• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1386/02/12

دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار پرشور هزاران نفر از معلمان، تعلیم و معلمی را حقیقتی بسیار باعظمت و درخور شأن وجود مقدس پروردگار و انبیای الهی برشمردند و با اشاره به تأثیر استثنایی معلمان در سرنوشت ملت و کشور، تأکید کردند: نقش «معلمانِ هنرمند و جهادگر و دلسوز» در پیشرفت و تعالی جامعه، از تبدیل خاک به طلا نیز با ارزش‌تر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهری برگزار شد، «معلمی» را افروختن چراغ حیات‌بخش هدایت و دانایی در دل و جان انسان‌ها برشمردند و در تبیین اهمیت بی‌نظیر این مسئولیت خاطرنشان کردند: هر کدام از آثار بسیار باارزش، عالمانه و عمیق شهید مرتضی مطهری که حاصل و نتیجه‌ی جایگاه معلمی ایشان است، چراغ جاودانه‌ای است که در ذهن و دل جامعه روشن شده. بنابراین ارزش معلمی در معنا و مفهوم عمومی آن، حقیقتاً بسیار باعظمت و حیات‌بخش است.
رهبر انقلاب اسلامی معلمیِ آموزش و پرورش را جلوه‌ی برجسته‌ای از مفهوم عام معلمی دانستند و افزودند: این نقش استثنایی در مقایسه با تأثیر دیگر معلمان زندگی انسان، یعنی پدر و مادر و استادان و دانشمندان نیز نقشی بالاتر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اهمیت ویژه‌ی معلمان را ناشی از تأثیر بی‌بدیل آموزش و پرورش در حیات فرد و جامعه خواندند و افزودند: همه‌ی افراد جامعه در دوران طلایی فراگیری خود -یعنی از دبستان تا پایان دبیرستان- وارد کارگاهی عظیم و قرنطینه‌ای عمومی می‌شوند که نقش‌آفرین اساسی آن «معلم» است و به همین علت، معلمی حقیقتاً شغلی شریف و باعظمت است.
ایشان برخورداری از جامعه‌ای مستقل، مستعد، بااخلاق، پاکدامن، شجاع، مبتکر، مدبر، نقدپذیر، قانون‌پذیر، سخت‌کوش و آرمان‌طلب را آرزوی همه‌ی ملت‌ها خواندند و افزودند: تحقق این آرزوی بزرگ در گرو کار و تلاش معلمان است و لذا «معلمی» در اذهان جامعه‌ی بشری نیز از جایگاهی بی‌نظیر برخوردار است.
رهبر انقلاب اسلامی مجموعه‌ی آموزش و پرورش را حسّاس‌ترین دستگاه کشور برشمردند و افزودند: تجلیل و تکریم از معلم در نظام اسلامی، تعارف و حرف نیست، بلکه حقیقتی است که از شأن و شرافت معلمی سرچشمه گرفته است.
ایشان تکریم معلمان را وظیفه‌ی آحاد مردم، خانواده‌ها و مسئولان برشمردند و در عین حال خاطرنشان کردند: معلمان پرتلاش کشور باید بیش از دیگران قدر جایگاه حساس خود را بدانند و به این نکته توجه کنند که اگرچه معلمی مثل دیگر مشاغل، راهی برای گذراندن معیشت نیز هست، اما دغدغه و مسأله‌ی اصلی یک معلم، رسالت و مسئولیت عظیمی است که در تحقق سرنوشت روشن جامعه و کشور بر دوش او قرار دارد.
ایشان فعالیت‌های نظام آموزش و پرورش را خوب ارزیابی کردند و افزودند: باید با استفاده از افراد فرزانه و اندیشمند موجود در آموزش و پرورش، حرکتی تحول‌گونه در این بخش و در «ساماندهی و شکل و محتوای» محیط‌های آموزشی و مطالب درسی صورت گیرد تا آینده‌ی روشن این مجموعه در پرتو تدیّن، علاقه‌مندی و دلسوزی موجود در معلمان محقق شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جامعه‌ی معلمان کشور را جامعه‌ای دلپذیر، پاکدامن، متعهد، کوشا و صبور خواندند و با اشاره به تلاش دشمن برای تأثیرگذاری بر قشرهای مهم مردم افزودند: همان‌گونه که در پیام سال جدید گفته شد، دشمنان ملت ایران امسال سه هدف اساسی، یعنی جلوگیری از پیشرفت علمی، ایجاد عقب‌ماندگی اقتصادی و تفرقه‌افکنی در صفوف متحد مردم را پیگیری می‌کنند و معلمان به علت اهمیت و حساسیت این شغل -همچون ۲۷ سال اخیر- یکی از اهداف اصلی این توطئه‌ها هستند، اما جامعه‌ی معلمان همچون گذشته، مثل کوه در مقابل امواج فشار و توطئه ایستاده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حرکت رو به پیشرفت علمی، سیاسی، اقتصادی و دفاعی کشور خاطرنشان کردند: دیکتاتورهای جهان با توجه به پیشرفت روزافزون ایران و تأثیرپذیری محسوس ملت‌های مسلمان از نفوذ معنوی و آرمانی انقلاب اسلامی، همه‌ی تلاش و امکانات خود را برای متوقف کردن ملت ایران به کار گرفته‌اند، اما ملت و مسئولان نظام با تکیه بر عقل، شجاعت و احساس مسئولیت جمعی و با توکل بر خدا، این راه افتخارآفرین را ادامه می‌دهند.
 
در آغاز این دیدار، وزیر آموزش و پرورش با گرامی‌داشتن یاد معلمانِ شهید مطهری، رجایی و باهنر گفت: تدوین لایحه‌ی نظام جامع تربیت معلم و افزایش صددرصدی پذیرش دانشجو در مراکز تربیت ‌معلم در سال ۱۳۸۵، احیای معاونت پرورشی، گسترش فرهنگ قرآنی و پیگیری تولید برنامه‌ی درسیِ ملی از جمله اقدامات این وزارت‌خانه برای ارتقای علمی و معنوی معلمان و دانش‌آموزان است.
آقای فرشیدی افزود برای رفع مشکل معیشتی معلمان، بودجه‌ی آموزش و پرورش ۶۰ درصد افزایش یافته است و در سال ۱۳۸۵، ۲۳هزار واحد مسکونی و زمین به فرهنگیان واگذار شد، ضمن آن‌که بودجه‌ی وام قرض‌الحسنه‌ی فرهنگیان نیز ۱۲برابر شده و برای تکمیل پوشش بیمه‌ای معلمان هم شرکت بیمه‌ی معلم ایجاد شده است.
وزیر آموزش و پرورش توسعه‌ی فضای آموزشی را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: در سال ۱۳۸۶ بیش از ۶۰۰۰ مدرسه با ۳۵ هزار کلاس درسی ساخته و به فضای آموزشی کشور افزوده می‌شود.