• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/05/29
|اخبار جهان اسلام|

بحران بر سر کمک‌های مالی آمریکا


https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ادامه‌ی دادگاه «نامبارک مصر»
حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سرنگون شده‌ی مصر بار دیگر بر روی برانکارد و در قفس در دادگاه حاضر شد. حضور مبارک در دادگاه با تظاهرات حامیان و مخالفان وی در نزدیکی آکادمی پلیس (محل برگزاری این دادگاه) همراه شد که دست‌کم ۲۰ زخمی برجای گذاشت.

قاضی دادگاه مبارک ضمن اعلام این‌که جلسه‌ی بعدی دادگاه سه هفته‌ی بعد برگزار می‌شود، پخش زنده‌ی تلویزیونی این محکمه را متوقف کرد. این احتمال وجود دارد که مبارک به اتهام قتل معترضان انقلاب مصر اعدام شود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif افزایش ضدیت با آمریکا در مصرِ انقلابی
در ابتدای هفته‌ی گذشته روزنامه‌ی لس‌آنجلس تایمز در گزارشی به بحران اخیر در رابطه مصر و آمریکا بر سر کمک دولت آمریکا به گروه‌های سیاسی مصر منتشر کرد و این اقدام را تنها حرکت نگران کننده در رابطه مصر و آمریکا ندانسته است. این روزنامه افزود که ارتش قوی‌ترین نهاد مصر و حاکم فعلی، سیاست خارجی مستقل‌تری را نسبت به گذشته در پیش گرفته است: ایران و حماس.
لس‌آنجلس تایمز نوشت مصر به دنبال تحکیم روابط خود با همسایگان و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس است که صنمی با مدل غربی ندارند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif پیش‌روی چشم‌گیر انقلابیون لیبی
پس از یک نزاع دو روزه، انقلابیون لیبی موفق به تصرف پالایشگاه شهر زاویه، یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های دولت قذافی شدند. مخافان دولت لیبی توانستند شهر تاریخی صبراته را در غرب بزرگراهی بین پایتخت لیبی و تونس به کنترل خود درآورند. این بزرگراه که شاهراهی حیاتی برای تأمین غذا و سوخت پایتخت است در چند روز گذشته در اختیار انقلابیون بوده است. برخی از آن‌ها اکنون در حال خروج از پایتخت و پیوستن به انقلابیون در نزدیکی‌های طرابلس هستند. گزارشات پراکنده‌ای از حملات هوایی در پایتخت لیبی منتشر شده است.

با ورود درگیری‌های لیبی به مرحله‌ی بحرانی و حساس، حامیان سرهنگ قذافی نیز مذاکرات با مخالفان مستقر در تونس را در هماهنگی با نخست‌وزیر سابق فرانسه (دو ویلپن) آغاز کرده‌اند. این در حالی است که قذافی در پی پیش‌روی‌های اخیر انقلابیون، از شهروندان لیبی خواسته بود تا با برداشتن اسلحه‌ها «لیبی را وجب به وجب آزاد کنند.»
گفتنی است پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته شایعه‌ای مبنی بر احتمال پناهندگی سرهنگ قذافی به تونس منتشر شد.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif بازگشت به خانه؟
با گذشت دو ماه از بستری شدن علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن در عربستان سعودی، وی از آمادگی خود برای بازگشت به یمن خبر داد. صالح یمن را در خرداد ماه برای مداوا جراحت و در پی حمله‌ی موشکی به کاخ ریاست‌جمهوری ترک کرد. رئیس‌جمهور یمن با صورتی سوخته در پیام تلویزیونی پخش شده از تلویزیون یمن خطاب به مردم این کشور گفت «شما را به زودی می‌بینم». یمن در هفته‌های گذشته شاهد حملات هوایی و  دست‌کم پنج درگیری پراکنده منجر به تلفات گسترده میان قبایل بوده است. اکونومیست نوشت که بازگشت صالح به یمن می‌تواند به افزایش خشونت‌ها منجر شود.