• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1384/10/19

دیدار اقشار مختلف مردم قم با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی  امروز در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم قم، این شهر مقدس را سرآغاز نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ و آغازگر حرکت عظیم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ دانستند و با تأکید بر این‌که حرکت ارزشمند و همراه با اخلاص حضرت امام رحمة‌الله‌علیه و مردم قم، کلمه‌ی طیبه و کلمه‌ی حقی بود که اکنون در سراسر جهان اسلام گسترش یافته است، تصریح کردند: راهی را که قم آغاز کرد، اکنون هموارتر و زیباتر از گذشته شده است و ملت ایران با امید و اعتماد بیشتر به توانایی‌های خود، حرکت به سوی آینده‌ی روشن انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن را باصلابت ادامه می‌دهد و در این مسیر، حفظ وحدت و همچنین حفظ ایمان و اعتقاد به این راه از مهم‌ترین و ضروری‌ترین وظایف است.
ایشان در این دیدار که به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ مردم قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای مظلوم این قیام خونین، گسترش انگیزه‌ی حاکمیت و عزت اسلام در جهان اسلام به‌ویژه در میان جوانان، دانشگاهیان و روشن‌فکران را نتیجه‌ی اخلاص امام خمینی رحمه‌الله‌ و مردم قم ارزیابی کردند و افزودند: حضرت امام رحمه‌الله‌ همواره می‌فرمودند ما مأمور به تکلیف هستیم و خداوند هم پاداش آن عمل مخلصانه به تکلیف را با فراگیرشدن نام و یاد امام خمینی رحمة‌الله‌علیه در جهان اسلام داد و اکنون خط و راه امام با وجود همه‌ی دشمنی‌ها، همچنان زنده و پابرجا و مستحکم‌تر از گذشته ادامه دارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: به برکت راه امام رحمه‌الله، امروز بعد از ۲۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر رایحه‌ی خدمت‌گزاری به مردم با تکیه بر شعارهای انقلاب، فضای کشور را در بر گرفته و رأی اکثریت مردم در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری به شعارهای انقلاب، خط امام و عدالت‌طلبی، نشانه‌ی پایبندی بیش از پیش مردم به مبانی انقلاب است.
ایشان افزودند: بحمدالله مسئولان کشور هم در عرصه‌ی خدمت به مردم و عملی کردن شعارهای ارائه‌شده، اقدامات خوبی را انجام داده‌اند و تلاش همه‌ی مسئولان -اعم از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی- برای حرکت به سوی مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی ستودنی است. ضمن آن‌که در صحنه‌ی بین‌المللی هم ملت و دولت ایران نسبت به گذشته از ابّهت و قدرت بیشتری برخوردار شده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  با اشاره به پیشنهاد مطرح‌شده برای مشارکت کشورهای مختلف در برنامه‌های سوخت هسته‌ای ایران تأکید کردند: ایران از حضور کشورهای اروپایی و غیر اروپایی در این مسأله‌ استقبال می‌کند، زیرا جمهوری اسلامی ایران از حق مسلّم خود برای استفاده‌ی صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای که با تلاش جوانان بااستعداد این مرز و بوم به دست آمده است، صرف نظر نخواهد کرد و کسی نمی‌تواند از این حق ملت چشم‌پوشی کند.
ایشان همچنین با اشاره به پیشنهاد دیگری که در خصوص بررسی وضع حقوق بشر به طور همزمان در ایران و اروپا و اعزام نمایندگانی از دو طرف برای بررسی حقوق بشر و چگونگی رعایت حقوق مدنی ارائه شده است، افزودند: این به صلاح اروپایی‌ها است که این دو پیشنهاد منطقی رئیس‌جمهور محترم را بپذیرند، زیرا علاوه بر این‌که نگرانی‌ها برطرف خواهد شد، همکاری‌ها و ارتباطات دو طرف پیشرفت خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی تهدیدها در خصوص تحریم ایران خاطرنشان کردند: کسانی که اکنون سخن از تحریم به میان می‌آورند، در طول سال‌های گذشته در هر زمانی که توانسته‌اند، ایران را در موارد مختلف تحریم کرده‌اند و اکنون برخی کشورهای اروپایی از تحویل برخی کالاهای خریداری‌شده سر باز می‌زنند، اما نتیجه‌ی این تحریم‌ها بازگشت جوانان ایرانی به استعدادهای درونی و تکیه بر خود بوده است. لذا این‌گونه تهدیدها هیچ‌گونه تأثیری ندارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  حفظ وحدت و انسجام داخلی و اعتماد به مسیر انقلاب و آینده‌ی درخشان را دو وظیفه‌ی بسیار مهم آحاد مردم، مسئولان، گروه‌های مختلف و افراد صاحب‌تریبون برشمردند و خاطرنشان کردند: نباید عده‌ای به دلیل برخی اختلافات جزئی، صدای خود را به یکدیگر بلند کنند، زیرا اختلاف مایه‌ی امیدواری دشمن است.
ایشان همچنین با انتقاد از برخی عوامل داخلی و قلم‌های مزدور و حقیر دشمن که در جهت اهداف بدخواهان ملت ایران و تلاش برای ناامید کردن مردم و جوانان گام برمی‌دارند تصریح کردند: تاریخ و سرگذشت این کشور، امید و اعتماد را به ما می‌آموزد، زیرا این ملت در زمانی که دو ابرقدرت بر جهان حاکم بودند، توانست خود را از آن شرایط سخت محاصره‌ی اقتصادی و جنگ به رتبه‌های بالای علم و فناوری در مقطع کنونی برساند و بر همین اساس، ملت ایران «می‌تواند» و امیدوار است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی  همچنین با اشاره به وظیفه‌ی سنگین فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم در جهت پشتیبانی فکری از انقلاب اسلامی و پاسخ‌گویی به شبهات و ابهامات جدید تأکید کردند: امروز افکار مارکسیستی و سوسیالیستی، ناسیونالیستی افراطی و حتی لیبرال‌دموکراسی غرب  جاذبه‌ی خود را از دست داده و در مقابل شعارهای عدالت‌طلبی، کرامت انسانی و مردم‌سالاری دینی که برگرفته از متن اسلام است، زنده، جذاب و پابرجا است. بنابراین نگاه دنیا به سوی انقلاب اسلامی و شعارها و تفکرات این انقلاب است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وضعیت کنونی استکبار جهانی به عنوان دشمن انقلاب اسلامی و مظهر آن آمریکا را وضعیت بد و دشوار دانستند و افزودند: آمریکایی‌ها در عراق از لحاظ سیاسی شکست خورده‌اند و در فلسطین نیز با شکست مواجه شده‌اند، زیرا جلاد و قصاب فلسطینی‌ها که قصد سرکوب سه ماهه‌ی انتفاضه را داشت، با حرکت انتفاضه نابود شد.
ایشان علت فشارهای اخیر آمریکا به سوریه و لبنان را شکست آنان در طرح‌های خاورمیانه بزرگ و نقشه‌ی راه ارزیابی و تأکید کردند: چنانچه ملت‌ها و رهبران سوریه و لبنان نیز باهوشیاری عمل نمایند، توطئه‌ی امریکا در این دو کشور نیز با شکست مواجه خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز عرفه، این روز را روزی بزرگ و روز دعا، ذکر و راز و نیاز دانستند و همه‌ی مردم به‌ویژه جوانان را به قدردانستن این روز و برقراری ارتباط با خدا توصیه کردند.
 
در ابتدای این دیدار، آقای محتاج -استاندار قم- با اشاره به پیشتازی مردم و علمای قم در نهضت اسلامی و تقدیم ۵۳۰۰ شهید در طول انقلاب، بر پایبندی مردم این شهر مقدس به آرمان‌های انقلاب اسلامی و خط امام رحمة‌الله‌علیه تأکید کرد.