• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1385/09/07

دیدار رئیس جمهور عراق و هیأت همراه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار آقای جلال طالبانی -رئیس‌جمهور عراق- و هیأت همراه، مهم‌ترین مسأله‌ی نگران‌کننده‌ی عراق را ناامنی‌های موجود دانستند و تأکید کردند: استمرار ناامنی و کشتار در عراق به ضرر همه‌ی کشورهای منطقه است و جمهوری اسلامی ایران کمک برای استقرار امنیت در عراق را وظیفه‌ی دینی و انسانی خود می‌داند.
ایشان با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران خواهان عراقی امن، پیشرفته و آباد است و امنیت شهرهای عراق را همچون امنیت شهرهای ایران می‌داند، افزودند: در صورت درخواست دولت عراق، ایران از هیچ اقدامی برای کمک به برقراری ثبات و امنیت در عراق فروگذار نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که هدف از ایجاد این ناامنی‌ها متزلزل کردن دولت مردمی عراق است، افزودند: کسانی که برای عراق طرحی را در نظر داشتند و اکنون آن طرح تحقق نیافته است، در صددند به هر صورت ممکن وضع موجود را متزلزل کنند و عوامل میدانی آنان نیز تروریست‌ها، تکفیری‌ها و بعثی‌های سابق هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به این‌که ناامن‌کنندگان عراق خود را تحت عنوان جنگ شیعه و سنّی پنهان می‌کنند، افزودند: حقیقت این است که شیعه و سنّی قرن‌ها در کنار هم زندگی کرده‌اند و خصومتی در میان نبوده است.
ایشان خاطرنشان کردند: البته علت اصلی وضع کنونی عراق، سیاست‌های امریکاست که از طریق واسطه‌هایی اجرا می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استمرار سیاست ایجاد ناامنی در عراق را مصیبت و محنت بزرگی برای مردم این کشور دانستند و تصریح کردند: گردانندگان این سیاست می‌خواهند دیکتاتوری مثل صدام را روی کار آورند که قطعاً موفق نخواهند شد.
رهبر انقلاب اسلامی برخی عوامل آمریکا را در منطقه واسطه‌های اجرای این سیاست و ایجاد ناامنی در عراق برشمردند و تأکید کردند: تقویت گروه‌های تروریستی در عراق و شعله‌ور کردن موج ناامنی و کشتار در این کشور برای عوامل امریکا و همچنین منطقه‌ی بسیار خطرناک خواهد بود.
ایشان تصریح کردند: قطعاً آمریکایی‌ها در عراق موفق نخواهند شد و ادامه‌ی اشغال عراق، لقمه‌ای نیست که از گلوی امریکا پایین رود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: نخستین گام برای حل مسأله‌‌ی ناامنی در عراق، خروج اشغال‌گران از این کشور و سپردن مسائل امنیتی به دولت مردمی عراق است.
ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنانشان، بر لزوم پیگیری توافق‌های ایران و عراق و اجرایی کردن آن‌ها برای گسترش بیش از پیش روابط تأکید کردند.
 
در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- نیز حضور داشت، آقای جلال طالبانی -رئیس‌جمهور عراق- با ابراز خرسندی از سفر مجدد به ایران، گسترش روابط تهران-بغداد را به نفع دو کشور و منطقه دانست و افزود: عوامل ناامنی و کشتار مردم در عراق کسانی هستند که از عراق دموکراتیک و نوین با دولتی مردمی به‌شدت نگرانند.
وی با اشاره به این‌که پرونده‌ی امنیتی عراق در دست دولت این کشور نیست، خاطرنشان کرد: اگر امنیت عراق به دولت سپرده شود، می‌توان از طریق بسیج نیروهای مردمی، امنیت کامل را در کشور برقرار کرد.
رئیس‌جمهور عراق همچنین از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم عراق در مراحل مختلف قدردانی کرد.