• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/05/21
ایالات متحده آمریکا:

متوجه افزایش روحیه‌ی ضد آمریکایی در مصر شده‌ایم

در نگاهی به اخبار هفته‌ی گذشته‌ی بیداری اسلامی و خاورمیانه مروری خواهیم داشت بر اختلاف مصر و آمریکا بر سر کمک‌های مالی آمریکا به گروه‌های سیاسی و کشته شدن غیر نظامیان در لیبی و اختلاف میان انقلابیون این کشور.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif آمریکا: متوجه افزایش روحیه‌ی ضد آمریکایی در مصر شده‌ایم
مدیرکل آژانس ایالات متحده‌ی آمریکا برای توسعه‌ی بین‌المللی در مصر، در حالی که کمتر از یک سال این سمت را برعهده داشت، به عنوان اولین تلفات اختلاف میان دو هم‌پیان قدیمی بر سر حمایت آمریکایی‌ها از برخی گروه‌های مصری به واشنگتن بازگشت. بازگشت جیم بیور به واشنگتن یک روز پس از واکنش دولت اوباما به ترویج روحیه‌ی ضد آمریکایی در ماه‌های اخیر صورت گرفت. دولت آمریکا در یک واکنش نادر گفت که متوجه انتقادات و حملات فزاینده به کمک‌ها، نیت و حرکات آمریکا در مصر شده است. سفارت آمریکا در قاهره اعلام کرد آقای بیور برای تصدی شغل جدیدش به واشنگتن بازگشته است. وی مسئول اصلی کمک‌های مالی آمریکا در مصر به گروه‌های سیاسی بوده است.

دولت فعلی مصر تأکید کرد مخالف کمک مستقیم آمریکا به گروه‌های سیاسی است و این کمک‌ها باید از کانال‌های رسمی صورت گیرد. یکی از اعضای شورای عالی ارتش مصر گفت این مسئله «مسئله‌ی حاکمیت ما است». این موضع مصر با مخالفت آمریکا مواجه شد. گفتنی است مردم مصر در نظرسنجی‌ها اظهار داشته‌اند که با کمک‌های مالی آمریکا موافق نیستند. در این رابطه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در خرداد ماه سال جاری در مرقد امام خمینی (ره) فرمودند «این کمک‌هایی که می‌گویند آمریکا ممکن است به مصر یا به هر کشور دیگری بکند، خودش مایه‌ی گرفتاری است. آمریکایی‌ها از راه همین کمک‌ها و همین دلارهاست که تسلط خود را بر کشورها تحکیم می‌کنند، توقعات خودشان را تحمیل می‌کنند؛ ملتی که آزادی به دست آورده است، او را دوباره در زیر پنجه‌ی اقتدار ظالمانه‌ی خود قرار می‌دهند.»

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif ناتو صدها کشته «غیر نظامی» را انکار کرد
دولت لیبی گفت نزدیک به صد نفر در پی حمله‌ی جنگنده‌های ناتو به دهکده‌ای در غرب لیبی کشته شدند. دولت معمر قذافی گفت که بمباران شهر زلیتن برای یاری رساندن به انقلابیون لیبی بوسیله‌ی ناتو، ۸۵ کشته بر جای گذاشته است. ناتو می‌گوید هدف شلیک شده، هدفی نظامی بوده و کشته‌های غیرنظامی «بعید است». خبرنگار بی‌بی‌سی گزارش کرده دست‌کم ۳۰ جسد در بیمارستان دیده اما مشخص نبوده که چگونه آن‌ها کشته شده‌اند. ناتو حمله به این هدف را تأیید کرده اما تأکید می‌کند این هدف، نظامی بوده است. حمله‌ی ناتو به لیبی به بهانه‌ی کمک به قیام مردمی این کشور نه تنها به آن‌ها کمکی نکرده بلکه وضعیت انسانی در این کشور را دشوارتر کرده است. یک دختر ۱۵ ساله که در پی حمله ناتو در بیمارستان بستری شده است، به بی‌بی‌سی گفت «نمی‌دانم چرا به ما حمله می‌کنند؟ ما که غیرنظامی هستیم.»

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif آزادی دو قانون‌گذار بحرینی
بحرین دو قانون‌گذار شیعه‌ی این کشور را که در پی بیداری اسلامی مردم این کشور دستگیر شده بودند آزاد کرد. جواد فیروز و مطر مطر پس از استعفا از مجلس بحرین در اعتراض به سرکوب بحرینی‌ها دستگیر شدند. مطر از شکنجه‌ی خود در زندان خبر داده است. این دو در دادگاه نظامی به اتهام مشارکت در تظاهرات غیرقانونی و بدنام کردن بحرین محاکمه شدند.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif مصر: لغو مقررات اضطراری تا پیش از انتخابات پارلمانی
دولت مصر اعلام کرد قصد دارد قوانین اضطراری این کشور را پیش از انتخابات پارلمانی در اواخر سال میلادی جاری لغو کند. این قوانین از سال ۱۹۸۱ میلادی به حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سرنگون شده مصر این قدرت را می‌داد تا شهروندان مصر را بدون اتهام بازداشت کند. لغو این قوانین از جمله خواسته‌های اصلی انقلابیون مصر در جریان تظاهرات‌ها بود. محمد حجازی، سخنگوی دولت مصر به خبرنگاران گفت که لغو این قوانین، مصر را «آماده‌ی انتخابات عادلانه و آزاد می‌کند.»

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif محاکمه‌ی فرمانده گارد ریاست‌جمهوری بن‌علی
علی سریاتی، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری تونس در زمان زمام‌داری زین‌العابدین بن‌علی به اتهام کمک به بن‌علی برای فرار به عربستان سعودی محاکمه شد. وی بلافاصله پس از انقلاب تونس دستگیر شد. سریاتی به همراه ۲۳ تن از خویشان بن‌علی به اتهام تلاش برای فرار از تونس و تحصیل غیر قانونی پول و ارز محاکمه شد. وی کماکان در بازداشت به سر می‌برد تا نوبت رسیدگی به دیگر اتهاماتش در سرکوب انقلاب مردم تونس فرا برسد. رویترز به نقل از وی در دادگاه نوشته «من را ببخشید، مردم تونس من را ببخشند.» سریاتی قرار است به اتهام خیانت و اعمال مجرمانه منجر به قتل و ناامنی که حکم اعدام دارد، محاکمه شود.

https://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif رئیس‌جمهور یمن بیمارستان را ترک کرد اما در عربستان باقی ماند
منابع پزشکی گزارش کرده‌اند علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن از بیمارستان در عربستان سعودی مرخص شده است. وی دو ماه پس از حمله به کاخ ریاست‌جمهوری یمن پس از ماه‌ها تظاهرات و قیام قبایل علیه حکومتش کماکان در عربستان باقی مانده اما از قدرت استعفا نداده است.