• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1370/11/27

دیدار اعضای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای فرهنگستان زبان وادبیات فارسی با ایشان از ترکیب، شیوایی و آهنگ زبان فارسی و بار فرهنگی و معنوی آن به عنوان علل نفوذ و گسترش زبان فارسی در جهان نام بردند و بر لزوم دورکردن زبان فارسی از آلودگی ها تأکید کردند.
مقام معظم رهبری در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به انجام اقدامات اساسی و جدی برای پیشبرد زبان فارسی فرمودند:زمانی چین و روم و آسیای صغیر مرز زبان فارسی را تشکیل می دادند. توسعه و گسترش زبان فارسی از نفوذ سیاسی ناشی نشده بلکه این مسئله یک امر طبیعی بوده است. نفوذ زبان فارسی را باید در ذات، ترکیب، شیوایی خاص و آهنگ این زبان جستجو کرد لذا ادبا، شعرا، فارسی دانان و فارسی گویان ما باید به این مهم اهتمام ورزند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بار معنوی زبان فارسی فرمودند: در منطقه شرق از شبه قاره تا چین هرجا که اسلام و فرهنگ اسلامی نفوذ کرده زبان فارسی نیز همراه آنبوده است. همراهی زبان فارسی با دین و معارف اسلامی و محتوای عرفانی آن یکی ازعوامل گسترش زبان فارسی در این منطقه از جهان محسوب می شود و ما شاهد بودیم که بسیاری از شیفتگان امام و انقلاب اسلامی تحت تأثیر جاذبه ی سخنان امام و حقایق انقلاب زبان فارسی را فراگرفتند.
رهبر انقلاب اسلامی زبان فارسی را به جهت ترکیبپذیری آن یک زبان استثنایی توصیف کردند و ضمن تأکید بر لزوم حذف ترکیبهای نادرست از زبان فارسی فرمودند: امروز برای پالایش زبان فارسی و زدودن آلودگیها از آن باید ضابطه ی صحیحی در استفاده از این زبان بوجود ‌آید و راه بر زبان اصیل فارسی در محیطهای علمی باز شود.
مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان با بیان این مطلب که ایشان شیفته ی زبان فارسی هستند اظهار امیدواری کردند که اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی بتوانند خدمات مؤثر و مهمی را در این زمینه به انجام رسانند.
برپایه ی همین گزارش پیش از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای دکتر حبیبی رئیس این فرهنگستان و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش فعالیتهای فرهنگستان زبان و ادب فارسی درجهت حفظ سلامت و تقویت پایه این زبان را ارائه کرد و طی آن از زبان و ادب فارسی به عنوان ارکان هویت فرهنگی مردم ایران نام برد.