• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/05/17
گفت‌وگو با امام جمعه اهل سنت صیدا

حتی سکولارها با زبان اسلام سخن می‌گویند

رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام با اشاره به بی‌سابقه خواندن اوضاع منطقه گفتند «حادثه‌ی بزرگی اتفاق افتاده. این که ملتی مثل ملت مصر، این حرکت عظیم را انجام بدهند، رژیم را ساقط کنند، بعد شعارهای اسلامی بدهند، موجودیت حکومت جعلیِ یهودی و صهیونیستی را اوضاع منطقه اینجور تهدید کند، اینها چیزهائی است که اصلاً در ارزیابی‌های متعارف نمیگنجد.» در این رابطه شیخ ماهر حمود، امام جمعه‌ی اهل سنت شهر صیدا در لبنان به بیان دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif تحلیل شما از بیداری اسلامی منطقه و ریشه‌ها‌ی این قیام‌های مردمی چیست؟
به نظر بنده می‌توان گفت که این جنبش‌ها دیر آغاز شده است. 32 سال پیش و وقتی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، اسلام‌گرایان ترکیه هم در انتخابات پیروز شدند. همچنین انقلاب ایران در افغانستان تأثیر گذاشت و این به واسطه‌ی تفسیر انقلاب اسلامی ایران از واژه و مفهوم «غیرت» به معنی صحیح کلمه بود. لذا دشمنی با استکبار از ایران به ترکیه و افغانستان و لبنان نیز منتقل شد. مقاومت در لبنان و در بین همه‌ی گروه‌ها و نه‌فقط در بین حزب‌الله هم تبدیل به فرهنگ شد.
ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران منتظر بیداری اسلامی در سطح وسیع‌تری بودیم، اما عواملی دست به دست هم داد که وقوع این انقلاب‌ها را به تأخیر انداخت.
بازگشت دوباره‌ی اعتماد به نفس مردم از مهم‌ترین دستاوردهای این انقلاب‌ها است. مردم اعتماد به نفس پیدا کرده‌اند و به اسلام و قدرت آن ایمان آورده‌اند. شاید مهم‌تر از همه‌ی این‌ها روشن شدن دشمنی آمریکا و اسرائیل باشد.

به نظرم وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و پس از آن دامن زدن به اختلافات مذهبی و طائفه‌ای، فضایی را ایجاد کرد که بیداری اسلامی در آن به تأخیر افتاد. دشمن ایده‌هایی فرقه‌ای را به وجود آورد که تأثیر زیادی در 20 سال اخیر و به شکل شدیدتری در 5 سال گذشته در پی داشته است. البته با وجود همه‌ی این مسائل، ایران همچنان تأثیر خود را در تمام دنیای اسلام نشان می‌دهد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif شما میزان تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران را بر قیام‌های اخیر منطقه تا چه اندازه می‌دانید؟
البته نمی‌توان این موضوع را دقیقاً مشخص کرد، اما باید بگویم که درصد بالایی از پشتوانه‌ی حرکت مردمی تونس متأثر از انقلاب اسلامی ایران است. من گمان می‌کنم تأثیر هجوم‌های وحشیانه‌ی اسرائیل یا فشارهای دولت‌های استعماری بر ضد ایران بسیار کم شده است و تلاش آن‌ها برای محدود کردن شعاع انقلاب اسلامی ناکام مانده است. از همین رو کاملاً با نظر رهبر عزیز انقلاب، امام خامنه‌ای در مورد انقلاب مصر موافقم. ایشان در آن خطبه‌ی معروفشان تأکید کردند که انقلاب مصر متأثر از انقلاب ایران است و این مطلب ایشان بی‌شک صحیح است.

البته عده‌ای گفتند که این اظهارات مصداق دخالت در امور دیگران است، ولی من گفتم که این دخالت نیست و کلام ایشان تأثیر عجیبی بر مردم دارد. احساسات بشری چیزی نیست که بتوان آن را از بین برد. بدون شک انقلاب اسلامی ایران توانسته است پس از 8 سال جنگ تحمیلی و جنگ‌های اقتصادی و محاصره‌های مختلف و اتهامات گوناگون و مشکلات داخلی و موضوع منافقین و جنگ‌های اول و دوم خلیج فارس همچنان استوار بماند و پرچم اسلام را برافرازد و از شعارهای بزرگ خود در هیچ جای دنیا برنگردد. نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار با جهت‌گیری دینی است.

مثلاً مقاومت در لبنان نمونه‌ی تفکر مبارک و پاک انقلاب ایران است. جنبش مقاومت در لبنان اهداف حقیقی انقلاب ایران را دنبال می‌کند و بی‌شک این تأثیر به جاهای دیگر هم رسوخ خواهد کرد. اینترنت و ماهواره و وسایل دیگر هم نمی‌تواند جلوی تأثیر آن را بگیرد.
آن‌چه حتمی است، این است که آمریکایی‌ها در این تحولات شکست خورده‌اند و به هر قیمتی که شده، سعی در برگشت دارند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif طرح و برنامه‌ی آمریکا در قبال حوادث اخیر چیست؟
بی‌شک ایجاد تفرقه در بین مسلمانان مهم‌ترین مسئله‌ای است که در دستور کار آمریکا قرار دارد. این توطئه بر هیچ اندیشمندی پوشیده نیست و باید نسبت به آن هوشیار و مراقب باشیم.
نکته‌ی دیگر این‌که آمریکایی‌ها می‌کوشند با استفاده از روش‌های پیدا و پنهان، جای پایی برای خود در این انقلاب‌ها پیدا کنند و تا آن‌جا که می‌توانند، در انقلاب مردمی مصر و جاهای دیگر انحراف ایجاد کنند. در همین راستا مباحثی مانند بخشیدن حسنی مبارک یا تلاش برای بستن دوباره‌ی گذرگاه رفح مطرح است. یا مثلاً از طریق عوامل خود حرف‌هایی را در مورد اسلام طرح می‌کنند که بیان‌گر اسلام سکولار است و کاری به حکومت ندارد.
آن‌چه حتمی است، این است که آمریکایی‌ها در این تحولات شکست خورده‌اند و به هر قیمتی که شده، سعی در برگشت دارند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_1.gif مهم‌ترین دستاوردهای قیام‌های منطقه را چه می‌دانید؟
بازگشت دوباره‌ی اعتماد به نفس مردم از مهم‌ترین دستاوردهای این انقلاب‌ها است. مردم اعتماد به نفس پیدا کرده‌اند و به اسلام و قدرت آن ایمان آورده‌اند. شاید مهم‌تر از همه‌ی این‌ها روشن شدن دشمنی آمریکا و اسرائیل باشد.
بدون شک آینده‌ی خاورمیانه در دست اسلام خواهد بود. همه این را می‌دانند که رابطه‌ی اسلام با حرکت‌های مردمی تنگاتنگ است و اسلام پشتوانه‌ی این حرکت‌ها و حتی سکولارها است. حتی سکولارها نمی‌توانند از اسلام جدا باشند و مردم را همانند متدینان مورد خطاب قرار می‌دهند. لذا ظهور خاورمیانه‌ی اسلامی حتمی است.
نابودی اسرائیل مراحلی دارد که این بیداری اسلامی یقیناً از مقدمات زوال اسرائیل است. البته هنوز چند ایستگاه و چند مرحله‌ی دیگر از آن باقی است.