• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1385/02/09

دیدار اعضای شورای مرکزی و کمیته‌های علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار اعضای شورای مرکزی و کمیته‌های علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت و همچنین همایش یکصد سال قانون‌گذاری در ایران، ضمن تأکید بر لزوم شناخت واقعیت ماجرای مشروطیت، نقش و خواسته‌ی علماء در این نهضت، علل منحرف‌شدن حرکت مشروطیت از هدف اصلی خود و کامیابی انگلیسی‌ها خاطرنشان کردند: باید به مسأله‌ی مشروطیت و تجربه‌اندوزی از آن توجه جدی و بر همین اساس تاریخی مستند، جامع، روشن و دقیق از مشروطیت ارائه شود.
ایشان در تبیین صحنه‌ی واقعی مشروطیت، نقش علما را در این حرکت، انکارناپذیر و غیر قابل مقایسه با نقش دیگر گروه‌ها ارزیابی کردند و افزودند: مهم‌ترین رویکرد علما در جریان نهضت مشروطیت، وجهه‌ی ضد سلطه‌ی بیگانه و وجهه‌ی ضد استبدادی آنان بود که این مسأله‌ در بررسی ماهیت مشروطیت نباید مورد غفلت قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شعار عدالت‌خواهی علما در حرکت مشروطیت، این شعار را فراتر از توقعی اخلاقی دانستند و تأکید کردند: عدالت مورد نظر علما در مشروطیت، عدالت در حکومت و تشکیل یک دستگاه قانونی تأمین‌کننده‌ی عدالت بر اساس قوانین اسلامی و با اختیارات و قدرتی بود که بتواند حکومت و سلسله‌مراتب آن را تحت نظارت و مراقبت دقیق قرار دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواست مردم را نیز که تحت هدایت علما بودند، اجرای احکام و قوانین اسلامی برشمردند و خاطرنشان کردند: استعمار انگلیس در مدت چهارده سال حرکت مشروطیت، با فرصت‌طلبی از این نهضت و با استفاده از روشنفکرهای غربزده و برخی رجال حکومتی و حذف تدریجی جنبه‌های دینی و ملی مشروطیت و همچنین ایجاد هرج و مرج در ایران، زمینه را برای حکومت استبدادی مطلق و روی کار آمدن رضاخان فراهم کرد.
ایشان علت اصلی کامیابی غربی‌ها به‌ویژه انگلیسی‌ها را در این ماجرا از بین بردن حساسیت در میان برخی چهره‌های جبهه‌ی عدالت‌خواهی دانستند و افزودند: متأسفانه برخی از چهره‌های جبهه‌ی عدالت‌خواهی فریب سخنان روشن‌فکران غربزده و عمّال حکومت را خوردند و گرفتار نوعی حسن ظن و تغافل شدند و درنهایت میان جبهه‌ی عدالت‌خواهی اختلاف بروز کرد و انگلیسی‌ها با استفاده از این اختلاف بر امور مسلط شدند.
رهبر انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین هنر امام خمینی رحمه‌الله‌علیه را در هدایت نهضت و انقلاب اسلامی ایران، گرفتار‌نشدن به تغافل و اشتباه حرکت مشروطیت ارزیابی و تأکید کردند: امام رحمه‌الله‌علیه از همان ابتدا مستقیم و صریح به طرف هدف انقلاب اسلامی حرکت کردند. بنابراین باید همواره هدف اصلی انقلاب اسلامی با‌صراحت و بدون مجامله مد نظر باشد.
 
در این دیدار، پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقای حداد عادل -رئیس مجلس شورای اسلامی- با اشاره به ارتباط مجلس در ایران با نهضت مشروطیت و آثار این حرکت در تحولات پس از مشروطیت، گزارشی از اقدامات مجلس شورای اسلامی و به‌ویژه کمیته‌های علمی دو همایش یکصدمین سالگرد مشروطیت و یکصد سال قانون‌گذاری در ایران ارائه کرد.
همچنین برخی از اعضای کمیته‌های علمی این دو همایش مطالبی در خصوص مشروطیت و نقش آن در تاریخ معاصر ایران و تاریخ‌نگاری مشروطیت بیان کردند.