• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1383/10/29

پیام به کنگره عظیم حج

یاقَوْمَنا اَجیبُوا داعِىَ‌اللَّهِ وَآمِنُوا بِهِ، یَغْفِرْلَکُمْ مِنْ‌ذُنُوبِکُمْ وَ یُجِرْ کُمْ مِنْ عَذابٍ اَلیمٍ.
بار دیگر اجابت کنندگان دعوت الهی - لبیک گویان و هَرْوَلِه کنان - خود را به خانه‌ی دوست رسانده‌اند. موسم حج فرا رسیده و عرصه‌ی شوق و نیاز، به روی دلدادگان صفا و معنویت، گشوده شده است. اینک خانه‌ی خدا و قبله‌ی دلها پیش روی شما است، عرفات و مَشْعَر آراسته برای جوشش سرچشمه‌ی ذکر و معرفت است، مِنی و صَفا آموزنده‌ی سعی و تلاش در قُرب به خدا و رَمْىِ شیطان است، اینک فرصت خودسازی و بهره‌گیری از این آبشار زُلال توحید و وحدت فرا رسیده است. لبیکی را که در آغاز اِحرام بر زبان رانده‌اید، در دل خویش راسخ کنید و دعوت خدا را که با سفر به حریم دوست اجابت کرده‌اید، با تأمُّل در معنا و هدف حج، از سود و ذخیره‌ی هرچه افزونتر، برخوردار سازید.

فریضه‌ی حج، آنگاه که با معرفت و هوشیارانه به جای آورده شود، به مسلمان حج گزار و به امت بزرگ اسلامی فیض میبخشد، حاجی را به صفا و پاکی و معنویت سوق میدهد، و امت را به اِتّحاد و عِزّت و اِقتدار نزدیک میکند.
گام اول برای حاجیان، خودسازی است. اِحرام و طواف و نماز، مَشْعَر و عرفات و مِنی، قربانی و رَمْی و حَلْقْ، همه و همه، مظاهر خشوع و فروتنی انسان در برابر خداوند و جایگاه ذکر و تَضَرُّع و تقُّرب به او است. این مناسک پرمعنی را نباید از سر غفلت گذرانید. مسافر دیار حج، در همه‌ی این مراسم باید خود را در محضر حق متعال بداند، خود را در انبوه متراکم جمع، با محبوب تنها ببیند، با او راز و نیاز کند، از او بخواهد و به او دل ببندد، شیطان و هوا را از دل خویش براند، و زنگار حِرص و حَسَد و جُبْن و شهوت را از خویش بِزُداید. خدا را بر هدایت و نعمتش سپاس گوید، دل را بر مجاهدت در راه خدا، رام کند، مهربانی به مؤمنان و بیزاری از معاندان و حق ستیزان را در دل بپروراند، عزم خویش را بر اِصلاح خود و اِصلاح دنیای پیرامون خود استوار سازد، و با خدای خود بر آبادی دنیا و آخرت، پیمان بندد.

حج در عین حال، یک حرکت دستجمعی است. دعوت الهی به حج برای آن است که مؤمنان خود را در کنار یکدیگر ببینند و نُمادی از وحدت پیکره‌ی مسلمین را به چشم خود بنگرند. حج برای تقرب دستجمعی به خدا و بَرائت دستجمعی از شیاطین اِنْس و جِن است. تمرین اتحاد و پیوستگىِ امت اسلامی است. و امت اسلامی هرگز مانند امروز به این برادری بایکدیگر و برائت عَلَنی از مُشْرِکین و مستکبرین، نیاز نداشته است.
امروز جهان اسلام در محاصره‌ی علمی و اقتصادی و تبلیغاتی و اینک نظامی است. اِشغال قدس و فلسطین به اِشغال عراق و افغانستان انجامید، و اُختاپوس صهیونیزم و استکبار وقیح و نفرت‌انگیز آمریکا، اکنون برای همه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا و همه‌ی دنیای اسلام، توطئه و نقشه در سر میپرورانند و نهضت بیداری را که امروز جان تازه‌ئی در پیکر امت اسلامی دمیده است، هدفِ کینه و انتقامِ خویش ساخته‌اند.
اکنون آمریکا و غرب مُسْتَکْبِرْ به این جمعبندی رسیده‌اند که کانون بیداری و ایستادگی در برابر نقشه‌ی حاکمیت آنان بر همه‌ی جهان، کشورها و ملتهای مسلمان و بویژه در منطقه‌ی خاور میانه است، و اگر با ابزار اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی و سرانجام، نظامی نتوانند در چند سال آینده، نهضت بیداری اسلامی را مهار و سرکوب کنند، همه‌ی محاسبات آنان برای حاکمیت مطلق بر جهان و سِیْطَرِه بر مهمترین منابع نفت و گاز که تنها وسیله‌ی مُحَرِّکه ماشین صنعتی و برتری مادّی آنان بر همه‌ی بشریت است، به هم خواهد ریخت، و کلان سرمایه داران غربی و صهیونیست که بازیگر پشت صحنه‌ی همه‌ی دولتهای مستکبرند، از اوج اقتدار تحمیلی خود ساقط خواهند شد.
استکبار، همه‌ی ظرفیت توانائیهای خود را به میدان آورده است. در یکجا با فشار سیاسی، در یکجا با تهدید اقتصادی، در جائی با ترفند تبلیغاتی و در جائی دیگر - مانند عراق و افغانستان و پیش از آن در فلسطین و قدس- با بمب و موشک و تانک و چکمه پوشان نظامی، به عرصه‌ی نبرد سرنوشت ساز وارد شده است.
مهمترین ابزار این دَدْمَنِشان آدمیخوار، پرده‌ی نفاق و فریبی است که بر چهره‌ی خود کشیده‌اند. جوخه‌های تروریستی را تجهیز و به قصد جان بیگناهان روانه میکنند، و دم از مبارزه با تروریسم میزنند. از دولت تروریست و جلادی که فلسطین را غصب کرده، علناً پشتیبانی میکنند و مدافعان جان به لب رسیده‌ی فلسطینی را تروریست مینامند.

سلاحهای کشتار جمعی اتمی و شیمیائی و میکربی را تولید و توزیع و مصرف میکنند و فجایعی مانند هیروشیما و حلبچه و خطوط دفاعی ایرانیان در جنگ تحمیلی پدید میآورند و در عین حال شعار کنترل سلاح کشتار جمعی سر میدهند. آنان خود در پشت سرِ مافیای کثیف مواد مخدرند و دم از مبارزه با مواد مخدر میزنند. آنان نمایش عِلْم‌گرائی و جهانی سازىِ عِلْم میدهند و آنگاه با پیشرفت دانش و فناوری در جهان اسلام مقابله میکنند و سر بر آوردن فناوری هسته‌ئی صلح‌آمیز در کشورهای اسلامی را، گناهی بزرگ میشمارند. از آزادی و حقوق اقلیتها سخن میگویند، و حق آموزش و تحصیل را از دختران مسلمان، بجرم پایبندی به حجاب اسلامی سلب میکنند. درباره‌ی آزادی بیان و عقیده داد سخن میدهند، و ابراز عقیده درباره‌ی صهیونیزم را جرُم میشمرند و بسیاری از آثار فکری و قلمی برجسته‌ی اسلامی را و حتی اسناد به دست آمده از لانه‌ی جاسوسی آمریکا در تهران را، در آمریکا اجازه‌ی نشر نمیدهند. در باب حقوق بشر پرگوئی میکنند، اما دهها اردوگاهِ شکنجه چون گُوانْتانامُو و اَبُوغُرَیْبْ بپا میکنند، یا در مقابل چنین فجایع کم نظیری سکوت رضایت‌آمیز در پیش میگیرند. آنها از احترام به همه‌ی مذاهب سخن میگویند، اما از مُرتَّدِ مَهْدُورُالدَّمی چون سلمان رشدی حمایت میکنند و در رادیوی دولتی انگلیس، سخن کُفرآمیز بر ضِدّ مقدسات اسلامی میپراکنَنَد.

امروز بر اثر گستاخی و بی پروائی حماقت‌آمیز زمامداران آمریکا و انگلیس، نقاب خدعه و نفاق آنان شکاف برداشته و نفرت از این مستکبران، به دست خودشان دل ملتها و جوانان مسلمان را انباشته است. امروز در هر کشور اسلامی، انتخابات آزاد صورت گیرد، ملتهابر ضد خواسته‌ی آمریکا و انگلیس‌ رأی خواهند داد.
اکنون انتخابات عراق پیش روی ما است. هدف ملت عراق و رهبران راستین آنان از انتخابات، نقطه‌ی مقابل هدف اشغالگران از آن است. ملت و رهبران عراق، انتخابات را برای تشکیل حکومتی مردمی و بر خاسته از اراده‌ی مردم و برای عراقی مستقل و یکپارچه و آزاد میخواهند. انتخابات از نظر آنان باید پایان اِشغال نظامی و سلطه‌ی سیاسی آمریکا و انگلیس باشد. باید به حضورِ فتنه‌انگیز صهیونیستها که در زیر سایه‌ی سلاح آمریکائیها، خود را به کناره‌ی فرات رسانده و خواب آشفته‌ی «از نیل تا فرات» را تعبیری ناقص کرده‌اند، خاتمه دهد. باید کُدُورتهای فِرقه‌ئی و قومی را که غالباً برانگیخته‌ی خِباثَت دشمنان مشترک است، به اُخُوَّت و اِتحاد تبدیل کند.

اما انتخابات در خیال خام اشغالگران، هدف دیگری دارد. آنان میخواهند زیر نام انتخابِ مردمی، مزدوران خود را که غالباً بخاطر سوابق وابستگىِ شان به حزب بعث، ذلیل و رامِ دست اشغالگران اند، بر مردم حاکم کنند. میخواهند هزینه‌ی حضور نظامی را از دوش خود بردارند و به دست مزدوران خود هرچه را هم هزینه کرده‌اند، از جیب و نفت عراق جبران کنند. میخواهند استعمار را در شکل کاملاً جدید آن در عراق مُسْتَقَر سازند. در این استعمار فَرانُوین، مزدوران بیگانه مانند گذشته بطور مستقیم از سوی استعمارگران به کار گماشته نمیشوند، بلکه در انتخاباتی که رأی مردم با تقلب و خدعه‌های رائج نادیده گرفته شده، کسانی بنام مُنْتَخَب مردم بر سرکار میآیند. نام و ظاهر کار دموکراسی وباطنِ آن، حاکمیت مطلق بیگانه بر ملت مظلوم است.
اکنون دو خطر بزرگ، انتخابات عراق را تهدید میکند: نخست، تقلب و جابجا کردنِ آراء مردم که بخصوص آمریکائیها در آن مهارت دارند. اگر زُبْدِگان عراقی و جوانان سیاسی و تحصیل کرده، با همت وتلاش شبانه روزی، بتوانند از وقوع این تقلب مانع شوند و حکومت مردمی و مُنْتَخَب خود را بر سرکار بیاورند، آنگاه خطر دوم، مطرح میشود که کودتای نظامی و مسلَّط کردن یک دیکتاتور دیگر بر سرنوشت عراق است.
این خطر نیز با هوشمندی و موقع‌شناسی و شجاعت مردم غیور و مؤمن عراق و رهبران حقیقی و بزرگوارِ آنان، قابل دفع است. آنان دراین لحظه‌ی حساس تاریخی که سرنوشت دهها سال آینده‌ی آنان را رقم میزند، باید از ایمان و شجاعت و همبستگی ملىِ خود، بیشترین استفاده را ببرند، انتخاباتی فراگیر و سالم و پرشور برگزار نمایند و از نتائجِ آن، با همه‌ی توان پاسداری کنند. اختلافِ شیعه و سنی یا عرب و کرد و تُرکَمان و یا دیگر دسته بندیهای تفرقه‌انگیز، تنها بوسیله‌ی دشمنان دامن زده میشود. همچنانکه ناامنی که همواره مقدمه‌ی بروز دیکتاتوری است، از سوی سرویسهای اطلاعاتىِ دشمن، طرّاحی و تشویق میشود. کسانی که با ترورهای جِنایَتْبار، جان شهروندانِ عراقی و شخصیت‌های علمی و سیاسی را هدف میگیرند، هرگز در شُمار مجاهدانی که در راه استقلالِ عزّت اسلامی با اشغالگرانِ ستمگر مبارزه میکنند، قرار نمیگیرند.
برادران و خواهران حج گزار! ملتها و دولتهای مسلمان!
امروز دنیای اسلام بیش از همیشه، به اتحاد و یکدلی و تَمَسُّک به قرآن نیازمنداست. از سوئی، ظرفتیهای جهان اسلام برای توسعه و عزت و اقتدار، امروز بیش از گذشته آشکارشده و بازیابىِ مَجد و عَظِمت امت اسلامی، امروز در سراسرِ جهانِ اسلام، انگیزه و خواست جوانان و فرزانگان شده است. شعارهای منافقانه‌ی مستکبران، رنگ‌باخته‌ و نیّات پلید آنان ‌برای امت‌اسلامی، بتدریج، آشکارشده است.
و از سوی دیگر، جهانخواران که سودای حاکمیت بر سراسر جهان را در سر میپرورانند، از بیداری و وحدت امت اسلامی بیمناکند و آن را سدّی در برابر سیلِ ویرانگرِ نقشه‌های خود میشمرند و در تلاش برای پیشدستی و پیشگیری از آنند.

امروز، روز اُخوت عملی در همه‌ی عرصه‌ها و در برابر همه‌ی فتنه‌ها است. روز فراهم ساختنِ زمینه برای حکومت حضرت مهدی، عجل‌الله فرجه الشریف است. روز اِجابت دعوت الهی در همه‌ی زمینه‌ها است. روزی است‌ که باید آیه‌ی «اِنَّمَا المُؤْمِنُونَ اِخْوَة» و آیه‌ی «لاتَقُولُوا لِمَنْ اَلْقی اِلَیْکُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤمِناً» و آیه‌ی «اَشِدَّاءُ عَلَی الکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» را بار دیگر بر دلهای خود تلاوت کنیم، باید چه در هنگام بمباران نجف و فَلُّوجه و مُوصِل، چه هنگام زلزله‌ی دریائی در اقیانوس هند که دهها هزار خانواده را داغدار کرد، چه در هنگام اِشغال عراق و افغانستان، و چه در حوادث خونبارِ هر روزه‌ىِ فلسطین، تکلیفِ الهی را بر دوش خویش، احساس کنیم. ما مسلمانان را دعوت به اتحاد میکنیم، این اتحاد، نه علیه مسیحیان یا سایر ادیان و ملتها، بلکه برای مقابله با متجاوزان و اشغالگران و جنگ افروزان، برای اجرای اخلاق و معنویت و احیاء عقلانیت و عدالت اسلامی و پیشرفت علمی و اقتصادی و بازیابىِ عزَّت اسلامی است. به یاد جهانیان میآوریم که وقتی قدس در دوران خلفاء راشدین در دست مسلمانان بود، مسیحیان و یهودیان در آرامش و امنیتِ کامل بودند، اما اینک که قدس و مراکزی دیگر زیر سلطه‌ی صهیونیستها یا صلیبیهاىِ صهیونیست است، چگونه خون مسلمانان را مباح میشمرند؟!
حج گزارانِ عزیز را به خُشوع و ذِکر و اِنابِه و تلاوت قرآن باتدبّر و حضور در نمازهای جماعت و مهربانی با حاجیانِ کشورهای دیگر و پرهیز از وقت‌گذرانیهاىِ بیهوده، فرا میخوانم و از خداوند متعال موفقیت و عافیت و قبولی عبادات شما را مسئلت میکنم و همه را به دعا برای حضرت بقیةالله ارواحنا فداه و فرا رسیدن حکومت عدل جهانىِ آن ذخیره‌ی الهی دعوت میکنم.
وَالسَّلامُ عَلَیْهِ وِ عَلَیْکُم وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ بَرَکاتُه
علی الحسینی الخامنه‌ای
هفتم ذی الحجة ۱۴۲۵
برابر با ۲۹ دیماه ۱۳۸۳