• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1390/04/25
|بیداری اسلامی|

ترکش‌های همکاری مصر با اسرائیل

در هفته‌ای که گذشت، مردم اردن برای تظاهرات روز جمعه آماده شدند. همزمان با آن، مردم مصر کماکان بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند اما حسنی مبارک برای فرار از محاکمه، مدعی شده در روزهای قیام مردم مصر، «کسی به حرف وی گوش نمی‌کرده است.» نگاهی داریم به اخبار هفته‌ی گذشته‌ی بیداری اسلامی:

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif مصر: ادامه‌ی تظاهرات در التحریر
حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سرنگون‌شده‌ی مصر، هرگونه مسئولیت در قبال کشتار ۹۰۰ معترض در طول قیام مردم مصر به وسیله‌ی نیروهای امنیتی آن کشور را رد کرد. بنابر متن منتشرشده از بازجویی مبارک، وی در توضیح کشتارها، سرکوب کشنده را رد کرد و گفت: «مردم و امنیتی‌های ما این‌گونه‌اند.» وی درباره‌ی این‌که چرا مانع خشونت‌ها نشده پاسخ داد: «کسی به من و حرف‌هایم توجه نمی‌کرد.»

مبارک ۸۳ ساله در بیمارستانی در مصر و در بازداشت به سر می‌برد. اتهامات وی عبارتند از: دستور سرکوب معترضان در تظاهرات ۱۸ روزه که به سرنگونی وی منجر شد و فساد مالی. وی، اتهام فساد مالی را رد کرده است. حسنی مبارک قرار است به زودی در دادگاهی محاکمه شود و مقامات دادستانی مصر اعلام کرده‌اند که این محاکمه به صورت زنده در تلویزیون‌های بزرگی در خیابان‌های مصر و شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد.

در همین حال، بی‌بی‌سی به نقل از وزیر کشور مصر اعلام کرد: حدود ۷۰۰ افسر ارشد مصری شامل ۵۰۵ ژنرال  و ۱۶۴ افسر رده پائین‌تر به دلیل کشتار معترضان در انقلاب مصر، از کار خود برکنار شده‌اند. این اقدامات در پی تظاهرات مداوم مردم مصر در میدان التحریر قاهره صورت گرفت که بر خواسته‌ی خود مبنی بر محاکمه‌ی حسنی مبارک و عاملان سرکوب مردم در حین بیداری اسلامی این کشور پافشاری می‌کنند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif تظاهرات روز جمعه‌ی اردن
روز جمعه، مردم اردن در پاسخ به فراخوان جبهه عمل اسلامی اردن (وابسته به إخوان المسلمین) دست به تظاهرات زدند. جبهه عمل اسلامی اعلام کرده بود که قصد دارد با این تظاهرات، میدان جمال عبدالناصر پایتخت اردن را فتح کرده و برای روزها در این میدان دست به تحصن بزند. تحلیل‌گرانی همچون شادی حمید، این فراخوان را ادامه قدرت‌گیری و ورود اسلام‌گرایان به عرصه‌ی سیاست جهان عرب قلمداد کرده‌اند. این تظاهرات پس از اقامه‌ی نماز جمعه پایتخت اردن آغاز شد.

پلیس اردن در واکنش به این تظاهرات، با صدها تن از معترضان درگیر شد و در نتیجه، دست‌کم پانزده زخمی بر جای گذاشت. آسوشیتد پرس، برخورد روز جمعه پلیس اردن با مردم را «خشن‌ترین برخورد پس از آغاز تظاهرات» در ماه‌های گذشته گزارش کرد.

فهد خیطان، ستون‌نویس روزنامه‌ی مستقل «العرب الیوم» در اردن، یک روز قبل از این تظاهرات نوشت که شعارهای مردم، دولت را بیش از تعداد جمعیت می‌هراساند. زکی بنی ارشید، عضو ارشد إخوان‌المسلمین اردن هم روز یک‌شنبه در مصاحبه با روزنامه‌ی «الشروق» گفت: إخوان‌المسلمین، رهبری بسیج مردمی علیه دولت اردن را آغاز کرده است و از شرکت در «گفت‌وگوی ملی» اعلام‌شده از سوی پادشاه نیز خودداری کرده است. وی تأکید کرد که «اکثریت مردم اردن مسلمان هستند و معتقدند باید به آنان که پرچم اسلام را به اهتزاز درمی‌آورند، اعتماد کرد.»

فاطمه الاسمادی از اساتید دانشگاه و ستون‌نویس روزنامه العرب الیوم نیز با تأکید بر «قدرت إخوان‌المسلمین» گفت: إخوان‌المسلمین قابلیت رهبری و کنترل مردم را دارد. «همه چیز به اسلام‌گرایان بستگی دارد.»

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بحرین: اختلاف در خانواده‌ی حاکم
یک شاعره‌ی جوان بحرینی که به یک سال زندان محکوم شده است، به رویترز گفت: وی آزاد شده اما تحت حبس خانگی قرار گرفته است. البته او اشاره کرد که به انعکاس خواسته‌های مردم خواهد پرداخت. آیات القرمزی ۲۰ ساله به رویترز گفت: امیدوارم بحرین از این بحران به سمت آینده‌ای بهتر بدون تبعیض و فرقه‌گرایی حرکت کند. وی تأکید کرد که به فعالیت خود ادامه خواهد داد، چراکه حرف‌هایی برای گفتن دارد و «از یک تکه‌‌کاغذی که امضا کرده، نمی‌هراسد.» وی در این مصاحبه به تحت ضرب و شتم قرار گرفتن در زندا، اذعان داشته است.

در رابطه با بحرین، یک مقام دولت آمریکا به فایننشیال تایمز گفت: «بحرین اکنون دچار اختلاف است؛ کشوری دارای اختلاف همراه با اختلاف در خانواده حاکم.» این روزنامه در گزارشی به بررسی آغاز مجدد ناآرامی‌ها در بحرین همزمان با آغاز گفت‌وگوهای آشتی ملی پرداخته و خبر داد که «شاهزاده بحرین از این مذاکرات اظهار نارضایتی کرده و از آن‌ها جدا شده است.»

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif خط لوله‌ی گاز مصر به اسرائیل و اردن باز هم منفجر شد
هفته‌ی گذشته، رسانه‌ها و مقامات مصری از انفجاری قوی در خط لوله گاز مصر به اردن و اسرائیل خبر دادند. این انفجار در نزدیکی شهر العریش در شمال شبه جزیره سینا رخ داده است. مردان مسلح نقاب‌دار، قبل از منفجر کردن این خط لوله به مسئولان و کارمندان مستقر در نزدیکی محل انفجار، هشدار داده و از آنان خواستند که محل را ترک کنند. این انفجار، چهارمین حمله به این خط لوله در یک سال گذشته بوده است. تولید ۸۰ درصد برق اردن به گاز مصر وابسته است. اسرائیل نیز ۴۰ درصد گاز طبیعی مورد نیاز سرزمین‌های اشغالی را از مصر دریافت می‌کند.

دولت حسنی مبارک از سال ۲۰۰۸، طی یک قرارداد ۲۰ ساله، صادرات گاز به رژیم صهیونیستی را بدون توجه به مخالفت‌های گسترده افکار عمومی مصر آغاز کرد. این مخالفت‌ها به دلیل جنایات اسرائیل در غزه، حصر آن و همچنین کم‌فروشی گاز مصر به نفع اسرائیل صورت گرفته بود.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif ادامه‌ی بن‌بست در لیبی
دیپلمات‌های غربی و کشورهای عضو ناتو، شامل وزیر خارجه آمریکا، در ترکیه در حال بحث برای فاز آتی عملیات بین‌المللی در لیبی هستند. در این جلسه، اعضای شورای انتقالی انقلابیون لیبی نیز حضور دارند. ترکیه در این نشست، برای جلوگیری از به وجود آمدن بحران انسانی، خواهان آزادسازی سرمایه‌های دولت لیبی تا ماه مبارک رمضان شد. انقلابیون کماکان مشغول مبارزه با نیروهای دولت قذافی هستند. دولت‌های غربی که حمله‌ی گسترده‌ای را به وسیله نیروهای ناتو در کشور نفت‌خیز لیبی صورت داده‌اند، گرچه مدعی حمایت از مردم لیبی هستند اما تا به امروز، این حملات کشته‌های قابل توجهی از میان انقلابیون و مردم عادی برجای گذاشته است.

دولت فرانسه در روزهای اخیر این احتمال را مطرح کرد که قذافی به خروج از قدرت در صورتی تن می‌دهد که بتواند در لیبی زندگی کند. این در حالی است که قذافی گفت که تا آخرین قطره خون‌اش در لیبی مبارزه خواهد کرد.
بنابر گزارش خبرگزاری‌ها، «گروه تماس» که از ۳۰ کشور جهان تشکیل شده است، در نشست خود در ترکیه اعلام کرد: شورای انتقالی انقلابیون را به عنوان «مقام مشروع» در لیبی می‌شناسد. این اقدام در واقع آن‌ها را هم‌رده‌ی جایگاه دولت لیبی قرار می‌دهد.

از زمان آغاز حملات غرب به لیبی، نشست‌های مختلفی برای بررسی وضعیت و ارائه کمک‌های بیش‌تر به مردم لیبی در نقاط مختلف برگزار شده که عمدتاً تنها به تصویب توقیف سرمایه‌های دولت لیبی منتهی شده است.