از نتیجه‌ی دخالت در امور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و حمایت از دیکتاتوری‌ها عبرت گرفته و از دخالت در کشورهای این منطقه خودداری کند. اگر غرب واقعاً به دموکراسی معتقد است بگذارد مردم خاورمیانه سرنوشت خودشان را خود تعیین کنند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif انتخابات در بحرین: بایکوت بزرگ‌ترین حزب مخالفان
در حالی ۸۳ تن، نامزد تصدی ۱۸ کرسی مجلس بحرین در انتخابات ویژه‌ی پارلمانی در اواخر ماه سپتامبر شده‌اند که این ۱۸ کرسی از نمایندگان الوفاق، بزرگ‌ترین اپوزوسیون شیعی بحرین خالی شده است. الوفاق اعلام کرده این انتخابات را بایکوت خواهد کرد. دولت بحرین به کمک نیروهای خارجی با قیام مردم این کشور به شدت برخورد کرد اما پس از آن مدعی «گفت‌وگوی ملی برای حل اختلافات» شد. اما این گفت‌وگوها با صدور احکام، شکنجه و افزایش فشار بر مخالفانی مانند حزب الوفاق همراه شد که این حزب را مجبور به خروج از مذاکرت ادعایی کرد، چرا که به عقیده‌ی آنان به خواسته‌های واقعی مردم بحرین منجر نمی‌شد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif یمن: ۳۶ کشته در پی حمله‌ی دولت به مبارزان
آن‌طور که منابع رسمی پزشکی و نظامی یمن اعلام کرده‌اند، ۳۶ شبه‌نظامی در پی حمله‌ی هوایی به جنوب یمن کشته شدند. این حمله در راستای تلاش دولت یمن برای بازپس‌گیری برخی شهرها صورت گرفته است. هم‌زمان با بیداری اسلامی در یمن برخی گروه‌ها از این فرصت استفاده کرده و به تصرف شهرها پرداخته‌اند. وضعیت یمن با توجه به چنین موقعیت‌ها و درگیری‌های شدید میان دولت و قبایل، این کشور را تا مرز جنگ داخلی گسترده پیش برده است. رئیس‌جمهور یمن گرچه در عربستان سعودی بسر می‌برد اما حاضر به ترک قدرت نیست. برخی منابع از این مبارزان به عنوان «نیروهای القاعده» یاد کرده‌اند.